ruzie met mn soundcard

cadra

il pesce dello stimolante
hallo iedereen,

ik heb een terratec ewx 24/96 soundcard en ik ben er op zich best tevreden mee wat betreft kwaliteit en wat je ervoor betaalt, maar ik heb nu toch echt een probleem: namelijk, als ik record komen er kleine hapjes uit het geluid. geen stiltes maar stukjes van enkele ms die eruit zijn. ik record op 16bit 44khz (ik ga laag zitten omdat ik al eerder problemen heb gehad, en voor mij is cd kwaliteit genoeg). ik heb hier last van, zowel bij opname vanaf de analoge ingang (vanaf mn mixer), als met het direct opnemen van wave playback (als ik weer eens met renoise heb zitten pielen) met de ingangen gemute. ik gebruik hiervoor soundforge 5, en mn pc draait op windows ME. ik heb dit probleem eerder onder win98 niet gehad, maar onder XP des te meer, vandaar dat ik over ben gestapt naar ME, en aanvankelijk leek dit ook een prima keuze geweest te zijn. tot nu dus.
ps. nieuwe drivers heb ik uiteraard allang gedownload/geinstalleerd.
ps2. ik heb een pentium4, 1.8ghz op een asus p4b533 mobo met 512mb ram en een 60gb ide harddisk. en een on-board audio chipje wat ik nooit gebruik maar wat wel aanstaat (ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is dit te deactiveren).
ps2. ik heb echt, echt geen geld voor een nieuwe geluidskaart...

kan iemand me please verder helpen? niet kunnen recorden is mn creativiteit de nek aan het omdraaien =(

-Zet die onboard geluidskaart in de bios uit. (zoek even in de handleiding van je moederbord, daar moet het instaan)
-Check de hardware instellingen van je geluidskaart. (hoe zit dat met IRQ's enzo, heeft hij een eigen IRQ?)
-Check the instellingen van Soundforge voor je geluid. (Sla er de handleiding op na als het moet, of stuur desnoods een emailtje naar de support afdeling.) Met name de buffer instellingen zou wel eens verschil kunnen uitmaken.
-Heb je een ander programma waar je mee kunt opnemen en zo ja werkt het daar wel/niet?

Weet je nu ook wat het was of wat hielp zodat het nu wel (lijkt te) werk(en)?

Back