hammond soundz in / or out ?

De C1 en de XK-3 zijn zonder meer goede hammond clones. Maar met hammond is het zo dat de helft van je goede geluid afhankelijk is van de Leslie die je gebruikt. Een hammond zonder Leslie klinkt lullig. Dat is net zoiets als een geweldige electrische gitaar door een 15 watt versterkertje.
De internet Leslie effecten van de XK-3 of C1 zijn niet echt slecht, maar je mist dat ruimtelijke gevoel, dat geluid dat rondgeslingerd wordt.
Dus je kunt gerust een C1 of een XK-3 voor op het podium gebruiken, maar zorg dan dat je een knappe Leslie box erbij hebt of, als dat te veel sjouwen is, een goede Leslie simulator. Ik ken ze lang niet allemaal, er is genoeg over geschreven hier, maar ik vind de CLS-222 van Dynacord persoonlijk erg goed.

Ik gebruik een Motion Sound keyboard amp waar een rotary speaker in zit en een Leslie 760 als er voldoende ruimte is. En pas als ik die 760 gebruik heb ik echt het idee dat er een hammond staat.

De C1 en de XK-3 zijn zonder meer goede hammond clones. Maar met hammond is het zo dat de helft van je goede geluid afhankelijk is van de Leslie die je gebruikt. Een hammond zonder Leslie klinkt lullig. Dat is net zoiets als een geweldige electrische gitaar door een 15 watt versterkertje.
De internet Leslie effecten van de XK-3 of C1 zijn niet echt slecht, maar je mist dat ruimtelijke gevoel, dat geluid dat rondgeslingerd wordt.
Dus je kunt gerust een C1 of een XK-3 voor op het podium gebruiken, maar zorg dan dat je een knappe Leslie box erbij hebt of, als dat te veel sjouwen is, een goede Leslie simulator. Ik ken ze lang niet allemaal, er is genoeg over geschreven hier, maar ik vind de CLS-222 van Dynacord persoonlijk erg goed.

Ik gebruik een Motion Sound keyboard amp waar een rotary speaker in zit en een Leslie 760 als er voldoende ruimte is. En pas als ik die 760 gebruik heb ik echt het idee dat er een hammond staat.

Ja maar dat heeft te maken met je eigen beleving, niet met hoe je sound is bij de FOH!
Ik heb in verschillende situaties kunnen testen en met de C1 (NIET met de XK3) heb je er meer baat bij om hem rechtstreeks in te prikken zonder leslie dan met. Dat verschil, en nogmaals ik heb het niet over je podiumsound maar over wat ze aan de voorkant binnenkrijgen, is dusdanig verwaarloosbaar dat je het daar voor niet hoeft te doen. Komt ook nog eens bij dat er geen betere losse leslie simulatie (compacte versies) dan de interne van de C1. Ik heb zelf een Motion Sound Pro3T gehad en nog steeds een R3-147, vroeger een CLS-222, daarnaast nu nog de RT-20 en dan mijn echte Leslies.

Mits een goed podium-opstelling, goede mics, goede mic-plaatsing (lees: goede technici ter plekke) en goede FOH-man die het snapt, dan voegt die leslie wat toe aan je overall sound. Zo niet dan ben je zo goed als net zo goed bezig met je directe signaal. Even je 'vintage' standje op 1 of 2 zetten, ff kijken welke draaisnelheden je kiest en ramp up-& down tijden je selecteerd en dan knallen.

Die Motions Sounds zijn intern verkeerd afgesteld qua cross-over freq. Een leslie 760 gemic'd geeft je wel een ruimtelijk gevoel zodra hij naast je staat maar zonder MIG-LR erin komt ie niet in de buurt van een 122/142/147/145 OF zelfs de interne van de C1. Ook gaat ie niet lekkerder in je mix liggen live.

In een akoestischere setting prefereer ik wel een leslie omdat het dan wat breekt en ruwer wordt. In band setting alleen als ik met eigen crew weg ga of op festivals of podia sta waar ik de techniek ken en weet wie ze sturen.

Afhankelijk van op wat voor podium je staat voegt een leslie naast je absoluuut wat toe zolang je heb voelt en hoort.

Komt ook nog bij dat je input signaal, in dit geval welke Hammond kloon je kiest, wel degelijk heel veel uitmaakt. Een Hammond X5, XK3, Korg CX3 (Oud of nieuw) en Nord C-serie (of Stage/Electro 2) klinken allemaal anders door dezelfde leslie heen. De ene niet slechter of beter, maar ander karakter en afhankelijk van de setting kies ik ook mijn kloon, als ik geen origineel mee kan nemen.

Johnny Hammond op Hammond ;-) met o.a. Billy Cobham. Deze LP van Cobham heb ik nog niet..

ahh..... Barbara Dennerlein!

en oja.......Hammond soundz still rule! (okee ik heb "maar" een Nord Electro, ben wel opgeleid als organist dus don't diss the organ... heh )

Dames mijne heren, het is zoo vet hammond plus huidige sounds...

Dan gaat het echt om wat je na je kloon zet want dichter bij het origineel dan de Clavia C1/C2 of Electro 3 (= C1) kom je niet, zelfs niet Hammond's eigen klonen. Maar ook daar is het net als bij een Rhodes wat je er ze.f mee doet. Het zit m in het spelen, het zit m in het uitversterken, het zit m in het afregelen van je preamp (bij een origineel) en 't vol open zetten van een leslie, line-out erop en door een gitaar amp, welke mic's voor je leslie enz...
Je kan als kale sound echt het beste voor een Nord gaan. Zowel live als in de studio. Je oversturing reageerd ook zoals bij een Hammond/Leslie combo. Ik heb hier vergelijkingsmateriaal genoeg staan namelijk.

Niet om je tegen te spreken, maar op andere forums (Harmony Central, Keyboard Corner) lees ik toch dat de hammond-puristen eerder voor de XK3c gaan dan voor de C1/C2/NE3. Voornamelijk omdat ze veel meer parameters hebben om te tweaken...

Ben zelf een groot fan van de Hammond. Ik heb helaas nog niet het plezier gehad om op een echte toonwielbak te spelen, maar dat komt vast nog wel. Mijn VK-7 moet het de komende tijd maar doen, binnenkort hopelijk nog een Neo Instruments Ventilator kopen.

Mijn favoriet op de Hammond blijft toch Ryo Okumoto:

je weet toch dat je nooit naar puristen moet luisteren.... ;) Ja okee ik geef toe, reallife drawbars is natuurlijk de bom, maarja C1 is dan weer 2 manualen totaal 15 kg, dus ja aan het eind van alles is toch wat vind je zelf het handigst/best om te scheuren - zachte ballads te spelen (die mensen bestaan natuurlijk ook)... zeer persoonlijk allemaal (eigenlijk net zoiets als "welk klavier speelt nu het fijnst?" daar zijn ook threads over volgeschreven)

De meeste puristen zal het niet gaan om al die parameters maar vooral om de echte drawbars die er op zitten, en die de C1/2 niet heeft.
Het zal met name puristen (en ik vraag me af of die nou zoveel zullen Harmony-Centrallen en Sonicstaten enz...) gaan om de feel en sound van het apparaat. Ook zitten er vooral amerikanen op en daar is Nord absoluut niet wat het is is europa!

Ik ben zekers geen purist maar wel speler en liefhebber van de originele instrumenten, waar ik er ook wel wat van heb staan. Heb hier dus zowel thuis als op het podium meerdere dingen vergeleken, meegesleept en 1-op-1 geAB't.

Blijft mijn visie en mening hoor. Er gaat niets boven mijn B3 maar ik heb persoonlijk geen moeite met de knoppen van de Nords. Het is ff wennen maar als je die onder de knie hebt is er niets aan. Er is bij de Nords ook nog redelijk te customizen aan je sound, alle parameters die je nodig hebt, alleen soms beperkt tot 2-3-4 standen. Maar die wel gekozen zijn op basis van hun originele instrumenten waarvan ze zijn uitgegaan.

Die XK3 heeft niet dezelfde gedefineerde bottom-end in z'n sound, niet het snijdende bijtende randje in het hoog. De tube-simulatie komt ook niet in de buurt (zelf met de buis erin niet) van de virtuele buizenoversturing van de C1 naar mijn mening.

Maar klonen blijven noodzakelijk kwaad. Ik heb bij een laatste tour mijn B3 met leslie 122 ingeruild (in de opslag hahaha) met mijn oude vertrouwde Korg CX3 die je voor 3x niks koopt tegenwoordig en daar aan de Boss/Roland RT-20. Die paste veel beter qua sound/karakter in de setting waarin ik stond toen dan het romige volle vette van de B3. De leslie was ook een keuze. Eerst de R3-147 eraan gehangen maar dat was m niet in combi met de Korg. Die Boss voldeed prima

leuke ouwe lulluh en puristen draad

t gat t erop hey :P

hammond left aardig dus
noems wat moderne muziek waart bv in geintresgreerd is ...?
kenze niet podium bands ?

Ik zag een tijdje geleden hier The Sheer. Die toetsenist was erg tof met zn hammond. Bij Rigby zat achter op het podium ook een toetsenist met een hammond XK3c verstopt. Bij Dewolff zit ook veel hammond, heb er wel nog niks van gehoord verder.. Anouk live ook. Bas Kennis van Blof (met funky streepje door de o) gebruikt ook veel hammond.

Back