Roland Tr 505

Deejayjop

Nieuwkomer
Hallo,

Even een vraagje over de Roland TR 505.

Ik heb nou Traktor scratch pro lopen, en mijn Roland eraan gehangen. In Traktor loopt een midi clock, maar hoe sync ik deze met de Roland?

Groetjes,

Jop

Ps. Is dit het juiste subforum?

Volgens mij werkt dat niet. Ik heb hier een TR-505 + manual en er staat niets in nog zie ik er een button voor. Wat ik meestal doe is een midi file maken (Logic Pro maar dat geldt voor elke DAW) met de noten op de juiste plaats en dan via midi de TR-505's geluiden aansturen.

Hallo,

Even een vraagje over de Roland TR 505.

Ik heb nou Traktor scratch pro lopen, en mijn Roland eraan gehangen. In Traktor loopt een midi clock, maar hoe sync ik deze met de Roland?

Groetjes,

Jop

Ps. Is dit het juiste subforum?

nee je moet op het "babyforum" zijn.

:D oke even een check
ik l*l ook maar wat dus als het niet klopt geen garantie.
  1. heb je een goede midi kabel
  2. heb je of 1 mono of 2 stereo geluidkabels aangesloten en gecheckt.
  3. heb je de tracker het juiste midi kanaal toegewezen (vaak 10).
  4. heb je in getekend in de tracker
  5. heb je de tr-505 aan gezet
  6. doet je tr-505 het zonder te worden aan gestuurd.
  7. doet je geluidskaart het.
  8. heb je het volume knopje opengedraaid van de tr-505
  9. heb je intern (per sound)het volume open staan
  10. heb je de tr-505 in de goede mode staan

anders weet ik het niet

Laatst gewijzigd:
Zorg dat je 505 in slave mode staat. hoe je dit moet instellen staat in de manual via die link die Rvooh heeft gegeven. Drumcomputers staan standaard op midi kanaal 10 zoals Dre al zei. Lukt het dan nog niet zou ik hem verkopen.:D

TR-505 in Slave-mode zetten:
Hou de Shift-knop ingedrukt en druk net zolang op "Tempo/Meas/MIDI"-knop tot je "MIDI SYNC" in het schermpje ziet staan.
Hou de Shift-knop ingedrukt en druk op "Level Down/Up"-knoppen tot je "ON" in het scherm ziet staan.
Als je de Shift-knop nu loslaat blijft "MIDI SYNC" in het scherm staan ten teken dat je TR505 in Slave-mode staat.

Ok, hij maakt nou connectie en dergelijke. Hij loopt in het begin in een gelijk, maar daarna gaat ie langzaam weer uit de maat (terwijl traktor toch steeds hetzelfde bpm aan blijft geven). Kan dit komen omdat ik voor mijn midi kabel (esi romio) geen mac drivers heb?

Ok, hij maakt nou connectie en dergelijke. Hij loopt in het begin in een gelijk, maar daarna gaat ie langzaam weer uit de maat (terwijl traktor toch steeds hetzelfde bpm aan blijft geven). Kan dit komen omdat ik voor mijn midi kabel (esi romio) geen mac drivers heb?

Dat kan idd aan drivers liggen.

even bumpen....

Is er ook de mogelijkheid om geluiden te pannen naar links of rechts? Want dit ding heeft uiteraard een stereo output, maar ik kan niet zo snel de optie vinden om geluiden te pannen....

volgens mij is het zo dat als je het stereo afluistert je de ene sound /of sounds aan de ene kant hoort en de andere sounds aan de andere kant. of ben ik nu in de war met een andere. volgens mij niet te pannen er zit ook geen pan op(alleen op je mixer) als je dit wilt moet je een tr-707 kopen.

Thanks voor de reply. Ja ik weet niet precies hoe het met stereo zit met dit apparaat, volgens mij stuurt ie alles nog steeds gewoon naar beide kanalen o.i.d. Als ik namelijk de fader omhoog schuif op de mixer waar bijv. de rechteroutput van de 505 op aangesloten is, wordt de output van het linkerkanaal zachter :S

Hier is hoogstwaarschijnlijk uiteraard wel een reden voor, maar die is voor mij nog niet helemaal duidelijk. Dus als iemand mij dat zou kunnen uitleggen zou het heel fijn zijn.

Ik wil namelijk graag wat effecten over wat bepaalde sounds heen gooien en niet over de hele mix van de 505, ik hoop alleen dat het nog mogelijk is.....

Nee, inderdaad, maar wel een dure zaak :(

De 707 is wel erg vet met alle outputs, sliders en z'n sequencer. Maar ik vind 250 euri's toch altijd wat duur voor een apparaat met uiteindelijk gewoon samples. Ook al zijn de samples natuurlijk erg bruikbaar. Misschien koop ik er nog wel 1 volgend jaar of zo.

Hmmmm.... ach, ligt eraan. Ik ben wel verslaafd aan die bak en samples van die samples van een 707 is toch wel net wat anders....
Maar ja, eerste drumbak ooit en opgegroeid met die sound.
Net toevallig nog ff mee gepield, weer eens ff aan m'n 808 gehangen, blijft leuk!
Maar ja, zweten joh! De druppels vlogen tussen alle knoppen en toetsen van m'n kop af.
Dus nu weer de relatieve koelte opgezocht.

505 kan je trouwens best geinige dingen mee doen, met wat effecten erbij enzo.
Deed ik eerder wel, nu ligt m'n 505 helaas al een tijdje werkloos in de kast.

Kort samenvattend: ik heb de ballen verstand van software gekoppeld aan hardware, maar de tips hierboven lijken me wel hout snijden:D

505 kan je trouwens best geinige dingen mee doen, met wat effecten erbij enzo.
Deed ik eerder wel, nu ligt m'n 505 helaas al een tijdje werkloos in de kast.
Hoe bedoel je dit precies?? Ben wel benieuwd :koffie:

Back