Goedkope Drumcomputer & Synth gezocht

Eclectronic

Nieuwkomer
Goedendag beste mensen! Ik wil beginnen met het experimenteren/spelen met electronische muziek, alleen heb ik totaal geen idee van wat ik precies moet aanschaffen.

Via de computer heb ik al wat softwarepakketten uitgeprobeerd, maar die bevallen me niet. Ik mis de fysieke knoppen en het is veel te uitgebreid. Daarom zoek ik een combinatie van een synth & drumcomputer die los van de computer werkt. De muziek waar ik van hou is qua electronische muziek met name techno en electro, maar ook bijvoorbeeld hiphop, italo, house en dubstep. Wat mij wel aanspreekt qua geluiden is bijvoorbeeld een 303 (alleen misschien iets te beperkt) en qua drumcomputer een 808 of 909. Nou zijn die natuurlijk voor mij weer niet te betalen en zoek ik als pre-beginner het liefst een geïntegreerd apparaat.

Ik heb ik al wat filmpjes gezien van korg electribes, alleen weet ik niet welke ik dan zou moeten hebben en of er ook nog andere alternatieven zijn. Ik wil er maximaal 200 euro aan uit geven (voor een tweedehands apparaat dan uiteraard). Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven.

Voor dat budget kan je ook voor een Yamaha AN200, RM1x of een Roland MC505 kijken.
De laatste wordt tussen de 200 en 300 euro aangeboden.. een AN200 moet wel lukken voor 200 of misschien nog wat minder.

Roland MC303 kan ook nog, maar ik denk dat je daar wel snel op uitgekeken zult zijn. :)

Misschien is de Alesis Micron wat voor je? Heeft alles wat je vraagt en nog veel meer. Klinkt ook nog eens buitengewoon goed. Het is de wolf in schaapskleren onder de synths.

In de grooveboxen categorie zeg ik Korg EMX +1. Moet voor 300 of klein beetje meer lukken met beetje zoeken.

Korg EM1 kan ook, maar is wel minder uitgebreid.
AN200 heb ik gehad, had problemen met knoppen (doordraaiende potmeters; dit schijnt vaker voor te komen) en is minder hands-on.
MC505 kan ook, maar is al wat ouder, qua geluid en wat ingewikkelder te bedienen. RM1x staat bekend om zijn goede seqeuncer, maar minder aansprekende geluiden.
De emx heb ik zelf ook. Is heerlijk hands-on en biedt voldoende uitdaging als je wat meer wilt.

Als je maximaal 200 euro wil uitgeven lijkt me de EMX niet reëel. Je kan ook kijken voor een Quasimidi Raveolution. Die heb ik een keer voor 225 euro op mp zien staan.

Anders zou ik voor een RM1x gaan. Die is ongeveer 150 euro, klinkt niet zo mooi, maar je kan er heel veel mee. Bovendien is het een prima sequencer voor als je straks wat meer wil en er andere synths aan wil hangen.

Maar als je 100 euro meer kan uitgeven is zo'n EMX erg fijn en heeft eigenlijk precies wat je vraagt.

Bedenk me net dat je natuurlijk ook nog die blauwe groovesynth van Roland hebt, de JX-305, waar de MC-505 geheel/gedeeltelijk(?) bij in zit.

Ben alleen een beetje bang dat die net iets meer dan €200,- kost tweedehands.

Heb je al iets gekocht ??
We zijn wel benieuwd wat het geworden is

Laat je het ons nog even weten ??

Boss DR-660's daar word je mee doodgegooid op het moment voor 100 euro of minder. Daar zitten 808 en 909 drumsamples in en hij is super gebruiksvriendelijk. Je kunt de geluiden ook nog een beetje aanpassen.

Voor een synthesizer zou ik eens kijken of je iets kunt vinden wat net een beetje uit de gading is van de meesten maar wel knopjes heeft. Bijvoorbeeld de wat oudere VA synthesizers zoals een Virus A, Nord Rack II, Oberheim OB 12, Korg, etcetera. Misschien kun je wel een SH-32 vinden voor weinig geld.

Maar voor de meeste dingen moet je wat meer geld uitgeven.

[nostalgie] Wat betreft die 808, 909 en 303 ben je gewoon op zoek naar het programma Rebirth van Propellerheads! [/nostalgie]

Het is misschien niet wat je wilt horen, maar waarom koop je niet gewoon een goede controller/masterkeyboard voor de computer. Kun je aan heel veel potmeters draaien en op knoppen drukken. Een goede heb je wel voor 200 euro. Als je de computerprogramma's te moeilijk vindt moet je niet verwachten dat je met hardware wel direct overweg kan. De meeste VST instruments zijn tegenwoordig zeer makkelijk in gebruik en makkelijker te editen dan hardwaresynths. Sterker nog: bijna alle nieuwe hardwaresynths komen softwareprogramma's om hem te editen op de computer. Een programma als Fruityloops kan je toch veel meer mee dan met een oude RM1x en is veel makkelijker te gebruiken. En met een EMX (voor 200 euro krijg je hem niet) moet je ook niet direct verwachten dat het allemaal simpel is. Ik weet verder niet wat je kennis is op het gebied op synths, maar als het gaat om grooveboxen (waar het hier duidelijk naar neigt) kun je vooral (prijstechnisch gezien) tegenwoordig altijd beter bij de computer blijven.

Bedankt voor al jullie tips! Ik realiseer me dat 200 euro vrij weinig is, maar ik probeer toch iets rond die prijs te krijgen. Als het me helemaal niet bevalt (wat ik niet verwacht), dan heb ik toch weinig geld uitgegeven. En als het me bevalt dan heb ik waarschijnlijk al ietsjes meer kennis en ervaring om iets te kopen wat bij me aansluit.

Er zit in ieder geval al interessant spul tussen. Ik heb al het een en ander via youtube kunnen beluisteren. In de komende week ga ik er dan maar een proberen te kopen. Ik laat zeker weten wat het gaat worden.

@J-Run: Natuurlijk heb ik er over nagedacht om een goede controller te kopen, en misschien dat ook wel het beste. Maar ik zit al vrij veel achter de computer en de software is te uitgebreid voor me. Het is niet dat ik het te moeilijk vind, maar ik zie zo door de bomen het bos niet meer. Zo´n groovebox zou me denk ik in het begin meer helpen om te focussen op de muziek en het specifieke apparaat.

Hoewel die Rebirth software me wel wat lijkt in combinatie met een controller. Alleen dan weet ik nu al dat ik me gigantisch ga irriteren aan het feit dat de knopjes van zo´n controller weer net op een andere plek zitten dan de visuele weergave van de software. Maar misschien moet ik het toch eens overwegen.

zoals hierboven gezegd, zo'n korg doosje (ER-1, EMX, e.d.) kan je je geen buil aan vallen. als je iets van toetsen kan spelen/wil leren spelen is een klavier noodzakelijk en daarbij komt de micron in beeld, echt een fijn ding is dat! hij klinkt lang niet zo plastic als hij eruit ziet en voelt.

Als je echt wilt beginnen met muziekmaken en niet te veel geld wilt uitgeven is de Yamaha RM1x denk ik een leuke, betaalbare keuze, om basis dingen (en meer) bij te brengen waar je ook leuke dingen uit kunt halen. Gezien je budget moet je natuurlijk ook niet de top qua geluiden verwachten, maar ik denk dat je qua plezier heel veel lol met de RM1 kunt beleven. En is het niet je ding verkoop je hem gewoon zonder verlies door.

Misschien is de Alesis Micron wat voor je? Heeft alles wat je vraagt en nog veel meer. Klinkt ook nog eens buitengewoon goed. Het is de wolf in schaapskleren onder de synths.

Topicstarter wil fysieke knoppen. Dat is nu net wat er ontbreekt aan de Micron. Lijkt me niet ideaal om te leren. Je hebt wel een software editor maar dan zit hij toch weer achter de computer.

@ topicstarter: het bos door de bomen zien bij een DAW is niet iets waar je 's ochtends ineens mee op staat. Leren, leren en nog eens leren is de boodschap. Hetzelfde telt ook voor de hardware die je in de plaats wil. Zonde dat je jezelf beperkt uit luiheid toch? Of wil je gewoon even snel een instant-hit maken?

Zou een oude pro-workstation niet iets voor hem zijn? Ik denk aan de Korg M1, bij bosjes aangeboden, sommigen voor flink minder dan 200 euro en in nieuwstaat. Of de Yamaha SY-77? En je hebt nog goed geluid ook.

Het nadeel van zo'n workstation vond ik dat het toetsen heeft en al meteen een stuk groter is.

Het heeft een tijdje geduurd, maar ik heb iets gekocht: een EMX-1 (ben er nav de reacties toch eens naar gaan kijken en dit is eigenlijk precies wat ik op dit moment zocht). Tot nu toe ben ik er erg tevreden over. Het "sequencen" van beats en andere geluidjes is erg eenvoudig en de geluidskwaliteit is redelijk. Om het synth en effecten gedeelte helemaal te begrijpen moet ik wel nog een hoop uurtjes achter het ding zitten. Maar voor dat je er erg in hebt zijn er weer een aantal uren voorbij. In de toekomst is het misschien handig om toch een los keyboard/synth aan te schaffen, maar dat komt nog wel een keer.

Back