[New Release] - Premonition Factory- 59 airplanes waiting for New York

Sjaak

Ouwe rot
Beste synthforum vrienden,
Ik ben blij aan te kunnen aankondigen dat "59 airplanes waiting for New York" nu te koop is in de Premonition Factory store http://premonitionfactory.com/. Ik heb de Engelstalige press release speciaal voor jullie vertaalt. Wat denk ik wel interessant is om te weten is de techniek die ik voor dit album gebruikt heb, zie tekst hieronder voor alle details. Ik hoop dan ook dat jullie dit album kunnen waarderen.

PS Je kunt op last.fm of myspace (zie footer) 3 volledige tracks belusiteren.

Groeten,
Sjaak

Premonition Factory - 59 airplanes waiting for New York

Release date: Februari 2010
Label: Longstreet Records, LSR001

Produced by: Sjaak Overgaauw
Mastered by: Dirk Serries

Package: Ltd edition 6 page digisleeve
Format: CD

"59 airplanes waiting for New York" is het debuut album van Sjaak Overgaauw's Premonition Factory. Overgaauw, woonachtig in Antwerpen, maakt sinds 2009 muziek als Premonition Factory en heeft in het verleden als toetsenist en mixer meegewerkt aan verschillende andere projecten.

Zijn muziek is vaak introspectief, meditatief en soms ook donker. Het aantal klanken die hij in zijn werk gebruikt is beperkt, het geen heel ongebruikelijk is voor een toetsenist, de finesses zit hem echter in de mate van detail. Je zult geen typische synthesizer klanken horen en dat heeft als effect dat de luisteraar zich volledig op de muziek en het optreden kan focussen. Terwijl andere muzikanten kiezen voor multi tracking om de verschillende lagen van de muziek op te nemen, kiest Overgaauw voor interactieve live looping. Dus geen traditioneel productie en mix proces, maar het real-time opnemen van muziek zoals het zich op het moment zelf manifesteert.

"59 airplanes waiting for New York" zal beschikbaar zijn als CD in een luxe digisleeve verpakking van de Premonition Factory website en als digital download van alle grote online retailers. Een promo optreden staat gepland op 20 februari met speciale gast Dirk Serries' Microphonics als support. Premonition Factory zal ook optreden op het Antwerp Live Looping Festival 2010 op 6 maart en op Ambient-Art festival in Innsbruck, Oostenrijk, later dit jaar.

Premonition-Cover-300x268.jpg

heb de 3 tracks even beluisterd, heel gaaf, echt een enorme sfeer die je neer weet te zetten met hoe je met dynamiek omgaat in de scapes. Indrukwekkend staaltje werk :)

gefeliciteerd :okdan:

Het laatste nieuws: het gaat heel goed met mijn debuut CD. Hij is inmiddels positief gereviewed in de US en Europa oa door Electroambient space, Tokafi.com, Evening of Light en heeft ook inmiddels al meerdere malen airplay gekregen oa in het Kinkfm programma X-Rated.

Voor de geinteresseerden, het is een limited edition CD van 500 stuks (geen CDR) met professioneel artwork, zie de Premonition Factory website voor alle details. Voor synthforumleden wordt de CD GRATIS VERSTUURD :) Graag even je login account vermelden.

Bij deze de review op Electroambient Space.

Premonition Factory “59 Airplanes Waiting For New York”
(http://premonitionfactory.com/, 2010)
6 tracks, 51 mins

Premonition Factory is Sjaak Overgaauw from Belgium, and his excellent debut CD is mastered by Dirk Serries aka vidnaObmana. This is delicate, sparse ambience is fresh and exciting, even as it soothes and relaxes. Every detail from the sonic clarity to the nuanced sounds to the gorgeous trifold digipak is expertly executed. Whether it is gently strummed notes to open the disc, the resonant drones of “Needless to Say Anything,” or the rumbling undercurrents of “To The Dark Place Where It Leads,” or the soft floating of “The Future Will Be Whatever We Make It,” every note seems carefully considered, purposefully planned, and yet it all flows by effortlessly. The title track features reverberating piano along the lines of Harold Budd, floating over a bed of edgy buzzes and soft static. A touch of the experimental and avant garde runs through the album, but it remains very listenable and thoroughly engaging throughout. Highly recommended.

Net besteld, zonder te luisteren :)
Verklaard mijn vriendin me weer voor gek dat ik niet eerst heb geluisterd, maar ach, kan ik weer zeggen dat ik hem vanwege de hoes heb besteld :)

Ben benieuwd!

Hij is al een paar dagen binnen, maar gisteren pas geluisterd.

En hij is erg lekker zeg. Dit is de ambient waar ik van hou :)
Zal binnenkort nog wel wat uitgebreider commentaar plaatsen.

Review in Gonzo Circus

Review in Gonzo Circus

De 6e review van mijn Premonition Factory debuut album, dit maal van Gonzo Circus, het tijdschrift voor vernieuwende muziek en cultuur...ben hier ook weer blij mee. Reviews vind ik altijd interessant omdat het je een beeld geeft van hoe anderen aankijken tegen je muziek of een concept, positief of negatief. Het interessante van deze review, en die van Tokafi, is dat beiden magazines zeggen dat mijn muziek doet denken aan de vroege ambient van Klaus Schulze maar het leuke is dat ik die muziek zelf nog nooit gehoord heb. Dus ik ga maar weer eens een CD'tje bestellen bij Ron Boots van Groove, want ik word nu toch wel nieuwsgierig :W

*** Speciale aanbieding *** Alle syntforumleden krijgen 20% korting op de limited edition Deluxe CD. Deze krijg je dan thuis gestuurd voor 9,99 EUR, inclusief shipping. Stuur mij even een PB of email onder vermelding van je synthforum naam, dan krijg je een discount code voor de webshop en ook een gratis link voor een digitale download (Mp3, Flac, ACC, Ogg Vorbis).

http://premonitionfactory.com/archives/gonzo-circus-review

Review Gonzo Circus - Sinds Brian Eno's 'Music for Airports' uit 1978 is het verband tussen ambient en luchthavens onherroepelijk in ons collectief geheugen geprogrammeerd. Met een (mooie en rake) titel als "59 Airplanes waiting for New York" en een geluid dat complexloos de hoogtijdagen oproept van de eerste [Eno] en tweede ambient golf [Biosphere, The Orb, Sun Electric], kan ook Premonition Factory (de Nederlandse Antwerpenaar Sjaak Overgaauw) niet verdoezelen uit welke kom hij zijn mosterd lepelde. De CD bestaat uit zes geïmproviseerde composities die, door het feit dat ze allemaal in real-time werden gespeeld, sterk doen denken aan de klassieke, loopgerichte ambient van Klaus Schulze. Origineel is dit debuut hoegenaamd niet, maar het geëtaleerde vakmanschap en de liefde voor dit soort muziek doen dat gebrek snel vergeten [premonitionfactory.com]

59awfnyb.jpg

Laatst gewijzigd:
Tsja, niet helemaal tevreden over mijn schrijfstijl :)

Tsja, niet helemaal tevreden over mijn schrijfstijl :)

Loop based ambient is, moet eigenlijk zeggen was, voor mij een hele nieuwe stroming binnen de ambient. Ik wist niet wat ik van deze cd moest verwachten en al helemaal niet hoe 'loopy' het zou zijn.

Packaging

De aandacht die aan de digipak is besteed is erg goed te noemen. De gehele buitenkant hoes is in de basis uitgevoerd in diepzwart met een bedrukking van een aantal ramen op de voorkant. Deze ramen zijn als het ware op de hoes gedrukt waardoor je het reliëf kan voelen. In een aantal ramen is een subtiel silhouet van een vliegtuig te zien.
Aan de binnenkant staat een mooie foto van een parkeergarage waar ook Sjaak zelf in te zien is. Ook hierop zijn een aantal vormen in de reliëfdruk zoals op de voorkant gedrukt. Het geheel doet industrieel aan.

De booklet die erbij zit is uitgevoerd in dezelfde diepe zwarte kleur als de digipak. In de booklet zijn nog twee foto's aanwezig evenals de info en credits.

Het grootste nadeel van de packaging zijn toch wel de vette vingers die er snel op te zien zijn. Maar dit betekend ook dat het geen cd is die maar één keer is geluisterd.

Tracks

Hoe mooi de packaging ook is, het belangrijkste van een cd blijft toch de muziek die erop staat. Wist ik voor deze cd niet van loop based ambient is, weet ik het nu eigenlijk nogsteeds niet helemaal. Natuurlijk zijn er, vooral in de opener 'Those Worthy Of Honour', loops te herkennen, maar het album geeft je niet het gevoel te luisteren naar vierkwartsmaat loopjes zoals gebruikelijk is in andere muziekstijlen.

Het hele album voelt meer aan als een lekker rustig kabbelend beekje in de lentezon. Ambient zoals ambient hoort te zijn. De hele cd kan als één nummer worden gezien. Je wordt van begin tot eind meegesleept. Alle delen van de nummers lijken alsof ze precies op de juiste plek samenvallen. Alles is zo gebalanceerd dat je bijna niet zo denken dat dit geïmproviseerde muziek is. Het hele klankbeeld is mooi vol, alles heeft de ruimte en een plekje gekregen. Dit is vooral goed te horen met een koptelefoon op. Hierbij is het wel moeilijk om wakker te blijven, zo rustig en vriendelijk is de cd. Je sluit vanzelf je ogen om alle geluiden nog intenser te kunnen ervaren.

Conclusie

Zowel de packaging als de tracks zijn zeer mooi op elkaar afgestemd.
Zoals eerder gezegd heb ik deze cd geluisterd als één track waardoor ik geen oordeel heb gegeven over een afzonderlijke track.

Tracks

Hoe mooi de packaging ook is, het belangrijkste van een cd blijft toch de muziek die erop staat. Wist ik voor deze cd niet van loop based ambient is, weet ik het nu eigenlijk nogsteeds niet helemaal. Natuurlijk zijn er, vooral in de opener 'Those Worthy Of Honour', loops te herkennen, maar het album geeft je niet het gevoel te luisteren naar vierkwartsmaat loopjes zoals gebruikelijk is in andere muziekstijlen.

Allereerst: dank voor de review! :)

Ik zal nog eens iets vertellen over hoe het opname proces in elkaar zit. Alle stukken van de CDs zijn geknipt uit langere live improvisatie sessies (studio). Je moet je voorstellen dat ik met simpele noten begin en die dan laat herhalen een delay. Door de parameters van de delay te tweaken probeer ik een soundscape te maken die ik dan als achtergrond kan gebruiken en deze kan ik eindeloos laten klinken door de feedback op 100% te zetten. Het proces is heel interactief: je moet goed luisteren wat de delays laten horen en daar dan weer op inspelen. In de praktijk gebruik is meestal 1 of 2 delays om langere loops mee te maken. In mijn muziek is overigens niks gesynced of gesequenced, dus vandaar daar dat het minder statisch overkomt en je de loops niet altijd kunt herkennen. Dat geldt overigens ook voor mijzelf, ik kan het uiteindelijk resultaat onmogelijk 100% live kopieren, het zal altijd anders klinken. Live is het dus een enorme uitdaging maar ook heel leuk omdat er soms onverwacht dingen gebeuren.

Het hele album voelt meer aan als een lekker rustig kabbelend beekje in de lentezon. Ambient zoals ambient hoort te zijn. De hele cd kan als één nummer worden gezien. Je wordt van begin tot eind meegesleept. Alle delen van de nummers lijken alsof ze precies op de juiste plek samenvallen. Alles is zo gebalanceerd dat je bijna niet zo denken dat dit geïmproviseerde muziek is.

Dank, dat is een groot compliment! :halleluja Btw, ik ben momenteel bezig met een volgende CD, en die gaat in januari uitkomen. Ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden.

Back