behoud van ISRC code

nox

Stamgast
ik heb een vraagje over ISRC. ik gebruik dit inmiddels een jaar of 3 op alle releases die mijn studio verlaten. alleen ik vraag me af, in hoeverre wordt deze code behouden als je bijvoorbeeld een cd zou rippen en vervolgens onder een andere naam zou opslaan, opnieuw zou branden of whatever.

ik heb een programma'tje om in mp3's ISRC te kunnen toevoegen, dus ik probeer alle mp3's die van releases gaan circuleren zo authentiek mogelijk te houden door ze zelf te maken en vervolgens alle info hieraan toe te voegen, in de goede hoop dat slechts deze mp3's grotendeels verspreid worden. maar je begrijpt, daar is natuurlijk totaal geen overzicht in te krijgen als het werk uiteindelijk op verschillende dragers gereleased is en iedereen alles maar kan rippen en naar hartenlust zelf kan verspreiden.

bij sena (die dit van voormalig nvpi heeft overgenomen) konden ze me hier geen zinvolle informatie over geven, dus vandaar mijn vraag hier.

niet dat ik nou zo huiverig ben, maar ik ben gewoon benieuwd.

een ISRC wordt alleen meegekopieerd van een cd als je hemt kloont. de ISRC staat in de metadata van de cd, en niet in de tracks. als je de tracks naar losse wavs ript ben je ze dus kwijt. wav heeft geen plek voor metadata, dus dat gaat iig niet lukken.

ISRC in mp3 is inderdaad mogelijk, met een programma als Jaikoz kan je bij de bijbehorende tag komen. er zijn ook mensen die een ISRC in het comment field zetten, maar dan gaat ie over het algemeen niet uitgelezen worden.

volgens de regels dient elke publicatie van een nummer op een ander medium een eigen ISRC te krijgen. het enige wat je kan doen is zelf goed bijhouden wat je waar aan toekent, en zorgen dat 'de media' goede versies aangeleverd krijgen. als een derde vervolgens jouw mp3 naar iets anders omzet kan je daar niets aan doen.

duidelijk. thanks. dat jaikoz is zelfs nog wat uitgebreider dan wat ik nu gebruik (abander tag control), na de demo meteen maar even aanschaffen.

Back