Niewe monitors voor House/Trance/Dance muziek

Ik zou voor een 8 inch monitor gaan.
De mackie hr 824 mk2 zijn niet meer zo duur en die gaan tot 37 hz.
Dan kan je het laag tenminste goed beoordelen.

Als je betrouwbare monitors wilt, die ook krachtig in het laag zijn (en binnen je budget vallen), adviseer ik je zeker om ook de Yamaha HS80M's te gaan beluisteren.

Die vind ik zelf niet mis te verstaan goed!
En ik ken ook de Genelec 8040, de ADAM A7 en de KRK VXT8, maar dan zijn de Yamaha's nog steeds goed. 'k heb ze zelf ook ;)

Voor een echt goede en diepe basweergave heb je ook oppervlak nodig. Dus dan legt bij gelijke kwaliteit de speaker met het kleinere oppervlak het af. En de HS80M is 8", en de VXT6 is...........6". Ga er maar vanuit dat de Yamaha in het lage bereik erg goed is. En hij is goedkoper dan de KRK VxT. De Yamaha's kosten meestal ca. € 250/st.

Hey bedankt voor de tip ik ben altijd en groote fan geweest van de yamaha NS10's omdat van mijn experience erop echt zo is dat als je track op die dingen goed klinken kan je er van uitgaan dat je track overal goed gaat klinken. Ik heb ze eigenlijk nog nooit gekocht omdat ik niet geld wou uitgeven aan monitors EN dan nog de versterker erbij. Dus is goed te zien dat ze nu ook en powered versie ervan hebben. Een vraagje wat ik heb hoe vet is de laage kant erop? Dit is tog het gebied waar ik de meeste problemen heb. En is er veel verschill tussen de 8" versie en 5" versie?

Ik was dit eigenlijk heelemaal vergeten maar wel en belangrijk punt. Ik weet dat de zoort ruimte je in zit ook en hoop heb te maken met het geluid van je monitors en dat voor groote ruimtes je en wat groote monitors nodig heb met en 8" tot 10" oppervlak. Nou dat is in me huidige studio ok want het is en groote ruimte zonder meubels erin ofzo. Maar hier komt het ik weet dat die plek niet eeuwig is en zal er denk ik wel in het naajaar eruit zal moeten. Dan kom ik dus in me huiskamer terecht en dat is 1. niet echt groot en 2. zit vol met meubels, van tafels tot en bank stel :p Dus het zou meschien niet wijs zijn om groote monitors te kopen als ik weet dat ik sooner or later tog in en klijne ruimte terecht kom. Dus hoe moet ik dit aanpaken... ?

eerste wat ik dacht was, koop genelecs ! Krijg je nooit spijt van, ik iig niet :D

MDaarna dacht ik, koop een AKG K701 koptelefoon ! Dat zal echt al reteveel schelen met die m-audiootjes. Voor AKG K701 uitleg/ervaringen/ophemeling moet je hier zijn vanaf pagina 3: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=68040&page=3&highlight=k701

Nog een stuk goedkoper ook, en neemt bijna geen extra ruimte in.
Ik heb hem hier gehaald voor 219: http://www.foka.nl/site/akg-k701-p-4207.html

Heb je geld weg te gooien, dan kan je hem ook kopen bij Bol.com voor 399 :D
http://www.bol.com/nl/p/elektronica/akg-k701-hi-fi-hoofdtelefoon/9000000006423987/index.html

Mijn tip is om naar een goede muziekwinkel te gaan en een aantal modellen die in je budget liggen uit te proberen met muziek die je zelf goed kent. Niet muziek van je zelf maar platen waarvan je weet dat deze goed zijn afgemixt.

Ik zou dan letten op hoe gedetailleerd het stereobeeld is, of ze vervormen als je de speakers op een hoog volume afspeeld, hoe strak het laag klinkt en of er dipjes of piekjes in het frequentiespectrum zitten.

Een goede speaker haal je er dan gemakkelijk uit.

Ok maar die plaatjes die ik mee zo nemen zijn allemaal pro gemastered, ik heb geen cd's van en goede mixdown zonder mastering maar dat maakt zeker niet zo veel uit dan de beste masters uit mijn persoonelijke ervaring klinken erg veel als de mixdowns maar ja je weet het nooit ik ken ook veel commercieele tracks waar veel EQ werk aan is gedaan en bij commercieel bedoel ik niet pop muziek maar tracks die uit zijn gebracht.

Sorry ik heb me heelemaal vergist, ik heb niet de m audio bx5a maar de bx8a deluxe. Ik weet dat deze ook niet echt top monitors zijn maar wel beter dan de 5a tog? even en raar vraagje, ik heb en paar van deze m audio bx8a deluxe hier en photo http://images.macworld.com/images/legacy/2007/04/images/content/bx8a-front-and-back.jpg, wat kan ik deze nu voor verkopen? en ook gewoon voor de geen wat kan je de bx5a deluxe tweede hands nu voor verkopen? om gewoon te zien wat het verschil tussen de twee is?

Als je betrouwbare monitors wilt, die ook krachtig in het laag zijn (en binnen je budget vallen), adviseer ik je zeker om ook de Yamaha HS80M's te gaan beluisteren.

Die vind ik zelf niet mis te verstaan goed!
En ik ken ook de Genelec 8040, de ADAM A7 en de KRK VXT8, maar dan zijn de Yamaha's nog steeds goed. 'k heb ze zelf ook ;)

Voor een echt goede en diepe basweergave heb je ook oppervlak nodig. Dus dan legt bij gelijke kwaliteit de speaker met het kleinere oppervlak het af. En de HS80M is 8", en de VXT6 is...........6". Ga er maar vanuit dat de Yamaha in het lage bereik erg goed is.

Weet het niet hoor, daarom vraag ik het.
Is het niet dat de VXT 8 juist iets teveel laag is en de VXT 6 het meest in balance? Bedoel, je neemt wat op dat laag klinkt op de VXT 8, speelt het af op een andere set, en kom je erachter dat er juist te weinig laag in zit?

Is het niet dat de VXT 8 juist iets teveel laag is en de VXT 6 het meest in balance? Bedoel, je neemt wat op dat laag klinkt op de VXT 8, speelt het af op een andere set, en kom je erachter dat er juist te weinig laag in zit?

Hangt er denk ik mede vanaf wat je doelgroep is. Dat moet je altijd in je achterhoofd houden.
Is het voor mensen die de muziek op een matig setje luisteren, of juist op een echte high end set? Moet het in de auto ook nog klinken, of alleen maar bij een optreden (met dikke 18"-es). Of juist gemiddeld, bij alle OK maar nergens echt super. Allerlei compromissen zijn qua geluid mogelijk. Het moeilijkst is het om én overal goed te klinken, én op die high end set super te klinken. Dat is dan de kwaliteit van de mixer/masteraar en zijn oren en monitors.

Als het op een gemiddelde set goed moet klinken, moet je idd geen monitors nemen die het laag overdrijven (dan zijn het al geen goede monitors imho). Maar ze moeten er ook niet te dun in zijn. Je moet eigenlijk gewoon waarheidsgetrouw horen wat je in ieder frequentiegebied doet.
Om die reden (+budget) heb ik ervoor gekozen om 2 sets te gebruiken. De Yamaha's voor het volle(dige) geluid, en Avantone's als budget-sound referentie. En die combinatie gaat me heel goed af, en kost met een versterker erbij (voor de Avantones, maar daar zijn nu ook aktieve van) nog geen € 1000.

Toppie arnomusicman, thanks!

Dank je!
En meteen voor mij weer een trigger om wat tekst in mijn profiel te updaten, want dat was nog van 2001 toen ik lid werd. Toen waren er nog geen 100 leden op dit forum :D
Hoeveel zijn het er nu eigenlijk?

Edit
In 'over ons' lees ik net dat het er op het moment van schrijven (?) al meer dan 2000 zijn!
En ik ga binnenkort maar eens een bescheiden bedragje aan het forum overmaken!

Laatst gewijzigd:
Ja bedankt voor de hulp arnomusicman, denk dat ik morgen ff naar feedback ga om te luisteren naar wat verschillende setjes, denk dat ik dat het beste kan doen.

PS mijn opa woont in zevenaar :P meschien kan ik en keertje langs komen haha.

ik gebruik zelf ook de vxt8 in de studio en ik denk dat dit gewoon een kwestie van wennen is. Ik vind wel dat de vxt 8 enigzins kleurt en zeker niet tranparant is. Ik vind dat zelf prettig omdat met name voor dance de lage druk in je tracks goed voelbaar en hoorbaar is tijdens het werken aan de track. 8 inch woofers is natuurlijk niet noodzakelijk, maar ik vind het voor dance stijlen toch wel erg fijn.

het is uiteraard wel verstandig om meerdere referentie monitoren in je studio te gebruiken. Ik heb zelf 3 sets in de studio staan ter referentie.
1: vxt8
2: alesis monitor one
3: zware set Hifi Speakers.

Op die manier kun je tijdens het afmixen als snel je mix beoordelen op verschillende type monitoren.

ik heb ook naar de genelec 8020 serie gekeken, maar die vond ik te eerlijk voor wat ik maak kwa stijlen. De bas is daar flink minder (tenzij je de subwoofer erbij aanschaft). Voor transparante monitoring zijn de 8020s echter beter geschikt. Mijn keus voor dance is dus gevallen op de VXT serie.

ik weet niet of het genoemde budget van de topic starter per monitor is (wat gangbaar is bij dit soort aankopen), of voor een complete set. Dat maakt namelijk nogal wat uit in de uiteindelijke keuze. Bij een setprijs kom je op de vxt4 (waarvan ik me afvraag of deze voldoet aan zijn eisen), bij per stuk is de vxt8 een prima optie

ff een nop antwoord: moet je juist niet een monitor hebben die te weinig bas aangeeft, dan draai je zelf er meer bij zoals je het zelf denkt dat het goed is. want je hoort het zelf niet. dus met een box die teveel aan geeft draai je zelf er wat af. of denk ik nu verkeerd. toch suc6 met zoeken.

ff een nop antwoord: moet je juist niet een monitor hebben die te weinig bas aangeeft, dan draai je zelf er meer bij zoals je het zelf denkt dat het goed is. want je hoort het zelf niet. dus met een box die teveel aan geeft draai je zelf er wat af. of denk ik nu verkeerd. toch suc6 met zoeken.

Ja, ik ben bang dat je verkeerd denkt, zoals je het zelf noemt.

Als je de bas niet hoort, wat draai je er dan "in"? Welke freq. en hoeveel? En past het wel? En zitten niet verschillende bassen (drum en bass) elkaar in de weg? Als je niet hoort wat je doet, moet je er niet aan beginnen. Dan kun je voor de bassen nog beter met een hoofdtelefoon werken ter controle.

Back