sh 201 of virus a (rack)?

supahgrass

Stamgast
beste SF'ers

tijdje terug heb ik een korg esx gekocht waar ik nu aardig mee overweg kan maar ik mis logischerwijs wat synthklanken.

ik heb een sh 201 en een virus a (rackmodel) op het oog.

welke is aan te raden als eerste synth? mijn voorkeur ging naar de sh 201 omdat die keys heeft + ideaal is om synthese van geluid te leren maken (volgens de producent toch...)

alvast bedankt voor jullie mening!

grtz

Ligt er ook een beetje aan wat voor geluiden je eruit wilt gaan halen..

Zelf zou ik een Virus A aan een midi controller hangen en klaar maar de virus ligt dan ook meer in mijn straatje dan een sh 201..

Er zijn 2 modellen die als "Virus rack" worden bestempeld - de Virus Rack Classic die maar 1U hoog is en maar 5 draaiknoppen heeft, en de Virus A desktop. Die Rack Classic zou ik overslaan.

De SH201 heeft inderdaad toetsen en de layout is stukken makkelijker te volgen dan die van de Virus, waar je nog vaak het menu in moet. Maarrrr:

- het geluid is ondermaats - menige goedkope VST kan het beter.
- de bouwkwaliteit is bedroevend - goedkoop plastic
- je raakt er nogal gauw op uitgekeken.

Ik denk dat een Nord Rack 2 of Novation Nova je meer vreugde zal geven. Als je een toetsenbord nodig hebt kun je gewoon een el cheapo controller of oude synth kopen, het toetsenbord daarvan zal niet radicaal veel slechter aanvoelen dan dat van de SH-201.

De Nord Rack 2 is trouwens ook echt een aanrader zoals Yoozer al zei maar dan moet de klank van de synth zelf je wel bevallen natuurlijk...

Ik heb het e.e.a. aan korte wave loops van mijn waldorf pulse genomen en in mijn ESX geschoven. Dat geeft prima synth-basismateriaal, het filter, de fx en de modulatieopties maken het feest compleet. Het blijft natuurlijk allemaal wat basic, maar als het gaat om wat bread and butter synth sounds is het misschien het overwegen waard om gewoon wat gesamplede synths te nemen, ipv je geld uit te geven aan hardware.

Het enige nadeel is natuurlijk wel dat de ESX keyboard parts monofoon zijn, dus dat kan een beperking vormen.

En om te kiezen tussen de Virus A en SH-201, dan zou ik persoonlijk de virus aanraden. De 201 is een prima bak voor synth-beginners, maar als je een beetje weet waar je mee bezig bent, dan ontgroei je hem snel. De Virus heeft in dat opzicht veel meer diepgang.

Succes!

Volgens mij kan je met die virus veel meer, dan met een 201(die veel berperter is). Maar als je gewone standaard geluidjes wil kan je net zo goed een 201 nemen.

- het geluid is ondermaats - menige goedkope VST kan het beter.
- de bouwkwaliteit is bedroevend - goedkoop plastic
- je raakt er nogal gauw op uitgekeken.

Sorry maar wat een onzin. Echt alle 3 de punten zijn totaal BS!! Niet dat ik zonodig een 201 moet verdedigen maar asjeblief zeg...

- Menig goedkope VST kan ook beter klinken dan een Virus A. Al is dat in het geheel niet relevant natuurlijk als je naar HW op zoek bent. In elk geval heb ik zowat alle VA's wel gehad en de 201 slaat echt geen heel slecht figuur of zo kwa klank.

- Bouwkwaliteit is weing mis mee. OK het is geen Nord maar het ding heeft fijne knoppen hoor. Plastic so what? Dan kan je 80% van alle gear wel afschrijven. Een ION is op zeker veel slechter gebouwd dan een 201...

- Als je er snel op uitgekeken raakt dan is bijna geen enkele subtraktieve VA iets naar je zin, maar moet je gewoon iets anders zoeken. Of heeft een Nord rack soms veel meer mogelijkheden volgens jou?

De SH-201 heeft mij ook nog niet kunnen overtuigen. Klank vond ik erg 'kil' (misschien kan je dat ook als een pré zien als je daar van houdt natuurlijk). Verder totaal geen concurrent voor mijn JP-8080 qua klank (die ik natuurlijk ook beter ken dan de SH-201, dus daar heeft de JP voordeel). De Virus A ken ik niet direct, maar de Virus B vond ik een redelijke tegenhanger voor de JP-8080. Natuurlijk zijn er verschillen, maar die wordt niet met 1 veeg van het podium geveegd ;)

Qua bouwkwaliteit vond ik de SH-201 wel wat goedkoop aanvoelen, maar ik heb geen idee hoe dat zit met de Virus A, dus die vergelijking kan ik niet maken.

die roland klinkt echt slecht, die is bij mij snel de deur uitgegaan

die virus kan je niet mis mee doen

virus!

ik heb sh201 en virus classic, filters van sh201 zijn blikkerig.
maar ik haal er klanken uit die ik erg leuk vind en hij nodigt eerder uit om te tweaken dan de virus met zen verborgen gedoe.

in zen geheel klinkt de virus natuurlijk beter.

jp808 heb ik ook klinkt wat analoger dan de sh maar de sh is voor het geld niks verkeerds aan in mijn optiek.

nu maak ik dan ook andere muziek dan de doorsnee synthforum bezoeker denk ik.

Sorry maar wat een onzin. Echt alle 3 de punten zijn totaal BS!!

De Roland-synths zijn niet echt gezegend met uitgebreide modulatiematrices. Dit had een goede reden; voor hun echte analoge polysynths was het stomweg te duur. Voor de JP8000 van toen was de DSP niet snel genoeg. Voor de SH201 is er eigenlijk niet zoveel reden voor, behalve dat deze de JP recycle't. Een Virus, Korg of Waldorf heeft spectral waveforms, DWGS en wavetables erbij; dat vergroot het geluidenpalet al een hele hoop.

Goed, klankkarakter gaat boven modulatiemogelijkheden (daarom heb ik hier ook geen Q meer, te clean en bijna wiskundig correct) maar daar vond ik de SH201 ook niet in uitblinken. De JP8080 die ik had is ook weer weg, maar de AN1x staat hier nog (en die is ook weer gezegend met FM en interessante modulatiemogelijkheden). Ik zie hardware VA's juist als apparaten die je moet aanschaffen als je iets wilt wat je software -niet- kan.

Wat betreft bouwkwaliteit vond ik het toetsenbord teleurstellend. Moet natuurlijk wel bijgezegd worden dat vrijwel alle (goedkope) toetsenborden tegenwoordig hard naatje zijn. Een stalen onderplaat zou het geheel wat meer solide aan hebben laten voelen. De Nord heeft overigens ook een niet echt geweldig toetsenbord maar compenseert met de rest van de verpakking (staal) en knoppen die beter aanvoelen, alsmede meerdere outputs. De Ion heeft geweldige draaiknoppen, maar absoluut waardeloze drukknoppen en nog wat andere interface-deficienties, alsmede een waardeloze arpeggiator en karige keuze wat betreft oscillator-golfvormen. Een paar single-cycle dingetjes erin, en je had gelijk stukken meer gekund, terwijl het niet echt veel extra CPU hoeft te kosten.

Ik zou voor de Virus A gaan, maar eigenlijk als ik ook key's zou willen dan zou ik heel sterk de Yamaha AN1x overwegen. Erg fijne synths en voor weinig. (zoek maar eens op youtube). De (oudere) Novation zijn ook zeker aan te raden. De Nova's hebben heerlijke filters.

Een ION is op zeker veel slechter gebouwd dan een 201...

Sorry maar wat een onzin. Echt totaal BS!! die ion kan ik laten stuiteren van een 201 blijft weinig over!

wat voor muziek maak je?

Misschien is een Creamware/Sonicore ASB wel iets voor je, bv een PRO-12 ofzo

Hoeveel kost een Virus A rack tegenwoordig nog ?
Toch maar een tiende van een 2dehands SH201 zeker ?

Dus ik vind het vreemd dat je deze twee tegenover mekaar zet.
Op het feit na dat beiden over 2 osc's beschikken, hebben ze niets met mekaar gemeen: niet het geluid, niet de hands-on controle, ...

Ik zou zeggen, eerst wat verdiepen in geluidsynthese en nadenken over je werkwijze alvorens de 2 eerste zoekertjes die je tegenkomt tegenover mekaar te plaatsen.
Das verdomme zo lazy he...

als ik ook key's zou willen dan zou ik heel sterk de Yamaha AN1x overwegen. Erg fijne synths en voor weinig. (zoek maar eens op youtube).

De Yamaha AN1x spreekt me erg aan qua geluid. Probleem was/is wel dat er bij het draaien aan de filter stapjes te horen zijn.

Verder zou ik zeggen: de Virus A of als je toetsen wil de JP8000. De Virus is wel multitimbraler. De JP is als enige synth beperkter. Via Split keyboard heb je 2 midikanalen

Sorry maar wat een onzin. Echt totaal BS!! die ion kan ik laten stuiteren van een 201 blijft weinig over!

Ik leg synths niet langs de stuitermeetlat, dus wie weet klopt je statement wel.. Maar als jij denkt dat een ION minder storingsgevoelig is dan een 201; good for you! :okdan:

:doei:

Back