Heb ik een geluidskaart nodig?

Tinskey

Letsgetstarted
Hey,

Eerst wil ik me even verontschuldigen voor deze belachelijke vraag!
Ik weet gewoon niet hoe ik het anders zou moeten formuleren :P

Ik werk nu met mijn standaard on-board geluidskaart met Ableton Live 7, een midi keyboard (EMU xBoard 49) via USB naar een PC (xp) met Asio4all...

Ik heb nog wel eens last van underruns op mijn pc bij gebruik van uitgebreide VST's
Verder heb ik ook nog een mengpaneel.

Ik heb een paar vragen:
Zou ik door een nieuwe geluidskaart te kopen, de underruns voorkomen/verminderen?
Wat is het verschil tussen een interne en een externe geluidskaart?
Welke geluidskaart raden jullie me aan? (Ik zou ook graag mijn electrische gitaar en een mic erop aansluiten)

Alvast bedankt!

kort door de bocht : ja de underruns gaan verminderen (maar als je echt overdrijft met vsts/live plugins ga je ze zowiezo nog altijd tegenkomen).

verschil tussen interne en externe is precies dat : de ene zit op het mobo ( en heeft meest bandbreedte), de externe gaat over firewire of usb2 , die eigenlijkmeer dan genoeg bandbreedte hebben tenzij je echt massaal veel inputs/outputs wil.

Voor welke geluidskaart je wil ga je best naar het algemene topic ( https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=105605 ) en neus je wat rond.

Jijzelf kan best bepalen wat je wil. Zoals je al zei wil je er een met twee voorversterkte ingangen voor je mic & gitaar, en wat de prijs mag zijn zal je zelf ook wel best weten. Als je nu nog een beetje rondkijkt op thomann.de en wat prijzen/mogelijkheden vergelijkt kom je er zelf wel :D

Laatst gewijzigd:
kort door de bocht : ja de underruns gaan verminderen (maar als je echt overdrijft met vsts/live plugins ga je ze zowiezo nog altijd tegenkomen).

verschil tussen interne en externe is precies dat : de ene zit op het mobo ( en heeft meest bandbreedte), de externe gaat over firewire of usb2 , die eigenlijk genoeg meer dan genoeg bandbreedte hebben tenzij je echt massaal veel inputs/outputs wil.

Verminderen de underruns als ik gewoon mijn midi keyboard via usb met de pc verbind, of moet dat dan via die geluidskaart?

Dus wil je zeggen dat een externe geluidskaart beter is dan de interne?

Nee, ik overdrijf niet zo met VST's hoor ;)

je keyboard heeft niks te maken met met underruns

en waarom zou een externe beter zijn dan als een interne? Hangt toch volledig af waar je ze voor wil gebruiken?

Overdrijven in dit geval is nogal subjectief. 'Als je PCtje niet meer kan volgen en je krijgt buffer underruns dan heb je teveel vsts aan '; lijkt mij een goede maatstaf.

je keyboard heeft niks te maken met met underruns

en waarom zou een externe beter zijn dan als een interne? Hangt toch volledig af waar je ze voor wil gebruiken?

Overdrijven in dit geval is nogal subjectief. 'Als je PCtje niet meer kan volgen en je krijgt buffer underruns dan heb je teveel vsts aan '; lijkt mij een goede maatstaf.

Juist wel, want dan krijg je met latency te maken en met de buffer te laag, krijg je dus wel underruns.
Met het echte keyboard inspelen geeft geen latency en problemen met onboard geluidskaart.
Sinds ik een midi controller gebruik overduidelijk wel.
Natuurlijk kan de latency niet op 0, maar wel een stuk lager dan nu, en zonder underruns.
Dit is toegepast toen ik gebruik maakte van FL Sytrus, dus dat is echt geen zware plugin.
Een interface heeft dit probleem zeer goed opgelost.

Ja je hebt natuurlijk gelijk ronaldoz,
maar dan moet Tinskey wel z'n keyboard aansluiten aan z'n nieuwe geluidskaart met een midi kabel om daar te kunnen van profiteren.

Toch lijkt het me sterk dat gewoon een beetje midi data de boel dichtslibt. Da's echt héél klein vergeleken met audio.

Ja, maar ik heb dit probleem ook gekent, door enkel met de midi controller vst's aan te sturen. Inspelen gaf per direct underruns en de buffer moest heel hoog staan om dit te voorkomen. Heb toen direct een interface aangeschaft en sindsdien kan de buffer nog lager dan voorheen en zonder underruns.
Het maakt naar mijn mening niet veel uit welke interface je koopt, zolang die maar een goede prijs / kwaliteitsverhouding heeft.
Volgens mij is onboard betreft dit nogal inferieur tegenover iedere interface.

Back