Wat haal ik uit een juno 106?

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Ik krijg te koop aangeboden een juno 106. Heb hem nog niet gehoord maar:
- voegt deze machine iets toe als je voor techo / acid gaat?
- waar moet ik opletten bij de aanschaf (filters ok etc...)
- wat is een reeël bodt om te doen?

Greetz,

Yawgmoth

voegt deze machine iets toe als je voor techo / acid gaat?
Tja, het ligt er maar net aan wat je al hebt staan.
Er zijn hele goeie bassen uit te halen, en ook veel effectsounds (ik heb met mijn juno60 eens een zeer super bassdrum gemaakt)
waar moet ik opletten bij de aanschaf (filters ok etc...)
Bij mij werken de geheugenbank niet meer, is op zich niet zo'n probleem. Let er wel op dat de sound je moet aanstaan (de filters zijn naar mijn mening niet helemaal traploos...dit in tegenstelling tot de j60)
wat is een reeël bodt om te doen?
Moeilijk, hangt ook van de staat af. Ik zou zeggen F800 misschien F900, maar niet meer. Dan kom je in een prijsklasse waar veel betere tot je beschikking zijn.

Luister eerst eens zou ik zeggen.

suc6

Bedankt zover!

Dat verhaal over die defecte filters schrikt me wel af! Maar aangezien ik alleen een RM1X, Reason en Rebirth heb staan denk ik dat zo'n bakje wel iets aan m'n setup kan toevoegen.

Greetz,

Yawgmoth

JUNO 106

JUNO 106

De juno 106 is een prima synth voor dance. Stevig brommende leads en goede bassen. Als je hem gaat kopen moet je gewoon er op letten of alle knoppen en faders werken. Het probleem van Oxy-Yan dat zijn geheugenbank niet meer werkt kan waarschijnlijk simpel worden verholpen door de interne batterij te vervangen. Die gaat ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Was bij mij ook eens het probleem. En de juno stuurt midi uit die je dus weer op kunt nemen (filters!).

Je moet voor de prijs niet verder gaan dan zo'n F 850,-. (maar dan in Euro...)

de juno 106 is ook een goede synth maar ik zou niet verder dan 340€uro en dan moet hij er goed uitzien incl. een manual.

download de service manual en lees hem door daar in staat ook hoe je hem dan testen op defecte filters en stemmen
het zijn meestal de stemmen die stuk zijn de 80017A chip (daar zit namelijk een filter in gebouwd) als er een stuk is dan kan je hem beter laten staan omdat die chip al gauw 90€uro gaan kosten en dan zit hij er nog niet in
de chip is ook moeilijk te vinden (voor tips mail me maar)

de klank van de juno 106 is zeker wel ok al vind ik de juno 60 beter klinken. maar het is ook een kwestie van smaak de juno klank begint toch wel uit de mode te raken maar met veel draaien en schuiven kan je er nog steeds een leuke sound uithalen voor div. soorten muziek

Super!

Dit zijn reacties waar ik wat mee kan!

Waneer er nog meer info is ..... graag posten.

Greetz,

Yawgmoth

Al is het niks..

Al is het niks..

Een Juno106 moet je eigenlijk gewoon in je setup hebben (gehad). Niet voor niks is die bak legendarisch.. en de favoriete synth van o.a. William Orbit en Mirwais.

de juno 106 is ook een super synth en ik zal hem nooit meer weg doen. hij staat bij mij naast de juno 60 ( die heeft nog geen midi).
ik heb voorheen een juno 60 gehad met midi daar kon je alle filters mee aansturen via midi maar verkocht (veel spijt van). deze juno 60 die ik nu heb word ook wel voorzien van midi voorlopig maar programeren met de csq100 of msq700 en dat klinkt ook wel goed.

Voor het testen van de juno106:

Drukke de midi channel knop in terwijl je hem aanzet. Hij staat dan in test mode.
als je de poly knop 1 en 2 allebei tegelijkertijd indrukt staat in unison mode. als je nu de op de toetsen drukt hoor je hem door de 6 stemmen cycelen.

Voor meer info over het testen van de juno:

http://www.eskimo.com/~syzygy/juno106faq.html

zooo...ik heb er ook een en ik zou zeggen kopen een modern ding. Want als je stemmen naar de knoppen zijn....wens ik je veel succes om chips te vinden ...(roland maakt ze niet meer en je moet dus goed zoeken....de mijne kwam helemaal uit New York.... ):stupid

Persoonlijk heb ik geen enkele behoefte aan nog een synth met maar een DCO per stem. Maar een Juno 106 is inderdaad wel een klassieker.

Het probleem met klassiekers is dat de geluiden je meestal zo bekend voorkomen.......

Bovendien, voor een beetje meer kun je ook wel iets multitimbraals op de kop tikken, met knoppen en zo...want dat is wel een beetje jammer aan die juno...

jodelahietie....

nou bob vertel mij maar eens waar je die chip heb gehaald of heb je die hele synth uit new york over laten komen

en wat ook een optie is de mks 7 module incl drumsounds (707) en 4 part multitimb.. leuk apparaat en neemt weinig ruimte in beslag je hebt hem in zwart en wit

Da's idd een geinig apparaat en ze kosten geen drol op ebay. Alleen jammer dat ie z'n data niet vasthoud. Maar daar zal toch wel wat te verzinnen zijn?

een sysex dump naar je seq?

Olaf

Nee, ik zat meer te denken aan een batterijtje om het ram vast te houden.

Maar misschien dat ik nu te simpel denk.:o Een sysex dump kan ook...

nou zoe, dat is een mooi verhaal:
via een discussie lijst ben ik aan het e-mail adres gekomen van Danny Wang en die werkte toen nog bij een DrSound in new york. via hem heb ik toen een chip gekocht...maar het heeft geen zin om daar nog te checken...danny is daar weg, de orginele eigenaar ook en chips hebben ze al helemaal niet meer...

Tip: heel goed zoeken....!!

mks7....grappig..wat kost dat? en klinkt dat het zelfdse als de 106?

Over de nadelen van een klasieke sound --> dus overal tegen te komen....

Maakt mij niets uit. Ik wil gewoon leuke dingen met geluid doen. Als dat herkenbaar is, so what! Heb toch niet de ambitie om comercieel iets uit te spoken! Wil gewoon lol met geluiden hebben. Als iets bij de '88 - '93 pre gabber hardcore sound komt heb ik er interese voor, en ik denk dat een juno 106 precies datgenene is!

Of niet soms?????:confused:

greetz,

Yawgmoth

mks7....grappig..wat kost dat? en klinkt dat het zelfde als de 106?

Ik geloof dat alleen de VCA iets anders is. Je kan hem ook gewoon programmeren via een juno-106. Ik heb een tijdje met de gedachte rondgelopen om er 1 te kopen, maar je ziet ze bijna nooit in nederland en je moet dus altijd sysex dumps maken.

Als je snel ben kan je er nog 1 van ebay halen voor weinig:
http://cgi.ebay.com/aw-cgi/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1505778214

Nee, nog steeds de Alpha Juno onder andere. Joey Beltram heeft hem ook veel gebruikt. Human Resource.

Maar er werd juist veel gesampled in die tijd, dus je hoort allerlei dingen, als het maar hard was. Ik vraag me nog steeds af waar het geluid uit 'Amsterdam waar lech dat dan' nou uit kwam.

Back