DW8000 reanimeren

Vic

Soldeerprofeet
Hoi,

Vorige week kreeg ik zo goed als gratis een defecte Korg dw8000 van een 8) medeforummer :okdan:

We hebben deze met veel liefde opgeknapt en dat gebeuren van de laatste 3 dagen wilde ik even met jullie delen.

Na grondig checken presenteerde zich de volgende problemen.

-Outputs kraken vreselijk
-28 toetsen werken niet of slecht
-de pitch springt in onregelmatige stapjes op en neer, dit komt van de pitchbender vandaan... als deze uitstaat houd het op.
- de joystick hangt er als een slap lulletje bij
- Aftertouch werkt niet (of je moet er op gaan zitten, dat doet ie iets)

So daar gaan we:
Stap1: toetsenbord eruit en toetsen uittrekken

dw80001.JPG

Je kan al gelijk zien dat de synth lang geleden bier gezopen heeft (of een ander drankje) :biertje:

Er zit ook een gebroken toets bij ;{

dw80002.JPG

Alle toetsen eruit en daar gaan ze :mexico:

dw80003.JPG

Met een speciaal dingetje maken we alle contacten schoon.
Dat dingetje is een oude schoenveter over een kabelbinder getrokken en gedrenkt in alcohol :L

dw80004.JPG

dw80005.JPG

En de hele handel weer in erkaar zetten

Bijna altijd zwarte toetsen eerst,
Veertje neerzetten,

dw80006.JPG

Toets erop, niet verder dan nodig achteruit trekken tot de toets in z'n gaatje kan.

dw80007.JPG

En de witte ook hé 8o)

dw80008.JPG

dw80009.JPG

dw800010.JPG

Oh wat blinken ze toch weer die toetsen *D
Er is 1 nieuwe zwarte en 1 A-witten toets nieuw ingezet €13,5 incl verzending

De aftertouch uitgemeten en die werkt normaal, niet meer homogeen over de gehele lengte maar dat is normaal op die leeftijd.

Terug in de korg monteren en AT afregelen:

dw800011.JPG

En deze werkt ook weer prima :P

Nu de joystick

Na demontage bleek een as zoek

dw800012.JPG

Eentje op maat gemaakt uit een koperen spijker en geborgt met een puntje superglue

dw800013.JPG

Het probleem van de onstabiele pitch kwam jammer genoeg niet van de joystick maar van de electonica zelf

Na mezelf half debiel gemeten te hebben bleek de spanning in de middenstand, net op de grens van de pitch down spanning te staan
Calibreren is blijkbaar niet mogelijk bij de dw8000
Dus dan maar met een mod de middenspanning van de joystick 9 mV naar boven gebracht en probleem opgelost.

dw800014.JPG

Voor de geintereseerden: pcb661, parrallel aan R2 (spanningdeling voor ic1)... R2 is 10k met een Rmod van 1M of vervangingsweerstand van 9,9k

Resulteerd in +9mV aan pin13 van de analoge multiplexer ic5
-----------------------

En dan nu de krakende outputs... Rara wat zou het zijn ?

dw800015.JPG

Het is wel duidelijk hé :frons:
Die pcb-mount jacks dat slaat toch nergens op :stupid

Zo dat was het dan, de dw8000 doet het weer prima :halleluja
Hij klinkt nog veel beter dan verwacht ook
Ik ga me kostelijk amuseren met deze bak 8)

Groetjes

Vic

Het probleem van de onstabiele pitch kwam jammer genoeg niet van de joystick maar van de electonica zelf

Na mezelf half debiel gemeten te hebben bleek de spanning in de middenstand, net op de grens van de pitch down spanning te staan
Calibreren is blijkbaar niet mogelijk bij de dw8000
Dus dan maar met een mod de middenspanning van de joystick 9 mV naar boven gebracht en probleem opgelost.

Wouw! Dat is nog eens een mooie reparatie!

Verder is het zo te zien wel makkelijker om alle toetsen even in de vaatwasser te doen dan ze allemaal met de hand af te moeten wassen (zoals ik vorige week gedaan heb ;)) Maarja, verschil moet er zijn natuurlijk!

vic;kheb een keertje 5jaar terug ofso ..mn behringer [3282 ..400+ knoppies in dus uiteindelijk kokend water [sopje] gecleaned ..zijn de dopjes gewoon byna allemaal ..ge tordeerd eris een kromming ingekomen

goedkoop thermohardende plastic dopies [kweet tis ook mijnfout !]
die schietn by een bepaalde temperatuur in een "oude " stand ..
kan me ander niet voorstellen hoet kan
ineens had ik een byna newe leuke behringer 3282 8buss mixer
maar dan zonder knoppies ..das int donker egt lastig ffe snel ingrypen ..

400+ potmeterstaafjes
was lastig
slingert nog wel ergens een draad van mij erover met fotios .

MORAAL van t verhaal pas op met met hitte dingen schoonmaken ..rubber kunnen loslaten /krom trekken van plastic delen ..

sc6 vic leuke bak
denkik heb deesnog nooitgehad ..eigenlijk

waves ipv osc toch ?
verder een poly 61 toch of moet ik me er meer ax80 achtige synth by voorstellen

[duidelijkpostje ..:doei:]

[hy was new dus dan werkt T nog wel ]

Mooie reparatie. Ik geniet er ook altijd van na een reparatie. Altijd fijn direct resultaat.

Dat inregelen van de aftertouch zijn denk ik meer DW eigenaren wel benieuwd naar, lees zo hier en daar dat dit als een 'bekende kwaal' wordt gezien (veel te hard op aftertouch moeten duwen voor respons). Helaas op de foto's niet te zien ... maar waar zit precies de plek om dit bij te stellen en kun je ook zien welke kant je moet opdraaien? (ben niet zo technisch dus hoop dat dit niet bij 'trial en error' hoeft, moet je steeds weer de synth uit elkaar halen...). Voor wat aanvullende info ... thanks!

Oh ja, geldt ook voor de vraag of je zonder soldeerwerk het toetsenbord 'eruit kunt trekken' (kwestie van stekkertjes loshalen?).

Ander issue is het 'luidruchtig' (klepperende) toetsenbord. Vraag me af of een viltstripje dat kan verhelpen. Of kom je dan in de problemen met contactpuntjes die bepalend zijn voor (meten) velocity?

Back