Behringer xenyx 1832fx linker main out kraakt

sander815

datebest.net - visit website and win smartphone!
mixertje van een 1,5 jaar oud, slechts 1 keer gebruikt.
Het volgende probleem doet zich voor:
het linker kanaal van de main out kraakt, als ik de fader helemaal bovenin zet, hoger dan 0 gaat het helemaal mis, en hoor je bijna niks meer. Is dit slechts een slechte fader(vies) of een ander probleem?
Subouts werken wel prima

Andere vraag: Als ik op de jackuitgangen een kabel zet, krijg ik geen geluid, pas als ik de kabel er half uittrek? Wat heb ik hier voor kabel voor nodig? Stereo jack naar?
Main out VU meter begint pas te werken als er een kabel inzit

Een paar 100 keer op en neer bewegen wil nog wel eens helpen bij brakke faders.

Behringer heeft een twee jaar omruilgarantie...
Altijd originele verpakking bewaren met de bon/factuur.
Aanmelden van garantie is soms vooraf noodzakelijk; niet gedaan, dan kan het vertraging opleveren, vooral als je in het buitenland hebt gekocht (Thomen en zo).

Dus terug naar je leverancier!
Bestaat die niet meer, wat best wel kan...?
Naar de importeur er mee.

Behringers productie is groot en veel wordt machinaal getest.
Dan gaat er wel eens een rot onderdeel mee.
Het is voor hun gunstiger de transportkosten en vervanging te betalen dan het testen en repareren.
Sommige leveranciers sturen je een nieuwe op voordat je de oude hebt ingeleverd.
Fraude accepteren ze maar één keer, zo ook jou vervolgens als klant :)

Wout

PS de jack mains out gebruiken twee mono kabels: eentje voor links en eentje voor rechts. Ze moeten ook ongebalanceerde (gewone jacks) kunnen accepteren. Het lijkt wel dat je tip/ring gebruikt en sleeve niet aangesloten is...

Op zich is de 1832FX een grappig mixertje...

Wout

nee, met een mono kabeltje krijg ik er geen geluid uit
pas als ik die er half induw krijg ik het volledige geluid

vreemde is ook dat de vu meters pas uitslaan als er een kabel ingaat

lijkt mij ook niet normaal?
garantie zal lastig worden, omdat ik hem niet origineel gekocht heb

alsik een mono kabel pas, en die tegen de eerste aanslag druk heb ik goed geluid, 1 verder wordt het vervormd, nog 1 verder en het geluid is bijna weg

alsik een mono kabel pas, en die tegen de eerste aanslag druk heb ik goed geluid, 1 verder wordt het vervormd, nog 1 verder en het geluid is bijna weg
Heb je toch een verkeerde kabel...
Of de aansluitingen aan de andere kant zitten verkeerd om...
Of... de balance schakeling is kapot...
Je gebruikt een mono plug, dus zonder ring.

Tip behoort het signaal (hot) te bevatten, ring cold en sleeve is ground. Als cold de ground raakt, dan mag er eigenlijk niets gebeuren.

Plaats 1: tip raakt cold en sleeve is ground. Je hoort nu het -ve oftewel cold signaal.
Plaats 2: tip en ring raken contact en veroorzalen een +/- situatie en die doet raar...
Let wel... de ring aansluiter zit nu op de plaats van tip, de vernauwing achter de kop, en de tip raakt de tip aasluiter net, maar de sleeve krijgt nog steeds alleen maar ground.
Plaats 3: cold signaal (wat wel iets deed) maakt contact met ground... En dat mag niets uitmaken, dus tip maakt contact met de sleeve of het tip signaal is er gewoon niet! Maar dan kan situatie 2 niet voorkomen.

Heb je een universeel meter of een kabeltester om te connecties van de kabel te onderzoeken?

Wout

heel apart
nomaal gesproken sluit ik mijn mixertje via l/r xlr naar minijack aan op mijn soundcard op de pc. Doe ik hetzelfde bij deze, links kraakt een beetje, de andere is het volume heel zacht.
Daarbij werkt de niveau indicatie niet(goed) volgens mij: je kunt voor main, sub etc niveauind inschakelen. Main doet amper iets, links niks, rechts een 3 ledjes. Schakel ik sub erbij, dan werken ze normaal.
Doe ik een stereojack in main out, doen de vu meters het ineens wel
links harder zetten dan 0 eindigt ook in alleen nog maar wat gekraak

ik denk dat er hier meer mis is dan een kapotte fader

Ik vermoed een rotte opamp in het balance circuit. Cold wordt kort gesloten naar massa door mono jack. Daar wordt namelijk ook je metering vanaf getrokken. Darnaast is de metering op de berry's verre van accuraat.
Conclusie... behringer wegflikkeren en iets degelijks aanschaffen.

Back