Roland 184 Polyphonic 4CV keyboard

Status
Please reply by conversation.

Nicolas 2000

It's a household name
Ik zoek het Roland 184 "Polyphonic 4CV" keyboard uit de system 100 M reeks.

De uiterlijke staat is niet van enorm belang voor mij, zolang als de prijs de staat reflecteert. Technisch gezien moet het wel 100% werken.

Als je er eentje te koop hebt en liefst niet extreem ver van Antwerpen woont, dan hoor ik het wel! :okdan:

Ik was mijn modular vandaag aan het ombouwen zodat hij meerdere voices kan hebben.

Maar nu vroeg ik me af...is een Roland 184 klavier in poly mode per definitie 4 voices? Of kan je die ook als 2 voices polyfoon gebruiken? Zoja, hoe?

Stel bv dat je 2 osc, 2 adsr, 2 filter, 2 vca hebt. Je maakt dus 2 identieke voices; gate 1 naar adsr 1; gate 2 naar adsr 2; cv 1 naar osc1; cv 2 naar osc2.

Wat gebeurt er dan met je 184? Gebruikt hij CV3 en 4 niet omdat hij voelt dat daar niks ingeplugd zit, of gebruikt hij die wel en hoor je dus bij de helft van de noten niks omdat daar geen voices aanhangen? Dat zou niet zo handig zijn. Niet iedereen heeft 4 voices ter beschikking op zijn modular, om het licht uit te drukken...

Of is het zo dat je, als je maar 2 noten indrukt, hij sowieso enkel zijn uitgang 1 en 2 gebruikt? Ik weet niet hoe hij doorheen zijn uitgangen cycled. Een manual zou erg welkom zijn, tenzij een eigenaar het mij kan vertellen natuurlijk.

Voorzover ik begrijp is hij elektonisch identiek aan het keyboard-deel van de Jupiter 4. Kan me zowat niet voorstellen dat daar elektronica inzit die het aantal stemmen kan detecteren en daarop de voice-allocation aan kan passen. Maar misschien is het wel schakelbaar. Er zitten tenslotte unison en poly-knoppen op die de Jup 4 niet heeft.

En weet je hoe de voice allocation op de juup4 verloopt? Gaat hij sowieso het rijtje 1-2-3-4 altijd af, of kijkt hij hoeveel toetsen er ingedrukt zijn en gaat hij op basis daarvan van 1 beginnen gebruiken?

Als je sowieso 4 voices hebt, is de eerste methode de interessantste. Denk maar aan lange releases: dan blijft de release op de originele toon wanneer je een nieuwe noot indrukt, ook al zijn er altijd maar 2 noten tegelijk ingedrukt.

Maar als je slechts 2 voices hebt, is dit niet interessant. Je mist immers de helft van de noten of je moet gaan klooien om CV's en gates bij elkaar te gaan gooien.

In de brochurefoto van de 184 zijn er maar enkele outputs aangesloten, maar dat zegt natuurlijk niks. :)

Een manual zou heel welkom zijn...Als dit keyboard enkel nut heeft/praktisch is als je werkelijk 4 voices hebt, dan is het écht wel voor de "happy few" in modularland. 2 voices is toch een stuk haalbaarder en ook héél leuk.

ik heb er 1.
als ik hem verkoop is het alleen met alles erbij ( 11modules, 2 kasten en 2 keyboard w.o. 184 , en van allerlei toebehoren )
maar goed.
1 je kunt hem monofoon, unison, 4 voices rotating en 4 voices steeds starten op 1ste zetten
je moet er 4osc/vcf's aan hangen of heel nauwkeurig inspelen of monofoon zetten.
2 de appergiator is geweldig ( jp8 alike), daarnaast biedt ie nog , total tuning,portamento ( 2standen)., pitchbend+range, transpose-octave, hold
uitgangen appart voor pb, apperg, 4 voices/4 trig en total trig out

1 je kunt hem monofoon, unison, 4 voices rotating en 4 voices steeds starten op 1ste zetten

Kijk, dus ook nuttig als je maar 2 voices hebt. Dan moet je inderdaad wel zorgen dat je altijd éérst een noot loslaat en dan pas een volgende indrukt. Maar met het tragere 2-noot werk moet dat nog wel lukken.

Ik heb op zich wel 4 adsr's, 4vco's, 4filters (nuja, mits enig kunst- en vliegwerk), maar ik heb slechts 3 VCA's. Dus een 4 voice kan ik dan enkel maken als ik de klanken "kill" via de filters. Een 3 voice zou lukken. Een heel leuke 2 voice met 2 ADSR per voice lukt ook.

Bedankt voor de info!

De arpeggio clock, dat is toch zoals een juno he? Dus per trigger 1 stapje vooruit? Dat vind ik nl veel leuker dan een vast clocktempo.

Ook waar. Maar goed, zolang je een beetje oplet over de volgorde van loslaten en indrukken van toetsen, is hij dus ook perfect met minder voices bruikbaar.

In ieder geval, als alles goed gaat heb ik binnenkort een 184. Ik moet mijn modular nog verder afbouwen, maar het belooft dus een leuke installatie te worden met zo'n klavier erbij!

Status
Please reply by conversation.
Back