Niewe monitors voor House/Trance/Dance muziek

ff een nop antwoord: moet je juist niet een monitor hebben die te weinig bas aangeeft, dan draai je zelf er meer bij zoals je het zelf denkt dat het goed is. want je hoort het zelf niet. dus met een box die teveel aan geeft draai je zelf er wat af. of denk ik nu verkeerd. toch suc6 met zoeken.

Je moet een monitors hebben die een accuraat beeld geven. Niet te veel maar zeker ook niet te weinig. Zoals mijn bovenbuurman al zei je moet accuraat kunnen horen met welke frequenties je aan 't werken bent. En dat betekent een vlakke weergave van zo laag mogelijk naar zo hoog mogelijk.

TS: Ik kan de HS80m's ook van harte aanbevelen.

Lekker bezig Jan. Ik zou de focal cms65 checken. Ik ben er zeer tevreden over. Fijn en accuraat geluid. Hebben ook al wat prijzen in de wacht gesleept. Ik heb mijn setje voor 1150 opgehaald bij feedback. Hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Daarbij mixed mn AKG k601 ook prima. Vertaald goed. Een AKG240 is ook erg betrouwbaar en niet duur. You can't go wrong with those..

Ik was ook van plan om de HS80M's te kopen. Tot ik ze in de winkel naast de KRK VXT6 hoorde... Mijn besluit was snel gemaakt...
Maar met monitors is het zoals met vrouwen: ieder zijn eigen smaak. Best is gewoon te vergelijken in de winkel (de monitors bedoel ik dan :D )

Ik was ook van plan om de HS80M's te kopen. Tot ik ze in de winkel naast de KRK VXT6 hoorde... Mijn besluit was snel gemaakt...
Maar met monitors is het zoals met vrouwen: ieder zijn eigen smaak. Best is gewoon te vergelijken in de winkel (de monitors bedoel ik dan :D )

Wat heb je gebruikt als referentiekader?
A met B vergelijken zonder een duidelijk kader waaraan het dan moet voldoen is naar mijn mening objectief ondoenlijk. Dan wordt het het onderbuikgevoel verhaal. Subjectief dus.

Je hoort vaak achteraf ook van: "in de winkel klonken ze heel anders dan thuis :-("

Maar dat "ieder zijn smaak" heb ik al uitvoerig genoeg behandeld: dat moet iedereen zelf weten..........I rest my case.

Ik heb een aantal commerciële trance nummers vergeleken op o.a. de Yamaha HS reeks, de Yamaha MSP reeks en de KRK VXT reeks.

De HS80M was met zijn 8" woofer sowieso te groot voor mijn ruimte.

De KRK VXT's gaven de muziek voor mijn oren het best weer zoals ik dat verwacht om de mix van een trance nummer te kunnen beoordelen (vooral het laag vond ik zeer gedetailleerd, totaal niet muddy). Dat is subjectief, maar als er 1 type monitor was dat objectief het best was zou niemand nog iets anders kopen...

Dat is subjectief, maar als er 1 type monitor was dat objectief het best was zou niemand nog iets anders kopen...

Ik verwacht wel dat die er zijn. Maar of dat dan ook nog betaalbaar is.........het hangt ook van je budget af.

Als ik alles zou kunnen betalen, had ik vast nu ook geen HS80M's. Maar dan zou mijn hele studio er redelijk anders uitzien. En zou je bij de waarde ervan zo een nulletje of twee erachter kunnen zetten.
Misschien toch maar weer eens aan een of andere loterij meedoen :D

Dat is subjectief, maar als er 1 type monitor was dat objectief het best was zou niemand nog iets anders kopen...

in de wat grotere klasse monitors zijn de verschillen ook een stuk kleiner dan bij de nearfields. die speakers worden bijna altijd gebruikt in getunede akoestieken, en vlakke respons hebben ze allemaal wel. dat betekent niet dat ze hetzelfde klinken. 'goed' is niet altijd ook 'mooi', dus objectief is bij speakers niet echt mogelijk.

De HS80M was met zijn 8" woofer sowieso te groot voor mijn ruimte.

je kan het ook andersom zien, dat je extra basstrapping nodig hebt. vaak is het dat wel waard, en dan gaat een 'te grote' speaker je in een keer heel veel extra opleveren. speakers zijn zelden te groot voor een ruimte, het is eerder de ruimte die te klein is ;)

je kan het ook andersom zien, dat je extra basstrapping nodig hebt. vaak is het dat wel waard, en dan gaat een 'te grote' speaker je in een keer heel veel extra opleveren. speakers zijn zelden te groot voor een ruimte, het is eerder de ruimte die te klein is ;)

Mijn ruimte is ongeveer 2,5m x 5m.
Dat is dus KLEIN (eigenlijk moet ik het met mini letters typen ipv hoofdletters :D )
Bovendien is het, door de manier waarop de ruimte gebouwd is, in 2 van de 4 hoeken niet mogelijk om bass traps te plaatsen...

Het wordt tijd om de Lotto te winnen... :)

Mijn ruimte is ongeveer 2,5m x 5m.
Dat is dus KLEIN (eigenlijk moet ik het met mini letters typen ipv hoofdletters :D )
Bovendien is het, door de manier waarop de ruimte gebouwd is, in 2 van de 4 hoeken niet mogelijk om bass traps te plaatsen...

Het wordt tijd om de Lotto te winnen... :)

En waarom zou dit te klein zijn voor monitors met 8" woofers?
Wil je altijd alles volledig opengedraaid hebbens staan ofzo. Lijkt me niet echt lekker voor je oren. Het zijn NEARfields, weet je nog. Die staan dus normaal op een metertje of 1,20m van je oren. Daarop wil ik geen HS80M (of welk ander type/merk dan ook met 8" en een stevige amp) voluit hebben staan hoor..............

Waarom denkt velen altijd toch dat monitors knetterhard moeten staan?
En dan maar denken dat je monitors f*ck zijn, terwijl je gewoon allang je oren vern**kt hebt! :stupid

Mij is altijd verteld dat je in een kleine ruimte die niet voorzien is van bass traps je met speakers die zeer laag gaan (en hoe groter de woofer hoe lager ze gaan), je geen accurate weergave van lage tonen krijgt...

Mij is altijd verteld dat je in een kleine ruimte die niet voorzien is van bass traps je met speakers die zeer laag gaan (en hoe groter de woofer hoe lager ze gaan), je geen accurate weergave van lage tonen krijgt...

Geen enkele niet doorgemeten/niet aangepaste ruimte is accuraat. Maar ergens moet je een grens trekken tussen wat wel/niet realistisch is.
Maar ja, dat moet je helemaal zelf weten. Kies wat jou het beste lijkt. Er zijn tegenwoordig toch te veel opties. En iedereen heeft er zijn eigen mening over. Dus: vrijheid blijheid. Maar verwacht niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Het is en blijft altijd een compromis.

Back