Pitch stick Clavia Nord Stage 88 Classic permanent detuned

winnienordstage

Nieuwkomer
De Pitch stick van mijn allereerste revisie Clavia Nord Stage 88 Classic is permanent detuned. Ik moet hem dus in alle programs deactiveren.
Navraag bij o.a. M-Works (importeur) levert alleen het antwoord op;"stuur het hele ding maar op, dan vervangen we de hele unit."

Dit komt neer op :
€ 80,00 Arbeidskosten
€ 22,50 Materialen
€ 21,75 Verzendkosten
€ 7,50 Adminsitratiekosten
€ 131,75 Totaal exclusief 19% BTW

Volgens mij zou ik alleen de zgn. pitch-strip (ziet eruit als een soort van bi-metaaltje) hoeven vervangen....
Heeft iemand dit eerder aan de hand gehad ???
Of valt de huidige pitchbender gewoon te calibreren....

Over het algemeen is dit de methode hoe Clavia repareert. Importeur kijkt wat er kapot is, stuurt het onderdeel naar Zweden als het niet hier voorradig is, Zweden stuurt een goede terug en importeur zet het ding er weer in.

Wout

In hoeverre is de detuning storend? De Leads kunnen soms wat te hoge waarde geven, maar dat is zelden te merken. Dit hangt natuurlijk ook af van de setting.

Wout

nee, ik heb geen garantie meer , ik had één van de allereerste exemplaren plm 4 jaar geleden......

wat betreft het detuned zijn, als ik synth klanken erbij heb staan in een program, klinkt het er verschrikkelijk nèt naast, minder dan een kwart noot denk ik . Als ik de stick een heel klein beetje uit z'n middenpositie druk , krijg ik het met de hand wel zuiver...

Ik ken de werking van deze pitchbender niet precies, maar het lijkt mij dat het stripje wat je verbuigt gewoon permanent een beetje krom staat.

Het zou fijn zijn als je de huidige positie opnieuw als center zou kunnen calibreren, hoeft er niks vervangen te worden, geen idee of dit in een service modus o.i.d. kan?

Ik heb wel dan niet zo'n mooie clavia (best wel jaloers) maar in diverse van mijn toetsendozen kan ik in de systeem instellingen de frequentie van het hele apparaat een tikkie hoger of lager zetten. Er wordt dan vaak gerefereerd aan de 440 hz als basistoon, die je met stapjes hoger en lager kan zetten.
Is er niet zoiets aan de hand met jouw Clavia ? Dat de synth-afdeling in een of ander system-menu ietwat detuned staan ?

Pitch kan je inderdaad softwarematig detunen, maar dan voor piano, orgels en synth tegelijk.
Ergens in het SYSTEM-menu, als ik me niet vergis, na TRANSPOSE.

Nu, als het werkelijk een fysiek probleem is, dan zijn alle instrumenten detuned waarvoor de pitch stick geactiveerd is. Dus je kan in het menu de standaardtuning A = 440 Hz aanpassen naar een juiste waarde en voor alle presets alle PSTICK-knoppen activeren in elke sectie.

Enige wat je dan krijgt is bv. als je een layer maakt met piano en synth, dan detunet te piano ook als je met je pitchstick speelt i.c.m. de synth.

Ze klinken i.i.g. wel goed samen als je de stick niet gebruikt, wat je nu niet hebt.

Natuurlijk allemaal maar een work-around, het repareren is blijkbaar een erg kostelijke zaak.

Back