Akai firmware upgrade probleem

guytor

Nieuwkomer
Beste forummers,

sinds een paar dagen ben ik de blije bezitter van een Akai MPD32, hoera! Maar het geluk was van korte duur, na een poging de firmware te upgraden van 1.01 naar 1.03. Alles gedaan volgens uitleg die de VyzexMPD32 editor in .pdf gaf, maar niks, noppes, nada. Het wissen van de oude firmware bleek geen probleem voor de MPD, maar de nieuwe firmware wil er niet in! Na een paar keer de hele operatie opnieuw te hebben uitgevoerd, ook via mijn andere USB-poort, vond ik online de tip om het met de SySex Librarian te proberen, maar ook hier geen enkel resultaat. De .syx file wordt wel verzonden, de MPD32 ook herkend, maar het MPD dislpay blijft op RECEIVING '00' staan.

Dit alles op een MacBook Pro 2.4GHz Intel Core 2 Duo met Snow Leopard 10.6.2

Wie o wie heeft er enig idee hoe ik mijn MPD weer aan de praat krijg? Ik vind hem nogal duur om alleen als decoratie te gebruiken =(

Groeten, Guy

Ja, er staan twee MPD32's als optie onder elkaar, ik heb ze beiden geprobeerd, ook op halve snelheid, weer met beide usb-poorten... zucht.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken!

Enige tip die ik je kan geven is gewoon blijven proberen en goed nakijken of al je midi connecties in de Vyzex editor kloppen.

Ik had zelf problemen met de MPK49, wissen van oude firmware was zo gedaan maar de nieuwe erin krijgen was stukken moeilijker..
Heb uit eindelijk na ongeveer 30 a 40 pogingen via Vyzex editor de firmware erop gekregen. (Display van de MPK ging op den duur zelfs niet eens meer aan! en pc herkende usb ook niet meer)

Enige tip die ik je kan geven is gewoon blijven proberen en goed nakijken of al je midi connecties in de Vyzex editor kloppen.

Ik had zelf problemen met de MPK49, wissen van oude firmware was zo gedaan maar de nieuwe erin krijgen was stukken moeilijker..
Heb uit eindelijk na ongeveer 30 a 40 pogingen via Vyzex editor de firmware erop gekregen. (Display van de MPK ging op den duur zelfs niet eens meer aan! en pc herkende usb ook niet meer)

Ik heb geen idee welke midi connecties zouden moeten kloppen. Autosense kan de MPD32 niet vinden, dus moet het midikanaal en de midi -in en -out port manueel worden ingesteld. Deze staan op Akai MPD32 port en channel 1. Andere variaties ben ik nu aan het uitproberen, maar het lijkt er op dat dit alles geen verschil maakt.

Weet jij nog waarom het bij jou de 30e of 40e keer ineens wél lukte?

Ik had alle midi apparaten van mn pc af gehaalt, vervolgens net zolang de usb van de akai in en uit de pc stoppen tot hij weer wat herkende..(de akai had gewoon zijn default instellingen, dus dat zal denk ik midikanaal 1 zijn?)

In vyzor had ik toen ook maar 2 midi opties, motu828 of usb midi (akai).. Vervolgens heb ik de hele update procedure nog eens na gelezen en een aantal keren geprobeerd..
Uiteindelijk is het gewoon gelukt, maar waar het nou door kwam??? Ik ga iig niet meer updaten!

Hoop dat je er wat mee kan!

Ik had alle midi apparaten van mn pc af gehaalt, vervolgens net zolang de usb van de akai in en uit de pc stoppen tot hij weer wat herkende..(de akai had gewoon zijn default instellingen, dus dat zal denk ik midikanaal 1 zijn?)

In vyzor had ik toen ook maar 2 midi opties, motu828 of usb midi (akai).. Vervolgens heb ik de hele update procedure nog eens na gelezen en een aantal keren geprobeerd..
Uiteindelijk is het gewoon gelukt, maar waar het nou door kwam??? Ik ga iig niet meer updaten!

Hoop dat je er wat mee kan!

Nog geen succes helaas, ik heb overigens 3 midi opties in vyzex editor (alledrie MPD32, alledrie afzonderlijk geprobeerd). Toch bedankt voor je tips! Zodra ik er achter kom wat het probleem is zal ik een volledige stap voor stap intructie posten. Er schijnen meer mensen met Akai-firmware problemen te zijn...
De mensen van Akaipro techsupport nemen trouwens de tijd. Vragen zouden binnen 72 uur worden beantwoord, maar de teller staat bij mij al op 192. Toch nog maar een mailtje er achter aan.

To be continued (maar wel kort hoop ik)

Ok, ik ben er achter. Niet dankzij de techsupport van Akaipro, hoewel ze wel hun best deden maar me niets wijzer konden maken. Het blijkt te komen door Snow Leopard, sommige Akai modellen weten geen raad met de midisignalen die door het OS worden verstuurd zodra het apparaat via USB wordt aan gestuurd. Dat wordt dus op zoek naar iemand met een XP/Vista/Win7 computer...

Hieronder de volledige en heldere uitleg (in het Engels). Ik hoop iemand hier iets aan heeft en minder lang hoeft te wroeten dan ik ;)

All Mac OS X Snow Leopard users should be aware that we have conclusively proved that Mac OS X Snow Leopard does not permit firmware upgrading of Akai Professional MPD24, MPD32, MPK49 units.

MPK25, MPK88 and MPK61 are not affected by this issue.

The problem is that these earlier model units cannot tolerate random MIDI events arriving at the USB MIDI In while the device is displaying the 'SEND SYSEX' message (and expecting a firmware update to be sent to it). Unlike earlier versions of OS X, Snow Leopard begins sending MIDI data to the device as soon as it is plugged in, even though no program is connected to the port - Almost certainly a bug in the OS, unless its some form of active sensing or clock message, in which case it's simply a bad idea on Apple's part.

Later Akai products (MPK25, MPK88, MPK61) are resistant to this problem in that they reject irrelevant MIDI data while the device is in firmware update mode.

If your MPD24, MPD32, or MPK49 has issues with hanging up during the firmware upgrade, your alternatives are as follows:

1. Upgrade using Leopard or Tiger,
2. Upgrade using a Windows machine, or
3. Upgrade using a Linux machine as suggested here: viewtopic.php?f=43&t=501
4. Arrange to have your local music store perform the update as a favor,
5. Send your unit in for this service (which will not be free).

I believe Apple will fix this problem in Snow Leopard in the coming months, but for now these are your only options if you own a MPK49, MPD24 or MPD32 and have upgraded to Apple's latest OS without a way to boot into the older versions (Leopard or Tiger).

Snow Leopard begins sending MIDI data to the device as soon as it is plugged in, even though no program is connected to the port - Almost certainly a bug in the OS, unless its some form of active sensing or clock message, in which case it's simply a bad idea on Apple's part.

8D Reden genoeg om SL te mijden als DAW OS zeg ik!

Succes met het upgraden verder.

Back