Eko orgeltje zonder uitgang

frankdepank

Nieuwkomer
ik heb een klein oud orgeltje van het merk eko, waarschijnlijk uit italia.
hierbij zit een speaker in de orgel zelf. wat niet heel erg goed werkt met optredens en versterker.
ik zat te denken om er een uitgang op te maken, gewoon met een jack plug.
alleen hoe doe ik dat.
kan ik bijv. de draden die naar de speaker gaat los solderen, en dan vast solderen aan een jack plug?

ik sta open voor ideeën.

de groeten

Hoe oud is oud?

Dit met name omdat als de eindversterker buizen heeft het een heel ander probleem is dan wanneer het een transistortrap is.

Maar de beste oplossing zou zijn om het signaal af te tappen voor die eindtrap.

ik denk begin 70, heeft transistoren en geen buizen, en er staat nergens een nummer.
is de reden dat je het voor de eind trap moet aftappen, omdat je dan niet dubbel versterkt waardoor je een scheur geluid zou krijgen. of van wegen dingen die kapot kunnen gaan.

ik denk begin 70, heeft transistoren en geen buizen, en er staat nergens een nummer.
is de reden dat je het voor de eind trap moet aftappen, omdat je dan niet dubbel versterkt waardoor je een scheur geluid zou krijgen. of van wegen dingen die kapot kunnen gaan.

met name dingen die kapot kunnen gaan. of je zou het signaal wat nu naar de speaker gaat weer omlaag moeten transformeren naar line niveau. Er zijn wel wat apparaten in de handel die hier voor zorgen. Met name in auto's wordt dit nog wel eens toegepast om een radio zonder line out toch op een externe versterker aan te sturen.

Hier vindt je een voorbeeldje:

http://www.crutchfield.com/p_142SLC4/Scosche-SLC4.html?search=speaker+line+level&ssi=0&tp=2001

of google eens op line-out converter. Ik heb het vermoeden dat best zou kunnen werken...
Het enige waar je achter zal moeten komen is hoeveel watt de huidige speaker is.

Wel de makkelijkste manier. Voor aftappen zul je een schema nodig hebben...
En dat lijkt me nog niet zo eenvoudig voor zon oud ding. Maar zit er geen headphone out op? Dat is misschien nog wel de makkelijkste aansluiting. Daarbij weet je niet of het interne signaal wel op een acceptabel niveau zit om zonder modificaties er een line out van te maken.

Wat een waardeloos systeem zeg... Versterken, weer omlaag halen en dan toch maar weer versterken. In feite zou het geluid dat naar de versterker van het orgeltje toe gaat (dus het niet versterkte geluid) toch gewoon afgetapt kunnen worden?

Als er een verengalm inzit, heb je wel kans dat je die kwijtraakt als je te vroeg aftapt.

En je zal ergens een GND vandaan moeten halen :)

Ik zou de draden van de speaker aftappen. En deze speaker output in een DI doen.
Doet een DI niet min of meer hetzelfe als het apparaatje wat ik voorstelde?

Ja zo te zien wel.

Met name die vraag omdat mensen hier het een stom idee vonden... Mij lijkt het nog steeds de meest simpele oplossing zonder veel geknutsel.

Ik vind dat helemaal geen stom idee.
In gitaarland worden dit soort oplossing soms als superieur gezien t.o.v. aftappen of andere line out opties.

De keren dat ik zo iets gemaakt heb , is dit met een gewoon linetrafootje parralel over de speaker uitgang gedaan.
150 tot 600 ohm of een 1:2 - 1:4
Die kun je al kopen voor een paar euro

gewoon de volume knop aftappen. Gat voor een jack boren in de behuizing, aarde en signaal van de volume knop naar de jack aansluiten. Klaar !

De volume knop heeft drie draden, een is aarde, de middelste is de uitgang naar de eindversterker,
en de laatste is het signaal op maximaal volume. Als je de middelste aansluiting neemt voor de nieuwe uitgang, dan werkt de volume knop ook op je jack-uitgang.

Laatst gewijzigd:
gewoon de volume knop aftappen. Gat voor een jack boren in de behuizing, aarde en signaal van de volume knop naar de jack aansluiten. Klaar !

De volume knop heeft drie draden, een is aarde, de middelste is de uitgang naar de eindversterker,
en de laatste is het signaal op maximaal volume. Als je de middelste aansluiting neemt voor de nieuwe uitgang, dan werkt de volume knop ook op je jack-uitgang.

In theorie werkt dit goed.
Maar hou er rekening mee dat sommige versterkers naast het vermogen naar de luispreker ook een spanning geeft aan een luidspreker.
Als deze spanning te hoog is "frituur" je dus de ingang van het volgende apparaat [mixer e.d] , daarom dus mijn audiotransformator oplossing.
De uitgang spanning mag maximaal 5 volt wezen.[liefst meten]
En om dat binnen de perken te houden moet er wat extra componentjes tussen.
Zoals hieronder dus , als voorbeeld
m3-line-out.gif

aha te gek allemaal,
ik heb vervolgens dit gedaan, zeg het als het stom is.
ik heb het van de speaker afgetapt. daartussen een schakelaar gezet zodat je of de uitgang gebruikt of de speaker. wat nu is als je de uitgang gebruikt is het geluid (als je de volume vol uit zet op het orgeltje) erg vervormd. dit is voor mij niet echt een probleem, ik hou de volume laag, waardoor het niet vervormd is, en zet een volume pedaal er tussen. wanneer is een vervormd geluid wil hebben dan zet ik de volume op de orgel harder. een klein tikje.

heb ik iets stoms gedaan, het werkt wel en heb nog geen problemen mee gehad.

Back