Nieuwe poging van Roland voor allround stage piano/organ

mighty theo2

Ingeburgerd
Meet the new V-Combo VR-700, a multi-function keyboard!

Roland had al de VR-760 die gewild was maar wat achter liep qua specificaties. Nu proberen ze het opnieuw met de VR-700:

link http://www.roland.com/products/en/VR-700/

• 76 toetsen waterfall keyboard
  • Belangrijke podia bediening on-board (incl split & layer)
  • Roland Hammond sound (Virtual Tone Wheel and COSM technology)
  • Piano samples uit de RD700 stage piano
  • Ensembles: EP, strings, brass, synth pads etc.
  • Rhythm patterns
Helaas niet meer met SRX uitbreidingsmogelijkheden.

Helaas nog geen demo's te lusiteren. Of kijk ik er over heen?

Wellicht hadden ze voor het oog (ik denk aan Clavia Rood), voor op het podium een iets meer opvallend ontwerp/kleur kunnen kiezen. Zelf vind ik het strakke wel mooi, maar ik denk dat er gennoeg zijn die wel iets flitsender willen zien...tja het is ook een verkoop argument.

Demootje zijn er al wel. Er is een video van Roland zelf en diverse Youtube demos.

Heb zelf een hele tijd een Nord Electro 2 gehad. Perfect ding maar viel destijds met name door de mand omdat de acoustische pianos slecht waren en het aantal geluiden zeer beperkt was. Het grootse probleem had ik met het feit dat het ding naast de perfecte e-pianos geen andere bruikbare on-board sounds had. Wel fijn te bedienen overigens en best goede effectjes. De Clavia Nord electro is erg leuk voor erbij (naast je stage piano) of wannneer alleen in een jazz of blues band speelt. Hoeveel mensen spelen nou clavinet in alle 20 standen??? En FM piano mist want die is waarschijnlijk niet authentiek genoeg... Sorry hoor maar het zijn allemaal blikken doosjes met samples met als resultaat volgend jaar een nieuw Dolly cloontje :). Kortom, de Electro 3 heeft een perfecte hammond, rhodes, wurlitzeren en kan nu ook samples laden maar het wordt gewoon nooit zo veelzijdig als een VR. De Nord is mij gewoon te basic uitgerust. Het mag dan wel iets puurder zijn maar dat hoort het publiek vaak niet eens.

Het voordeel van de Roland VR-xxx serie is volgens mij dat je naast hammond, acoustische en elektrische pianos ook nog een welliswaar beperkte maar wel zeer bruikbare set aan brass, pad, strings etc. sounds hebt die je in een top 40 band gewoon nodig hebt en naar hartelust kunt layeren/splitten. Dat vind ik nou ideaal :)

Kijk maar eens naar Kurzweil: die doen ook alleen maar aan goed sound design en leveren vervolgens een oeroude synth met bruikbare sounds af en het word gewoon weer verkocht.

Niet om het een of het ander, (ik heb zelf al jaren een Nord Electro) maar ik heb de NE altijd beschouwd als een Hammond van 7 kg met daarbij Rhodes, Wurli en wah clav.... Pianospelen laat ik aan andere mensen over (ben opgeleid als organist dus ik vind 88 hamertoetsen zowieso nogal aanstellerij)....
en dus niet zo zeer een alles-in -1 top 40 beest...

Maar ik ben wel benieuwd naar dat Roland ding
ook hoeveel dat gaat kosten, hij weegt 16 kilo dus dat zijn 2 Nords zegmaar...

oja ik heb ook nog nooit die clav in alle 20 standen geprobeerd, maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Het gaat er gewoon om of een apparaat je zin geeft om er leuke muziek mee te maken, nou, dat doet dat rode monster wel, ik raak elke dag wel geinspireerd...

Voor top40 dingen heb ik trouwens een Motif, die doet dan weer dingen die Nord niet kan (leads/brass/bass/strings)

Zie ik nou goed dat er geen synth op zit?

Er zitten waarschijnlijk wel wat synth(achtige) geluiden onder de 'Synth Lead' en 'Synth Pad' banken.
Dit is een directe concurrent van de Nord Electro 3, bijna identiek aan elkaar qua functionaliteit. Wat mij betreft overtreft de NE3 deze plank toch wel flink op looks en hands-on controle/editting. Qua sounds is natuurlijk kwestie van smaak.

en ik blijf maar gewoon m'n e56 meezeulen naar de huis tuin en keuken repitities

Back