zekering gezocht

Er zal hier 250Vac op staan en niet 125 Vac
We leven in een land met meer spanning :smeris: :o:

Dat is ook goed, 1,5 A wel proberen te behouden

Glaszekeringetjes worden ook gebruikt in veel andere apparatuur
Je kan ze wel vinden in een autohandel of TV handel Gamma etc
Je vind ze ook terug in dimmers voor huis en tuin elektro, dus in een zaak waar ze lampen, schakelaars en stopcontacten verkopen hebben ze ze ook wel :biertje:

Alleen de 1.5A informatie is van belang, spanning (125v) is niet relevant.
Verder is dit een "slo blo" type. Dat betekent dat hij langzaam doorbrand bij overbelasting.
Dit wordt in NL vaak aangegeven met een T erop.
(De F staat voor fast).

Sorry..maar 1,5A bij 125V = (P=U*I) = 187,5 watt
1,5 maal 250 = 375 watt

Ik denk dat je de zekering zal moeten aanpassen naar ongeveer de helft van het amperage als je voor een 250 volt gaat

1,5 maal 250 = 375 watt

Ik denk dat je de zekering zal moeten aanpassen naar ongeveer de helft van het amperage als je voor een 250 volt gaat

Dat heb ik ook lang gedacht.
Maar het schijnt bij zekeringen enkel om de hoeveelheid ampere's te gaan.
Niet om het vermogen heb ik me laten vertellen in de electronica winkel.

Maar ik ben geen electrotechnicus.
Hopelijk kan iemand dit toelicht die WEL veel verstand van zaken heeft?

1,5 maal 250 = 375 watt

Dat gaat hier niet op, want je gaat het apparaat niet op 250VAC aansluiten ipv de 110VAC, althans lijkt me geen goed plan ;).
Opzich klopt het wel dat de stroom idd de helft wordt als de spanning 2x zo hoog is.
De spanning is idd niet relevant, alleen de stroom is van belang, eigenlijk moet je ook nog weten of het een fast of slow fuse is.

De stroom is de maat hier, dus gewoon 1,5 A hanteren. Let daarnaast op de maatvoering. Conrad (www.conrad.nl) heeft genoeg voorraad.

Als de spanning dan niet belangrijk is, waarom wordt de spanning dan wel op de zekering vermeld?
Dan zou er op een zekering alleen staan dat ie x ampere is...
Als je een zekering van 1,5 ampere voor 250 volt in een apparaat van 110 volt stop dan zal de zekering dus doorbranden nadat je apparaat is doorgebrand.

Maar goed...wat weet ik er vanaf na een aantal jaar MTS electronica.

Zoek anders ook eens op het forum naar "drumtraks voeding" met name mijn post daarin over het ombouwen van de voeding van een drumtraks naar 220 volt:

SPECIALE AANDACHT VOOR DE ANDERE ZEKERING!!!
230V 1/4 A traag t.o.v. de originele 2A 115 Volt traag..
En dat is uit de servicemanual

Als de spanning dan niet belangrijk is, waarom wordt de spanning dan wel op de zekering vermeld?
Dan zou er op een zekering alleen staan dat ie x ampere is...
Als je een zekering van 1,5 ampere voor 250 volt in een apparaat van 110 volt stop dan zal de zekering dus doorbranden nadat je apparaat is doorgebrand.

Het voltage is een maximum voltage dus lager mag altijd. Als de spanning hoger is dan vermeld is er kans op doorslag en biedt de zekering dus geen veiligheid. Stroom is bepalend aangezien deze de smeltdraad verhit zodat deze bij aangegeven amperage smelt en het circuit onderbreekt.

De spanning over de zekering wordt bepaald door de weerstand van dat ding. Aangezien de weerstand van een zekering bijna 0 is, zal de spanning ook bijna 0 zijn. Er staat bijvoorbeeld 229 volt over het apparaat en 1 volt over de zekering. De zekering "ziet" dus ook nooit welke spanning er op het net staat (tenzij er dikke kortsluiting optreedt).

Het enige wat de zekering wel "ziet", is hoeveel stroom er loopt en dat wordt vrijwel 100% bepaald door het vermogen (cq de weerstand) van het apparaat. Volgens mij is het daarom dat het voltage er eigenlijk niet toe doet.

Het voltage geeft denk ik alleen de maximaal veilige spanning aan die een doorgebrande zekering kan onderbreken. Als je er een hogere spanning op zet, zouden er vonken kunnen overspringen. Ofzoiets. Daarom is het prima om een 110 volt zekering te vervangen door een 250 volt zekering.

Volgens mij dan, want ik heb helemaal niks wat met elektronica te maken heeft gestudeerd, dus stiekem lul ik maar wat, zoals meestal8o)

Precies, het geeft de maximale doorslagspanning aan.
En je geeft het zelf al aan

230V 1/4 A traag t.o.v. de originele 2A 115 Volt traag..

Alhoewel je denk ik typefout heb gemaakt omdat je zekering voor 110V 8x zo zwaar is als 220V...

Dat de amperage naar beneden gaat, en dat is belangrijk, zou je gewoon de zekering laten zitten die voor 110V gebruikt wordt, dan is deze zekering 2x te zwaar als een zekering die je voor 220V moet gebruiken, het vermogen blijft hetzelfde maar de stroom opname is de helft, dus bij een eventueel defect slaat de zekering voor 110V niet door omdat deze 2x te zwaar als berekent is.

(...) dan is deze zekering 2x te zwaar als een zekering die je voor 220V moet gebruiken (...)

Om er toch nog even over te "zeuren". Dat lijkt me dus gewoon correct, mijn verhaal ietsje hoger dus juist helemaal fout. Maar hoe zit het nou? Hierboven claimt men dat het voltage er enkel toe doet voor het risico op doorslag, maar dat zou dan dus niet juist zijn. Het opgenomen vermogen van de zekering zal wel bepalen wanneer ie knapt, en dat vermogen is vanzelfsprekend 2x zo hoog als de spanning 2x zo hoog is.

Weet iemand waar het verhaal over dat enkel de stroomsterkte er toe doet vandaan komt?

En hoe werkt het nou eigenlijk? De stroomsterkte wordt bepaald door het vermogen van het apparaat waar de zekering voor zit en door de (net)spanning. Is het dan niet gewoon precies zoals neuromancer zegt, namelijk dat een zekering feitelijk doorbrandt bij een bepaald opgenomen vermogen? In dat geval kloppen de adviezen over het voltage hierboven dan niet, lijkt me.

Een zekering heeft bijna geen weerstand.
Dus klopt het dan dat er (bijna) geen spanning over kan staan?
En het dus niet uitmaakt welke spanning er op de zekering vermeld staat?

Natuurkunde, daar komt het vandaan, en er is een formule voor P=UxI, P is vermogen in Watt's, U is spanning in Volt's en I is stroom in Amperes.
Dus reken maar uit.

Ja kijk dat is het punt niet. Maar waar komt dan het verhaal vandaan dat de spanning er niet toe zou doen?

Een zekering heeft bijna geen weerstand.
Dus klopt het dan dat er (bijna) geen spanning over kan staan?
En het dus niet uitmaakt welke spanning er op de zekering vermeld staat?

Dat is wat ik hierboven zei, maar volgens mij klopt dat dus niet.

De spanningsval over een zekering is normaliter te verwaarlozen tenzij het circuit waarin de zekering wordt gebruikt, (zeer) lage voltages gebruikt, dan kan deze spanningsval invloed hebben.

Maar goed bij 230VAC apparatuur is deze te verwaarlozen. De spanning die op de zekering staat vermeld is de maximale spanning die over de zekering mag staan als de zekering is doorgebrand (anders staat er namelijk nauwelijks spanning over de zekering: bij normaal bedrijf geen spanningsval)

Gebruik je dus een zekering van 115VAC in een circuit van 230VAC en de zekering brand door dan kan er toch nog een stroom blijven lopen doordat de zekering dan doorslaat.

Andersom is nooit een probleem dus een 230VAC zekering in een 115VAC circuit gebruiken.

Wat nog niet is vermeld in de discussie is dat de weerstand van de zekering varieert afhankelijk van de stroom die loopt. Ga je rekenen dat moet je dus rekenen in normaal bedrijf en bijna doorsmelten om de verschillen te zien

Back