Monitor Boxen gezocht, maar nu anders...

Oduberrp

Stamgast
Ik herinner me nog goed de discussies over wat, uiteraard naast het zelf afluisteren van verschillende setjes bij de lokale leverancier, het meest belangrijke is aan een goede set monitor boxen: de neutrale klank, zodat je een zo goed mogelijke afmixing kan maken. De laatste paar maanden ben ik eigenlijk een beetje van de zogenoemde workstation / synthesizer hobby aan het afstappen, waar ik nu een Roland RD-700 GX wil aanschaffen om terug te keren waar het vroeger allemaal mee is begonnen: puur basic piano te gaan spelen.

Nu, i.p.v. mijn oude Alesis M1 Active MKII (met behoorlijk veel vertegenwoordigd laag (misschien wel iets te! :))), ben ik op zoek naar een nieuwe set monitor boxen, maar nu gericht op een heel andere visie: ze moeten juist niet neutraal klinken, maar juist een mooie volle (misschien al afgemixte?) doch representatieve klank hebben. Nu weet ik natuurlijk wel dat de laatste stap toch het bezoek van een muziekzaak is om zelf te gaan luisteren, echter ik ben op zoek naar een richtlijn, een "long list", zodat ik al een goed vermoeden heb van de monitor boxen die verkrijgbaar zijn. Dus de vraag: "wie heeft met bovenstaande ervaring en welke monitor boxen zijn aan te bevelen?". Desnoods monitor sets waar ook een subwoofer bij te verkrijgen valt. Bij HiFi vind ik de subwoofer al een vereiste, dus ik kan me voorstellen dat dit bij Monitor sets de laatste jaren ook al een bekend fenomeen aan het worden is.

Alvast bedankt voor de (hopelijke vele) positieve reacties.

Met vriendelijke groet,

Robin

Gewoon naar de hifi zaak met een piano cdtje

In het hifi wereltje is prima spul te krijgen.

Voor piano, 3wegs met minstens een 6" woofer erin, geen subwoofer

Gebruik ook zoiets in m,n crib

;)

Hoi Vic,

Dank voor je snelle reactie. Kun je een paar concrete voorbeelden noemen?

Als we het over actieve studio monitoren hebben, weet ik meteen naar welke merken ik moet gaan kijken:
  • KRK RP 5 G2;
  • Yamaha HS50M;
  • Mackie MR5;
  • Genelec 6010 APM.
Dit geeft dan ook meteen ongeveer mijn budget aan wat ik ervoor wil uitgeven (€ 300,- á € 400,- voor een set). Nu zijn bovenstaande studio monitor boxen, welke gemaakt zijn om een (gezien de prijs, redelijk) natuurgetrouwe weergave te generen, echter wil ik van bovenstaande monitor boxen de HiFi equivalenten bewonderen (als deze er zijn tenminste?). Als ik jouw advies opvolg, naar welk merken en typenummers moet ik dan kijken en heb je het dan ook over het aanschaffen van een HiFi versterker (waar ik persoonlijk tegen ben, daar ik al twee HiFi opstellingen heb staan en voor simpel piano spelen, niet nog eens een derde HiFi set wil aanschaffen).

Wellicht heeft één van jullie hele andere ideeën of is het advies om ook nu nog steeds voor studio monitor boxen te gaan (Mackie, KRK, Yamaha en Genelec). Ik heb werkelijk waar geen idee, waar ik beginnen moet..., dus met elk (conreet) advies ben ik geholpen (afgezien van de open deur: "je moet naar de winkel gaan en zelf luisteren!", natuurlijk gaat dit de laatste stap zijn).

Met vriendelijke groet,

Robin

Dank voor je snelle reactie. Kun je een paar concrete voorbeelden noemen?

Nee sorry, ik heb de mijne op gehoor geselecteert in de winkel in 1986 en gebruik ze nog steeds
Ze zullen wel uit de handel zijn ondertussen :D

Er zit maar 1 ding op en das naar de zaak gaan luisteren
Persoonlijk zou ik altijd voor 6" of 8" gaan en geen sub bv krk6"
Maar die dingen kunnen voor jou bagger klinken en voor mij goud :eureka:

Luister vooral eens naar het verschil tussen een 5", 6" en 8" monitor
Tussen 5 en 6 ervaarde ik een groot verschil, tussen 6 en 8 minder

Groetjes

Vic

Dank Vic,

Als je ik goed begrijp, adviseer je om studio monitor boxen te gaan beluisteren, hetgeen mooi is, daar ik best bekend ben met hetgeen er op de markt te verkrijgen is. Groter dan 5" is voor mij wel onbekend, dus ik zal je advies absoluut ter harte nemen.

Ik ben benieuwd.

MvG.,

Robin

Back