Roland Jupiter 6 met Europa mod op MP

Ten eerste ben ik van mening dat 1100,- voor een JP-6 met de Europa upgrade een zeer goede prijs is
Dat zeker

Ik weet absoluut niet hoe je filmpjes in een bericht kan plaatsen maar als iemand de moeite wil nemen om dat in mijn plaats te doen, kan ik de volgende aanraden. Het filmpje heet Jupiter 6 Track Demo en de maker is ene JMPSynth. Kost je drie minuten van je tijd en waarschijnlijk zegt het meer over de mogelijkheden dan de bovenstaande drie filmpjes.
Gewoon copy+paste:

Ik vrees dat die demos toch een juiste indruk geven wat kan...
Wat effecten maken het gelijk goed natuurlijk
Tja het is geen JP8

Toen ik de jp6 teste in m'n zoektocht "welke jupiter kopen" kon ik daar toch geen sh101 in horen eerder een juno 106 indruk maar dan veel beter.

De jx10+pg800 kan je ook bitimbraal gebruiken maar dan 2*6voice
Persoonlijk klint ie net zo goed als een jp6 en kost 1/3 ervan
Doe mij de jx10+pg800 maar ;-)

volgensmij ook
jx is een erg goed [cleane ] gemaakte synth
hebbie de pg800 erby is dat een egte meer waarde
en toch zijn ze nog niet egt te duur 550/600 compleet
ikdenk dat de digi look vd jx misleidend is

en hiet valt gelijk de vergelijking met jp8 die is idd veel discreter / vetter

kwas inde war met mks80 laatste versies die hebben wel cems ...

Volgens mij lijkt de JX-8P ook kwa sound erop, of heb ik dat mis?

Bedankt!

kvindt m egt veel 106 gelijkenis hebben niet die gritie nes
ast al bestaat dat woord :P

desalnietemin een waardevolle machiene hoor
persoonlijk zou ik een prophet 600 en juno 60 halen dan tsja
:engel:

Vet allemaal hoor, die Juupies. De J-4 = erg dik, maar misschien toch ook een beetje beperkt (zeker zonder cv of midi).

De J-6 klinkt aan de hand van YouTube toch een beetje Juno 106 achtig ofzo. (of ben ik nu aan t vloeken? }:| . Moet toch een stuk dikker kunnen en alle Juno's van de plank blazen?? 8D :stupid :duivels:

Een J-8 is voor mij niet haalbaar alhoewel die wel mooi kleurt bij de TR-808. :D

Goedemiddag aan allen,

Normaal gesproken lees ik de meeste threads en denk ik, goh... maar nu moet ik toch even in de pen klimmen. Ik ben zelf een blije bezitter van de JP-6 met Europa upgrade. Ik kan niet zo veel maar ik vind het een geweldig apparaat. Als ik er ooit tijd aan ga besteden...

Ten eerste ben ik van mening dat 1100,- voor een JP-6 met de Europa upgrade een zeer goede prijs is. Had ik die van mij nog niet gehad, was ik serieus achter deze aangegaan. Ik heb zelf de upgrade afgelopen jaar aangeschaft. Hierdoor worden de voordelen van een oude synth met moderne technieken gecombineerd. Bijna alles wat je op de synth veranderd kun je opnemen via midi. Voor iemand die niet zoveel kan is dat verdraaid handig, kan ik je wel vertellen...

Ten tweede, om het apparaat te vergelijken met 6x101 lijkt mij niet reeel. De JP heeft daarvoor iets teveel mogelijkheden meer dan de 101. Plus dat hij polyfoon is.

Ten derde vind ik het knap dat je van alle demo filmpjes op YouTube die over de JP-6 gaan, de drie meest saaie eruit weet te pikken. Wat verwacht je nou zelf van iemand die twee akoestische gitaren boven z'n keyboards heeft hangen? Ik weet absoluut niet hoe je filmpjes in een bericht kan plaatsen maar als iemand de moeite wil nemen om dat in mijn plaats te doen, kan ik de volgende aanraden. Het filmpje heet Jupiter 6 Track Demo en de maker is ene JMPSynth. Kost je drie minuten van je tijd en waarschijnlijk zegt het meer over de mogelijkheden dan de bovenstaande drie filmpjes.

Gr
Evert

Ten derde vind ik het knap dat je van alle demo filmpjes op YouTube die over de JP-6 gaan, de drie meest saaie eruit weet te pikken.

haha

hey evert tsja kluistert ze soms half en kijkeerst de comments [yoke]
goed om een eig van eu kit hier te hebben
wat doet precies die kit ; geloof veeeel uitgebreidere midi
wantjp 6 was de eerste ter wereld met midi
dus kan me voortsellen datbv er wel t een ander kon ge upgraded worden

we .... horen t graag

ditsm

leuke demo

fx demos

Een J-8 is voor mij niet haalbaar alhoewel die wel mooi kleurt bij de TR-808. :D

De looks van een jupiter-8 mogen er wel zijn ja.

2389050126_035d10c9c3.jpg

Ik heb zojuist geleerd wat copy + paste doet....

What is Europa?

Europa is a hardware and firmware upgrade for the Roland Jupiter 6 which enhances its MIDI implementation and adds new features to its operation.

What features does Europa have?

Summarized feature list:
Additional arpeggiator modes
In addition to regular Roland Jupiter 6 arpeggiator operation, Europa adds many new arpeggiator modes, some exclusive to Europa!

Additional arpeggiator synchronization sources
The arpeggiator can now be synchronized from external clock trigger, MIDI clock or the improved internal clock. Europa's internal clock is extremely steady and can now be used to trigger and clock external MIDI equipment.

Send and receive MIDI continuous controllers
Almost all (excluding master volume and bender board controls) sliders, knobs, and soft switches have the ability to be changed via standard MIDI continuous controllers. This is great for modifying board parameters in real time.

Send and receive presets/patches via MIDI
One of Europa's primary new functions! Europa includes the ability to save and load patches/presets via MIDI. Never use that unreliable tape interface again! Trade patches with other Europa upgraded Jupiter 6 owners!

Europa firmware updates via MIDI
The Europa operating system can be updated by way of the MIDI interface from any Microsoft Windows or Apple Macintosh based personal computers. No need to open the board! Source code for the update utility is available so it may be ported to any platform.

Patches/presets stored in flash
Europa stores all patches and presets in its onboard flash. This means no more lost patches or presets when the controller board battery goes bad!

Additional voice assignment modes
Europa includes 4 additional voice assignment modes over the factory Roland code.

Board state retention
Europa remembers the state of all of the Jupiter 6's settings even after power down. If you're in the middle of editing a patch and you power down, the board will be in the same state when it was powered off! This, of course, is only possible if the memory protect switch is not on, as the board's current settings are stored in the onboard controller's NVRAM.

Configurable MIDI channel
Most versions of Roland's firmware for the Jupiter 6 did not allow changing of the MIDI channel. Europa allows this and retains this setting even after power off.

Random patch generator
Europa can generate a random patch! It's great when you're looking for inspiration or just want to make strange noises.

Improved user interface
VCO 1 And VCO 2 's waveforms can be enabled and disabled individually without having to hold down multiple buttons. Many people didn't know that more than one waveform could be enabled because Roland's interface wasn't set up this way!

Circular oscillator sync
VCO 1 And VCO 2 can be synchronized to each other. Good for making interesting sounds.

Oscillators independently disableable
VCO 1 And VCO 2 oscillators can be completely disabled. This is to allow the creation of patches that use the resonant filter as the oscillator or for single oscillator patches - something not possible with the original Roland code even with the oscillator balance set to either extreme.

Additional hardware diagnostics
Europa includes additional hardware diagnostics on boot up that are valuable to both the Jupiter 6 owner and the repair technician.

Voice watch
Voice allocation can be monitored on the front panel. This is useful for gauging voice utilization during performance as well as assisting in debugging a malfunctioning Jupiter 6.

MIDI Activity monitor
Europa blinks the TUNE LED when MIDI data is being received. Great for debugging and knowing when activity is present!

Glide time and Unison detune stored separately for split modes
Europa's preset format stores glide time and unison detune values - one for each SPLIT. The Roland code only allows a single detune and glide time in SPLIT mode.

Foot pedal adaptation
Europa allows either normally closed or normally open foot pedals to be used.

Patch edit compare
Search through the stored patches and listen to them without destroying the contents of the currently edited patch! Useful for finding a home for a newly created patch.

Assignable MIDI messages
Europa can assign incoming pitch bend, modulation wheel, channel aftertouch, and note velocity to any continuous controller. It responds to incoming pitch bend messages as an assignable controller but will not alter the pitch of the notes played as a traditional pitch bend would. Incoming note velocity is changed on a per voice board basis and affects all held notes on a given SPLIT. Europa does not transmit pitch bend, key press velocity, or aftertouch.

Factory settings restoration
Europa can restore factory patches and presets, and will not malfunction if NVRAM becomes corrupt.

Local mode control
The Jupiter 6's local keyboard can be enabled and disabled.

What features are new to Version 2.0?

Expanded Patch Memory
Version 2.0 increases the internal patch and preset storage by 6 times, to a total of 288 patches and 192 presets. Each bank of 48 patches and 32 presets is accessible via the front panel or a standard MIDI Bank Select message. The upper and lower splits can use patches from different banks if desired.

Multiple Undo function for Patch Editing
Unwanted changes to patches can be undone at the push of a button. Up to 127 button presses, 84 slider moves, or some intermediate combination of the two can be undone or redone, until a patch is saved or a new patch is selected.

Layer Mode
Layer mode allows the upper and lower patches to be played from the keyboard at the same time, while being edited individually or simultaneously. In Layer mode, the lower synth has 2 voices,and the upper 4 voices.

Keyboard Transpose
Version 2.0 allows the upper & lower splits to be transposed independently. Held arpeggios can be transposed on the fly for many creative performance possibilities.

Support for Midi Song Position Pointer
The arpeggiator will start at the beginning of the next measure when a song position pointer message is received.

What?!?! No pitch bend or MIDI syncable LFOs? Why not?
It would cause a great increase in price to Europa. The LFOs are software generated on the voice boards, and syncing them would require modification to that firmware as well. Pitch bend is also not included because it would require additional hardware hacking. Part of Europa's attraction is the simplicity of upgrade. The simpler the hardware modification, the more reliable it is.
Europa also has continuous controller support for almost all sliders/knobs (excluding bender board and master volume). Some LFO behavior can be simulated by your computer's sequencer to the filter, for example.

Geheel losstaand van deze opsommingslijst het volgende; Ik heb afgelopen zomer mijn JX8P inc programmer verkocht vanwege een te hoog Roland gehalte in het bonkhok. Geweldig apparaat ook, vooral voor strings en metaalachtige geluiden, naar mijn idee maar de Jupiter is volgens mij vele malen dikker. Ik heb hier op het SF mensen dingen horen zeggen (lees schrijven) over de JP-6 onder het mom van dat ze het apparaat hebben gehad of uitgeprobeerd en dan vonden ze hem dun klinken. Ik heb er hier in mijn onkunde geluiden gemaakt met de 6 waarbij ik blij was dat mijn speakers het overleefd hebben. Smaken verschillen maar ik ben overtuigd van het feit dat, indien tijd en energie erin gestoken, het een turbosynth is. Nu heb ik de indruk wel vaker dat mensen hier heel snel geneigd zijn iets af te fikken zonder dat ze het een eerlijke kans hebben gegeven. Of dat dan afkeer van bepaalde merken is of gewoon stoerdoenerij... Het zal wel maar volgens mij draait het voornamelijk om creativiteit wanneer je met synths aan de slag wilt en als je dat niet bezit kan het wel eens lastig worden om iets moois te maken.

Nu heb ik de indruk wel vaker dat mensen hier heel snel geneigd zijn iets af te fikken zonder dat ze het een eerlijke kans hebben gegeven.

Tja das waar, zo veel mogelijk tussen de lijntjes lezen hé
Iedereen in min of meer bevooroordeeld en eigen kind mooiste kind is wel van toepassing ;)

Als verwende jp8 bezitter zeg ik dat de jp6 niet zo vet klinkt,,, maar wat zou je anders verwachten van me ;)

Heb wel vaker een jp6 onder de vingers gehad en met wat effecten en creatieviteit veegt ie zo de hele juno, jx reeks van tafel.

Met zo'n uitspraak gaan alle trotse juno60 bezitters op hun cut staan natuurlijk maar wat verwachtje ? die vinden hun eigen kind ook het mooist :mega:

Daar heb je helemaal gelijk in, eigen kind mooste kind! :-)
Verder zal het vlaggeschip uit een serie toch altijd alle ogen naar zich toe trekken en zullen alle modellen eronder minder gevonden worden, ook al is het karakter van die dingen heel anders en niet te vergelijken met dat vlaggeschip. Ik heb zelf een Yamaha CS-60, da's ook zo'n 'underdog'. Die wordt op veel sites beschreven met denigrerende opmerkingen als: "vaak gebruikt voor reserveonderdelen voor de CS-80", alsof het ding zelf geen bestaansrecht heeft. Natuurlijk is een CS-80 veeeeeel veelzijdiger, maar ik had/heb daar het geld niet voor en als je ziet wat je ervoor moet doen om hem in goede, muzikale staat te houden heb ik liever de 60!

Nee toch? jij hebt er toch een? En in mijn optiek is het een heel dik instrument!

Ah juist, dacht dat je sarcastisch was :-) Dat is het zeker, wel een "rare" synth om eerlijk te zijn, bij Rolands weet je toch een stuk meer wat de uitwerking zal zijn als je een parameter verandert. Die Yamaha heeft wat meer een eigen idee over wat hij zou moeten veranderen.

Maar om terug te komen op de JP6 e.d.: het is toch mooi om te zien dat ze eigenlijk allemaal wel gewaardeerd worden, die oude Rolands. Ik ben zelf erg onder de indruk van de combi JX-3P en JX-8P. Beide hebben ze hun sterktes en zwaktes, en die worden zo mooi gecompenseerd. En als een bepaalde synth een bepaald geluid niet goed kan maken, dan gebruik je daar toch een andere voor? Daarom zijn er juist zoveel modellen gemaakt en zitten we zelfs met z'n allen op een forum over synths!

Yamaha CS-60, da's ook zo'n 'underdog'. Die wordt op veel sites beschreven met denigrerende opmerkingen als: "vaak gebruikt voor reserveonderdelen voor de CS-80"

Dat zou pas zonde zijn... in een cs80 zit geen enkel speciaal onderdeel die niet meer te koop zijn in standaard electronica zaak. er zitten alleen heel veel discrete onderdelen in.

De cs60 of cs70m lijkt me ook wel wat 8)

Back