CF of SD kaartjes in apparaten met IDE aansluiting - the cheap way

Rainer

SoundCloud: Planeshifter
Onlangs heb ik een Roland VS-840 EX (firmware v2.00) van een vriendelijke zuiderbuur overgenomen (verpakkingskoning AnalogMadness, thanks nog! :halleluja). Het ding werkt makkelijk en snel en is een prettige introductie in het hardwarematig werken, iets dat me de laatste tijd echt weer aan het muziekmaken heeft gezet.

Grote nadeel van die recorder(s) is dat er een zeer luidruchtige ZIP-drive in zit. Op het geluid ervan zit niemand te wachten, en op het ZIP-formaat al helemaal niet. Dus na wat research kwam ik op een site waar men beschrijft hoe je de IDE zip drive kan vervangen door een CompactFlash (CF) of Secure Digital (SD) card reader :eureka:. Dat leek me super, dus ben ik eens research gaan doen waar dat spul een beetje betaalbaar te halen is. Dat blijkt bij een Chinese toko in Hong Kong te zijn, die alles GRATIS versturen - ook spul van $2, zoals een van de adapters die ik had gekocht! En hij werkte ook nog!

Dus, als je een apparaat hebt met een of andere vorm van IDE interface, zou ik je aanraden eens zoiets te bestellen voor die € 1,50 en het eens te proberen! Ik heb zelf de $14 SD reader in m'n VS gelaten, want die SD kaartjes zijn makkelijker en goedkoper te krijgen. Let er wel op dat je apparaat waarschijnlijk tot een maximumgrootte aan kan - bij de VS-840 is dat 1GB (5 euri bij de HEMA, wat een stunt!) :mega:

Het hele verhaal heb ik in het Engels gezet op http://www.vsplanet.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=951132&#Post951132 . Voor het gemak heb ik het hieronder gequote - je weet maar nooit wat er met posts op andere sites gebeurt!

(Ik hoop dat een Engelse quote wel mag hier! :-) )
Rainer schreef:
Thanks for all the tips on this forum! I'd like to share my results after looking for a solution for my recently acquired VS-840 EX (firmware 2.00).

CF to IDE
I just succesfully installed and tested the CF to IDE adapter available here: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.711 - an amazing $2.04 including shipping! completely insane :P It does need a power plug converter, because the card has a floppy drive connector whilst the VS has a 'harddisk' connector. The description on the board says "CF-IDE40 ADAPTER V.A1" "DMA mode/VCC from IDE pin20". It has a Master/Slave jumper set to "Master". The activity LED is red.

The CF card I tested it with was a "SanDisk 256MB CompactFlash". I'll be testing other cards too when I get my hands on them.

SD to IDE
I also ordered an SD card to IDE adapter that was 'horribly expensive' (haha) in comparison: $14.02 including shipping ( http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1698 ). This solution also works! It requires a power plug converter too, from HD to floppy. The desciption on this board says "MM-ADIDE2SD-D1". It has no Master/Slave jumper. The activity LED is bright blue.

I'm using a 1GB SD card of a brand probably not available anywhere but in the Netherlands (HEMA, €5). When I test more types, I'll let you know!

I chose to get both CF and SD in the hopes that either of them would work. My preference goes to the SD solution because the SD cards of 1GB or less are widely available and at lower prices than the equivalent CF cards.

At the DealExtreme site, you can pay with PayPal, which I did, and all kinds of other payment methods. It took about two weeks from ordering to deliverance. The $2 card was without a box, by plain mail (3 pins were a bit bent, but no problems getting them straight), the $14 card was in a (generic) box which the mail man actually had to bring personally, so I had to pick it up at the post office 'cause I wasn't home.

I'm very happy with the results! also that it's sooo incredibly cheap is unbelievable. In The Netherlands the $2 card (+-€1.50) would be about €7.50 *without* delivery, and the $14 card (+-€10.33) is about €25!
I hope my post will help some more VS users. Happy recording!

hendy ..leest morgen nog wels handig iig!
:P:Z

Ja, dat CF-IDE werkt prima en is grappig genoeg echt een minimale interface. Ik heb hier een Linux-servertje draaien op een 8GB CF kaart (lekker stil). Ook met een adaptertje van een paar euro uit Hong Kong.

Hou er wel rekening mee dat oudere CF kaarten een beperkt aantal erase-cycles (en dus levensduur) hebben. Voor toepassingen die veel naar disk schrijven zijn ze dan ook niet altijd even geschikt.

kortom veel spullen met een ide aansluiting [geen external scsi tioch ] zijn te
voorzien van een smart drive
:P

heb twee sampler chilk gaa t eens beter uitzoeken
:okdan:
thnxie alvast

Nice, dank je voor de info :)

Dat ga ik dan ook eens proberen voor de IDE-drive van deze Fostex VR800, ben benieuwd.

251611.jpg

Nee, scsi cardreaders zijn een heel ander (en een stuk duurder) verhaal.

Zou dit in principe ook moeten werken in een Yamaha A-5000 / A-4000 sampler op de plaats waar je normaal een HD zou aansluiten?

A4-5000 heeft toch (ook) IDE dacht ik? Daar zou zo'n goedkope IDE-CF converter dan voldoen.

Ja, die hebben een IDE aansluiting. Ik twijfelde omdat er met die cardreaders e.d. altijd zoveel uitzonderingen leken te zijn, en die Yamaha samplers altijd erg picky zijn geweest met dit soort dingen.

Dat is volgens mij voornamelijk met SCSI cardreaders. Het grote voordeel van IDE is dat de interface op IDE en CF vrijwel gelijk is. Zo'n IDE-CF adapter stelt ook werkelijk helemaal niks voor (vandaar dat ze ook maar een paar euro zijn). Ik heb zelf hier een klein servertje draaien met een 8GB CF als harddisk, met een adapter van $4 van eBay uit Hong Kong (en dat was inclusief verzendkosten).

Dat is volgens mij voornamelijk met SCSI cardreaders. Het grote voordeel van IDE is dat de interface op IDE en CF vrijwel gelijk is. Zo'n IDE-CF adapter stelt ook werkelijk helemaal niks voor (vandaar dat ze ook maar een paar euro zijn). Ik heb zelf hier een klein servertje draaien met een 8GB CF als harddisk, met een adapter van $4 van eBay uit Hong Kong (en dat was inclusief verzendkosten).

Ah, perfect, bedankt dat is duidelijk Louis. Dat ga ik dat ook eens proberen.

Ja, die hebben een IDE aansluiting. Ik twijfelde omdat er met die cardreaders e.d. altijd zoveel uitzonderingen leken te zijn, en die Yamaha samplers altijd erg picky zijn geweest met dit soort dingen.

Slightly off-topic, maar wellicht wel goed om in dit draadje te vermelden: AKAI spullen zijn in ieder geval wel buitengewoon picky. Die willen per se een cardreader die ATAPI ondersteunt (en dat doen de meeste niet) en zelfs dan werken de meeste niet. Ik heb hier inmiddels een hele stapel cardreaders liggen die het allemaal niet doen in een MPC2000XL. Uiteindelijk heb ik er wel eentje gevonden die het doet.

Back