van trigger naar midiclock

jwhagenbeek

Ouwe rot
ik heb een plan:Z
ik wil een sequencer bouwen met een platenspeler. deze kan natuurlijk niet midi gesynced worden als slave, maar het lijkt mij mooi als er iets bestaat dat triggers omzet in een midiclock signaal... iemand enig idee? dus de platenspeler-sequencer wordt dan master.

Stanton Finalscratch nabouwen? :D

Ik zou zeggen iets optisch of magnetisch aan de tafel, daar pulsen uit genereren en die via een dinsync-naar-midiclock PIC overzetten naar midi.

Ik zou zeggen iets optisch of magnetisch aan de tafel, daar pulsen uit genereren en die via een dinsync-naar-midiclock PIC overzetten naar midi.

Bedacht me dat dat natuurlijk niet gaat werken zonder een of andere freqentievermenigvuldiging die de 33/45 rpm omzet naar 24 ppqn. Dat is denk ik de lastigste stap als je puur mechanisch werkt (dus zonder speciale platen met tijdcode o.i.d.), dat er meestal niet echt een makkelijke relatie tussen de snelheid van de tafel en het aantal BPM van de track zal zijn.

time-code-vinyl is uitgesloten... software het liefst ook, heb wel een programaatje ervoor gevonden maar is gewoon niet echt wat ik wil. dat heet midiclock 2.02.
voor de duidelijkheid even een schetsje gemaakt op mn whiteboard:
P1010034.jpg

het idee is om hiermee triggers te maken voor mn modular. als je de magneetjes wit maakt en er een blacklight boven hangt lijkt me dat gaaf voor optredens.

het is dus een letterlijke 1op1 vertaling van pulsen naar midiclock... een soort taptempo dus. een taptempo midi ding zou dus uitkomst bieden. ik denk eraan om 4, 8 of 16 magneetjes op een vaste plek te lijmen die dan de sync vormen. dus per 360gr 4 beats oid.

oh ja waarom niet pitchen tot het juiste tempo? dat kan, doe ik ook als ik aan t draaien ben maar het idee hierachter is is dat het intuitief moet werken, gewoon magneetje oppakken en op een andere plek weer neerleggen.

hahahahahahaha...
weet ik ook niet maar vond twee oude technic sl tafels die afgedankt waren en in de loop van tijd steeds verder aftakelden dus het leek mij een mooi moment om ze te redden en er wat anders mee te doen...
gewoon omdat t kan...
omdat ik graag iets wil maken...
omdat ik een vrij random sequencer wil die echt intuitief of juist helemaal niet werkt...
een sequencer die intutitief lijkt te werken maar eigenlijk dan nog vooral random is...
eehm... wanneer wil je komen spelen? ik zat te denken aan februari...? (das meer iets voor een pb natuurlijk)

off topic. Ja je CLS is ook al een tijdje klaar. Binnenkort maar s afspreken?:D

Kan ook met een (inmiddels goedkope) Emagic Unitor-8

Back