SP1200, probleem met sample-input

154

Lid van de week
Tijdje geleden via hier een SP1200 gekocht maar nooit echt aan toegekomen er echt voor te gaan zitten. Nu heb ik gisteren eindelijk het bakbeest naast mn draaitafel gezeult en ik loop tegen een ellendig probleem aan. Als ik iets naar de sample-input gooi en op forced sampling druk hoor ik het heel ver af distorted uit de mixout komen, en de sample lijkt extreem zacht en fuzzy. Ik heb al met de gain lopen kloten, via het sample-menu of de gainpot, maar helaas...

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Doe ik iets verkeerd?

Ja, dat was mn eerste gedachte ook... Maar goed, nu te laat. Hij was niet goedkoop overigens, maar dat terzijde...

Iemand een mooi alternatief voor Boemtsjak in de regio 020? Heb bij Boemtsjak al wat dingen staan, dus dat is even geen optie...

Ik heb al met de gain lopen kloten, via het sample-menu of de gainpot, maar helaas...

Is het signaal dat je naar de ingang van de SP stuurt wel luid genoeg? Hoe ver slaat de VU meter van de SP uit?

Volgens mij wel, ik ga zo nog wel even proberen maar het is dezelfde kabel waar ik normaal mn platen mee opneem op mn fireface. Het distorte geluid doet me ook weing goeds vermoedden...

Is het niet zo dat je het input-geluid enkel via de mix-out kan horen bij een gemodde SP? Dat de mod wellicht niet ok meer is?

Ja, dat was mn eerste gedachte ook... Maar goed, nu te laat. Hij was niet goedkoop overigens, maar dat terzijde...

Iemand een mooi alternatief voor Boemtsjak in de regio 020? Heb bij Boemtsjak al wat dingen staan, dus dat is even geen optie...

Artefacts in Den Bosch...

Dank en genoteerd. Na wat rommelen komt het signaal wel goed door, gelukkig. Het lijkt alsof de sample input niet goed doorkomt in de mixout in sample-mode. Of hij is niet gemod en hij lekt gewoon, of de mod is niet ok meer.

Is het niet zo dat je het input-geluid enkel via de mix-out kan horen bij een gemodde SP? Dat de mod wellicht niet ok meer is?

De mix out van mijn SP12 geeft het inputgeluid niet door. Daarom stuur ik de output van de geluidsbron eerst naar m'n mengpaneeltje (waar m'n speakers aan hangen) en vanaf m'n mengpaneeltje loopt weer een kabeltje naar de sample input. Het niveau van het inputgeluid kan ik op die manier ook nog beïnvloeden. Ik boost namelijk liever het inputgeluid mbv m'n mengpaneeltje dan dat ik de gain van de SP op +20 dB of zelfs +40 dB zet.

Je zou J.Baars (hier ook op t forum actief) eens kunnen proberen; hij woont een paar straten verderop bij Boemtsjak vandaan.. Ik heb er prima ervaringen mee..:okdan:

Ik dacht dat mijn sp1200 ook zo lekt. Maar dat hoor je niet terug in de sample. Let wel effe op dat je echt de maximale dynamiek gebruikt. Kan je zien bij het sample menu dacht ik. Is echt een wereld van verschil.

Ik ben trouwens geen fan om van vinyl te samplen met een sp. Vooral bij een losse hit heb je de max dynamiek hard nodig.

Wat ik altijd doe is omzetten naar cd. Dat vereist wel wat mastering maar dan knalt ie echt uit je sp. Of ik gebruik gewoon cd's om van te samplen.

Succes.

Je zou J.Baars (hier ook op t forum actief) eens kunnen proberen; hij woont een paar straten verderop bij Boemtsjak vandaan.. Ik heb er prima ervaringen mee..:okdan:

zit daar een "nest"

De heer baars, gouden tip : )

dynamiek, ik ga meteen even speuren. Ik ben nog behoorlijk noob in SP-land, maar het plan is dat niet al te lang te blijven. Wat een fantastische bak zeg, poe...

Looping moet ik ook nog even door krijgen. Dat switchen(decay/tune, truncate/looping) is wel even wennen.

Maximale dynamiek als in velocity-setting?

Ik bedoel dat scherm waar je kan zien hoe hard ie de sample input binnenkomt. Die gaat klagen als je te hard hebt ingestuurd. Is zo'n meter met streepjes.

Dus zorgen dat je net onder clippen zit.

En check nog wat meer eigenaren. Ik dacht bijna zeker te weten dat ie het van mij ook doet. Heb nu alleen geen tijd om te te checken.

Ja, en gelijk die mod checken. Die van mij moet sowieso gemod zijn want hij eet ook alle flops. Lijkt me best handig om de input te kunnen monitoren want ik heb hem nu rechtstreeks op de versterker gehangen. De SP1200 als laptop op schoot, wat wil je nog meer :)

Het distorted geluid op de sample input is geheel orgineel, heb nog nooit een SP 1200 gehad/gezien die dat anders doet.

Dat is best een opluchting. Ik ga surfen naar de mod, gelijk even spieken naar die filter aan/uit switches...

gelijk even spieken naar die filter aan/uit switches...

Bij een SP1200 heb je die niet nodig mits je de juiste kabels gebruikt. Het is alleen wel een mooiere oplossing dan dat gedoe met je kabels.

Back