Boss DR-55 Start/Stop knoppen

Synthor

Ouwe rot
Ik heb een tijdje geleden via een ruil met een Amerikaan een DR-55 gescoord. Helaas, hij bleek defect. Nu heb ik die 4011 chip vervangen en hij doet het bijna. Na wat trouble shooten lijkt het erop dat de start/stop buttons kapot zijn. Mijn vraag: zijn die nog te vinden? Ik heb een uurtje gezocht, maar alle vindbare links zijn verjaard of de knoppen zijn op. Of is er een (goedkoop) alternatief, waarbij ik de capjes v/d originele knoppen op een ander soort knop kan schuiven/lijmen. (ik vind die originele knoppen heel mooi).

p.s. wat SCD hier in een 808 reparatie-topic schreef klinkt ook heel interessant: "...alsook een tweecomponenten iets (geleidend) om de start en tap schakelaar te repareren (dank Mark)."

Ik geloof dat er ook een of ander sequencertje van Roland is dat je kunt slopen voor die knoppen, maar dat lijkt me niets..

Ik zoek ivm 2 mods ook naar die kleinere draaiknopjes, maar mijn maat zegt dat als die al te vinden zijn dat ze een kapitaal kosten. Tsja, men wil dat spul natuurlijk ook voor 808's enzo. Worden ze niet nagemaakt, weet iemand misschien meer hierover?

Die knoppen zijn schier onvindbaar....ze zitten ook op de Soundmaster SR88 en geloof ook Stix. De stopknop van mijn SR88 werkt ook niet meer. Als oplossing heb ik aan de onderzijde van die knop twee draden gesoldeerd naar een nwe stopknop met zo'n klein zwart dopje. Betekend wel een extra gaatje in de case. Maar ja je heb die stopknop nodig om te proggen.

Ai daar was ik al bang voor. Bedankt voor de tip in iig. Ik heb ook eens gelezen dat een aantal ( 808 ) knoppen op een 'vergeten' goedkoop sequencertje van Roland zitten, maar ik kan me echt het model nummer niet meer herinneren

Deze geloof ik, maar zou toch wel een beetje zonde zijn om die open te rijten. (als 'ie al te vinden is)
edit: is niet echt een optie, deze gaan vanaf 2,5 meier
rolcsq60001.jpg

Ik heb een Amdek RMK-100, die lijkt veel op een DR-55.
Omdat hij het niet deed heb ik één voor één alle IC's en transistors vervangen, zonder resultaat.
Na het lezen van deze draad heb ik voor de zekerheid de start/stop-knoppen vervangen en ja hoor, hij doet het weer. :okdan:

Ik heb een Amdek RMK-100, die lijkt veel op een DR-55.
Omdat hij het niet deed heb ik één voor één alle IC's en transistors vervangen, zonder resultaat.
Na het lezen van deze draad heb ik voor de zekerheid de start/stop-knoppen vervangen en ja hoor, hij doet het weer. :okdan:

sup-berb idd
amdek ?
nicey to know
ik heb zojuist gelukkig weer een sr88
nu wat mods nog
was laatst een dr55 te koop 150.- eu en hopla verkocht
dan denkik :?

Zijn die start/stop knoppen zo kwetsbaar dan?
Of moet je er gewoon niet te hard op rammen tijdens't proggen?
Ik heb sinds vanmiddag ook een DR-55, met 9volt batterrij mod.
Ik vind't wel een lekker simpel apparaatje om te proggen.

was laatst een dr55 te koop 150.- eu en hopla verkocht
dan denkik :?

Dat was ik, stond al heel lang op me verlanglijst. Dus ik dacht WTF ik doe't gewoon.

Iemand die weet of je deze knoppen ook schoon kan maken? Bij mij hapert de startknop en dat is erg pittig programmeren. Dank!

Schoonmaken blijkt tricky te zijn. Is aan elkaar geplakt die knop. Al is het mogelijk volgens een link op het internet. Maar dan moet je het contact verbeteren. En vervolgens met soldeer de knop weer 'aan elkaar plakken' Zag ik niet zitten.

Heb dus die knoppen gekocht voor de ds-1. Maar ik vind de uitleg op het internet voor het vervangen een beetje vaag. Iemand dat dat al een keer gedaan heeft?

If your DR 55 has wrecked buttons it's because the sealed Roland type buttons as used on the Tap switch on the 808 use a membrane style contact.
This is similar to the Oberheim OB 8 Keyboard and for those of you who have had to repair those, it's just not fun and the only solution really is the sound doctorin repair pads. Unfortunately with the Boss DR 55, you cannot really open the button without wrecking it completely as it is glued shut.

What you need to do to remedy this is go to Small Bear Electronics (Switch - SMK for BOSS DS-1) and order their replacement Boss DS1 Footswitch button and solder these into the DR 55. Start by placing the buttons with the pins on the left side holes looking from the component side and you should have the orientation correct. You will have to jumper the pins in a straight parallel line (left to right for the top and bottom pin) since these have two pins as opposed to the four on the original buttons. But as you can see they start and stop the machine like new. :-)

Once you do this, the button tops (that show the rest/on) pop easily back onto these new buttons. They take a little bit of force to get on there. Also, the buttons might wobble because the spacing of the pins is not the same as the original. What I did was bent one of the pins outward so that it is flat and added bare wire that was long enough to touch BOTH of the contacts I needed to make (remember: four pins on original button and two on the new one) and brought that through one of the holes, but positioned the button with the other pin going straight through the hole. This gave me the closest to flat that I could get the buttons to be. Once the unit is put back together, really no one can tell the difference.

Hope that helps.

Volgens mij is het zo: Als je vanaf boven kijkt. Dus vanaf de componenten kant. Dan gebruik je per button alleen de linker 2 pinnen. ( De vervangende knop heeft maar 2 pinnen ipv 4 zoals de originele)

Alleen als ik dan naar de printplaat kijk aan de onderkant dan is de rest knop links met niks verbonden. De aansluitingen daar zitten aan 2 eilandjes die nergens naar toe gaan.

Echter ik snap niet wat ie nu met jumper the pins bedoeld. Ook snap ik niet hoe hij er voor zorgt dat de knoppen goed vast zitten. Met 2 pinnen zit ie minder vast dan met die 4 zoals het origineel.

Dank!

Edit: ik snap dat jumperen inmiddels. Je maakt gewoon een verbinding tussen de linker boven pin en rechter boven pin als je de machine voor je hebt liggen zoals je hem normaal zou gebruiken. Hetzelfde voor onder. Alleen hoe hij dus de boel vast heeft gezet zodat ze er strak op de pcb zitten blijft mij nog een raadsel.

Laatst gewijzigd:
Het kwartje begint te vallen. De pinnen aan de linker kant staan bij de originele knoppen vrij dicht op elkaar. Bij de nieuwe juist vrij ver uit elkaar.

Wat die gast dus volgens mij doet is het maar met 1 pin vastzetten en die andere ombuigen en deze door verlengen naar de 2 contacts die je moet jumperen.

Een gast op YT vroeg zich ook af over hoe dat jumperen en die heeft ze nu de druk knoppen die er op zitten er afgelaten omdat het vermoedelijk niet echt past door de behuizing heen. Maar dat moet dus wel kunnen.

Dank! Maar zover ik kan zien moet je hem wel 'openbreken' en later aan elkaar lijmen of iets anders verzinnen.

Ik kwam dit nog tegen. De buttons van de dr 55 zijn volgens mij het zelfde als de start/stop button van de 808. Halverwege de pagina bespreekt ie alle opties.

http://www.firstpr.com.au/rwi/tr-808/TR-808-switches/

Dat fixen zoals ie daar laat zien zie ik niet heel erg zitten. Hij heeft ook over dat http://www.technologytransplant.com/ evt bezig is met die buttons. En dat die jongens van de quicksilver cpu's voor 606/303 al een button hebben maar nog niet officieel verkopen. Die met die pcb onder de button bij de eerste link.

Dat lijkt mij het beste. Ik heb ook maar 1 button nodig want mijn rest/stop button doet het prima.

Tenzij die reparateur van jouw zegt dat je niks open hoeft te breken. Dan wil ik er eventueel alsnog naar kijken.

Back