Latentie en geen latentie...

Stabby

Ouwe rot
Ik gebruik de nieuwste versie van Reaper en ik probeer voor het eerst een paar lichte VST's (Shortcircuit, de demo van Scylla), maar er is veel vertraging/storing als ik met mijn midi-keyboard speel. Blijkbaar ligt het niet aan mijn audio-interface noch Reaper, want als ik mijn midi-keyboard bespeel naar Reaper en terug van Reaper naar een synth rack, heb ik absoluut geen problemen.

Waar kan het dan aan liggen? Ik gebruik een netbook met Windows XP.

Aan de asio driver van je interface, die bepaalt je latency. Verder krijg je bij een slechte driver en/of een te lage latency voor je cpu capaciteit allerlei narigheid zoals kraakjes/noise spikes tot volledige uitval van je audio.

Laatst gewijzigd:
http://www.vego.nl/4/4.htm
Latentie
De gemiddelde tijdsduur tussen het plaatsen van de schrijf/lees-kop van de harde schijf boven een bepaald spoor en het verschijnen van de te lezen of de te beschrijven sector onder de kop. Gemiddeld duurt dit een halve omwenteling. Harde schijven met een omwentelingssnelheid van 3.600 toeren per minuut hebben dus een latentie van gemiddeld 8,3 ms.

Latentie
vertraging

Latentie
De gemiddelde tijdsduur tussen het plaatsen van de schrijf/lees-kop van de harde schijf boven een bepaald spoor en het verschijnen van de te lezen of de te beschrijven sector onder de kop. Gemiddeld duurt dit een halve omwenteling. Harde schijven met een omwentelingssnelheid van 3.600 toeren per minuut hebben dus een latentie van gemiddeld 8,3 ms.
Tiens, dat komt bekend voor.
Een Vlaamse IT-cursus ? Rega misschien (Leuven) ?

Dat komt uit encyclo.nl. Lijkt me, met name gezien de harddisk-beschrijving, geen betrouwbare bron. Neemt niet weg dat iedereen begrijpt wat er bedoeld wordt;-)

Maargoed. Wat SpaceAgentSpiff zegt.

Een netbook is volgens mij ook niet echt geschikt voor het werken met sequencers. Latency is niet enkel een kwestie van drivers maar ook van de capaciteit van je processor. Als je een trage processor hebt, kun je je buffer rate niet laag zetten, want dan gaat hij tikken en kraken. En met een hoge(re) buffer rate heb je latency..............

Waar kan het dan aan liggen? Ik gebruik een netbook met Windows XP.
Een netbook ?? Wth, waarom probeer je niet meteen je vsts op een wasmachine te draaien? :halleluja

Een netbook ?? Wth, waarom probeer je niet meteen je vsts op een wasmachine te draaien? :halleluja

Heb je zelf een netbook? Want het valt best wel mee namelijk. Ik zou er inderdaad geen zware virtual analog op draaien ofzo; mijn netbook trekt ook de Korg Legacy MS20 voor geen meter. Maar een sample player zoals Stabby probeert is echt geen enkel probleem. Ik draaide Renoise al op mijn Presario 233 MHz Pentium 3 en mijn netbook is echt wel vele malen sneller dan dat barrel :D

Als het inderdaad een performance probleem is dan zit het hem misschien eerder in dat de DAW+sample library veel te veel geheugen gebruiken en hij continu staat te swappen op z'n 4200rpm diskje, of dat de sample player met disk-streaming bezig is.

Overigens staan veel netbooks standaard op de stroombesparende 700MHz stand. Misschien daar ook eens naar kijken...

Nee, ik koop geen PC om een gratis lichte VST te draaien...

Ik heb ondertussen zelfs de netbook overclocked (8%) en het probleem is al iets minder, maar nog aanwezig. Met Shortcircuit is het totale verbruik van de CPU 5%. Vanaf 5 noten simultaan bereikt het 20% en begint het geluid al te kraken. Heb al vanalles geprobeerd, zelfs ASIO4ALL ingesteld op allerhoogste buffer en het blijft kraken vanaf 20%.

Als het inderdaad een performance probleem is dan zit het hem misschien eerder in dat de DAW+sample library veel te veel geheugen gebruiken en hij continu staat te swappen op z'n 4200rpm diskje, of dat de sample player met disk-streaming bezig is.
Moest het dat zijn, wat kan ik dan doen? Eventueel Reaper en de VST draaien op een SD-kaart of USB-stick?

Nee, ik koop geen PC om een gratis lichte VST te draaien...

Ik heb ondertussen zelfs de netbook overclocked (8%) en het probleem is al iets minder, maar nog aanwezig. Met Shortcircuit is het totale verbruik van de CPU 5%. Vanaf 5 noten simultaan bereikt het 20% en begint het geluid al te kraken. Heb al vanalles geprobeerd, zelfs ASIO4ALL ingesteld op allerhoogste buffer en het blijft kraken vanaf 20%.

Moest het dat zijn, wat kan ik dan doen? Eventueel Reaper en de VST draaien op een SD-kaart of USB-stick?

Dat laatste zal zeker niet helpen. Hoe je onder Windows kunt zien of je samples uitgeswapt worden, weet ik eigenlijk niet. Je kunt bij de Task Manager (ctrl-alt-del drukken) op het tabblad wel zien hoe groot de swapfile is, maar dat zegt eigenlijk niks. Maar als swappen het probleem is, zou ik eigenlijk niet verwachten dat het zich pas voordoet als je meerdere noten speelt en dan zou ik al helemaal niet verwachten dat het minder wordt als je overclockt.

Maar wat voor CPU heb je? Dat kun je bij het opstarten zien of bij de Eigenschappen/Properties van Mijn Computer.

Intel Atom 1.66Ghz

Het enige probleem is het gekraak en dat hoor ik pas vanaf 5 noten simultaan. Het totale CPU verbruik is dan 20%, dan zou het toch echt niet mogen?

koop een (goeie) geluidskaart met EIGEN asio drivers. Hoeft niet duur te zijn.

bijvoorbeeld deze van Cakewalk (= Roland) http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/17717.html

Verder, draait je netbook toevallig niet op halve snelheid ivm stroombesparing ? (staan ze wel eens standaard op ingeteld las ik ergens).

Wat voor geluidskaart gebruik je nu ? Heb je de bijbehorende asio drivers al eens gebruikt ipv de asio4all ?

Laatst gewijzigd:
Ik denk van wel, maar hoe kan je dat nakijken? Normaal gezien werkt ie wel op volle snelheid op netstroom + ik heb hem 15% overclockt.

Geluidskaart is een Tascam US-122L. Ik gebruik de allernieuwste driver en firmware. Ik kan geen bijhorende asio drivers vinden.

Back