SCI Multitrak calibratie vraag

Synthor

Ouwe rot
Hallo,
Mijn Multitrak pitch wheel heeft gisteren de geest gegeven. Een vorige eigenaar had er een klungelige mod opgezet zodat het wiel omhoog & omlaag kon ipv alleen omhoog. Nu zijn de toetsen ten opzichte van elkaar ontstemt. Ik weet dat je het pitch wheel kan calibreren op de volgende manier: program record ingedrukt houden, op 3 drukken en aan het wiel draaien. Mijn vraag is, zou deze calibratie ook moeten werken als ik de pitch wheel waardes extern, via midi 'terugdraai'?

Hallo,
Mijn Multitrak pitch wheel heeft gisteren de geest gegeven. Een vorige eigenaar had er een klungelige mod opgezet zodat het wiel omhoog & omlaag kon ipv alleen omhoog. Nu zijn de toetsen ten opzichte van elkaar ontstemt. Ik weet dat je het pitch wheel kan calibreren op de volgende manier: program record ingedrukt houden, op 3 drukken en aan het wiel draaien. Mijn vraag is, zou deze calibratie ook moeten werken als ik de pitch wheel waardes extern, via midi 'terugdraai'?

het ziet er naar uit dat de tuning table in je geheugen corrupt is.
dat is iigv bij de 6trak dan het geval( is in grote lijnen hetzelfde)
als ik jou was zou ik om te beginnen je geluiden even dumpen .
ik zal kijken of ik een calibratie procedure kan vinden.
:koffie:

Bedankt voor je reactie! Geluiden heb ik grotendeels gedumpt, moet het idd nog een keer doen om een handjevol nieuwe te saven. Als er net zo'n procedure is voor de tuning table en als je 'm kan vinden, dan zou je zeer dankbaar zijn..

Ter aanvulling: de 6 voices zijn ieder op hun eigen midi channel wel correct in tune

wat trouwens heel soms wil helpen ( ik heb het dan wel over de 6trak)..

terwijl de synth uitstaat het pichtwheel een aantal keren heen en weer bewegen, ( zodat eventueel slecht contact even weg is ) , dan in de rust(midden) stand zetten, mod wheel op 0, en dan de synth aanzetten.
als hij dan niet goed is, de pitchwheel cal. uitvoeren (progrec +3), hierbij niet aan het pitchwheel zitten.
als je pitch wheel te verrot is, dan gaat dat niet, dan moet hij eerst worden schoongemaakt of vervangen.
is de geheugen batterij al vervangen?, anders is het daarvoor ook al 10 jaar de hoogste tijd.

:koffie:

Thanks. Ik ga het nog ff proberen, maar 't pitch wheel is op zeker verrot. Waarom ik hier over vraag is omdat als ik de tuning in orde krijg dan kan ik pitchbenden via midi en dan kan ik even wachten met het vervangen van het pitch wheel. Is een beetje prijzig en als ik het via midi kan doen ook niet (direct) nodig. De batterij is nog wel ok en heeft de bekende mod om de levensduur te verlengen. Toen ik de synth open had om schoon te maken kon ik niet geloven hoeveel erop gemod is. Na wat onderzoek blijkt dat alle 'b' versies deze mods hebben om de prestatie te verbeteren

Hoezeee! Gelukt. Het is program record ingedrukt houden en dan 5 of 6 indrukken. Dan telt 'ie af en daarna zijn alle voices t.o.v. elkaar weer in tune. Wat een fantastische synth is dit toch. (en ik heb die pitchbend-mod erook af gekregen)

Voor anderen mocht de auto tune test niet het gewenste resultaat opleveren is er ook nog de tune test. Deze test is om elke osc tegen A-440 af te stellen.
Dit staat ook beschreven in de 6trak service manual. Hiermee kan je ook bepalen of 1 van je stemmen kapot is. Je komt in het menu door ctrl record + select 9 in te drukken. Eerst calibreer je het pitch wheel in het centrum dan ctrl record+3 om het pitch wheel te initialiseren. Vervolgens kies je een basis patch door ctrl record + select 8. Hierna kan je de stemmen manual tunen met behulp van het display. Eerst hou je C2 in voor de master tune. Zo dicht mogelijk bij de 0 afstellen. Als je nu op een toets drukt loopt hij door de stemmen. Nu kan je de toetsen afstellen rondom de 0. Dit wordt aangeven in het display. Dus loop al je C's na en alle C's moeten rondom de nul zitten met een verschil van maximaal 6. Om uit dit menu te komen druk je ctrl record+9 of reset dmv aan/uit.

ps dit heeft betrekking op de 6 trak.....

Back