Ernstig in dubio over nieuwe computer

mido

Ingeburgerd
Hallo allemaal! :)

Misschien dat jullie me even op weg kunnen helpen. We onlangs afscheid mogen nemen van Windows (FINALLY! WOEHOE! ;)) en hebben we een MAC Pro G5 Dual cpu weten te kopen. Hoe vet deze machine ook is we komen er achter dat er inmiddels diverse soft synths niet meer gemaakt worden voor de cpu infra van de G5. Geldt ook voor Logic Pro 9.

Nu hebben we het gevoel dat het misschien beter is om toch de G5 weer van de hand te doen en voor een Intel variant te kijken.

Spreken jullie dit tegen? Mijn gevoel zegt dat de G5 krachtig genoeg is om alles te kunnen doen wat we willen. Qua software zouden we toch naar een Intel variant willen kijken, maar dan lopen we tegen het kostenplaatje aan.

Mochten we toch voor een Intel variant gaan, hoeveel winst halen we uit de quad core ten opzichte van de dual core versie? Ook weer gezien het kostenplaatje.

Iemand ervaringen?

Bedankt!

(aub geen opmerkingen als "doe is Googlen" ofzo ;))

PPC support is zo goed als gestopt. Prima als je echt alleen nog met oud spul wil werken en geen hoge eisen stelt, of maar 1 specifiek ding doet waarvoor een achterhaald systeem prima volstaat, en je het eventueel geen punt vind om de 2e hands markt af te struinen mocht je 'ns wat willen vervangen. Denk aan hen die nog met Atari en Amiga nog prima uit de voeten kunnen, hoewel die nog het voordeel hebben dat er een 'following' en dus jaren lang nog een niche markt voor deze systemen was en is, iets wat bij ppc's niet waarschijnlijk zal gebeuren, net zo min als dat bij Windows 95 of ME is gebeurd.

Quadcore vs dual core is o.a. afhankelijk van de vraag of de software die je wil gebruiken sowieso multicore support, en zo ja, voor welke onderdelen, en of het voordelen oplevert die jij in jouw dagelijkse werk echt zal merken. Bij Logic bijvoorbeeld zul je met een bepaalde hoeveelheid tracks echt verschil gaan merken tussen de processors. Dus erm... Googlen maar :D

Inderdaad, het Power PC tijdperk is met de introductie van OSX 10.6 definitief afgesloten.
Verkoop je G5 zolang je er nog een redelijke prijs voor kan krijgen. Alle toekomstige software zal op Intel processoren gericht zijn.

een 2e hands macpro heb je ook al vanaf 1200 euro, dus ik zou die g5 verkopen aan iemand die hem als server ofzo kan inzetten.

Als je al had gegoogled had je die G5 nooit gekocht voor het doel dat je ermee hebt. So, Intel it is. De vraag dual of quad hangt helemaal af van wat jij van je systeem verlangt. Ik werk volledig ITB dus heb net een dikke quad gekocht om veel plugs te kunnen draaien.

Maar los daarvan zou ik voor muziek nooit meer een dual kopen, dan weet je zeker dat je niet lang meer vooruit kunt. Tenzij je champ heet natuurlijk, want in zijn wereld zijn dual cores sneller dan quads :D

2 of
4
ehm...ik weet ut wel hoor.
ik kies voor 4.

Inderdaad G5 de deur uit, nu je er nog wat voor vangt.
Ik werk overigens op een dual core en kan beamen dat met een track of 30 vol met plugz, je toch wel af en toe in t rood zit te pieken.
dat valt altij op te lossen door je midi file als Apple loop op te slaan, en de audio te bouncen, en vervolgens het trackie weg te gooien.

Ok duidelijke verhalen bedankt!

De bedoeling is dat we op de Ti na volledig ITB draaien dus dan is wat Gijs zeg waar dat je een stuk langer vooruit kunt. Overigens als je 2 dual cores heb ben je wel sneller als 1 quad core er zit dus een kern van waarheid in bij Champ (wie dat ook is ;))

iMac heb ik hier al staan. De late 2007 versie. Reeds geprobeerd te gebruiken maar hij trekt niet wat we willen, dus daarom willen we het nu maar gewoon goed doen.

Je lijkt me niet helemaal blij,. gheheh,..Klinkt meer als BOEHOE!!

Ik dank God op mijn knietjes dat mijn huis weer Bill vrij is. ;)

dat valt altij op te lossen door je midi file als Apple loop op te slaan, en de audio te bouncen, en vervolgens het trackie weg te gooien.

Zo deed ik dat in Cubase ook altijd al dmv een mixdown, alleen op die dual core Windhoos bak moest ik dat al doen bij het gebruik van een stuk of 5 Nexus2 geluiden.

2 of
4
ehm...ik weet ut wel hoor.
ik kies voor 4.

Inderdaad G5 de deur uit, nu je er nog wat voor vangt.
Ik werk overigens op een dual core en kan beamen dat met een track of 30 vol met plugz, je toch wel af en toe in t rood zit te pieken.

Ok duidelijke verhalen bedankt!

Noem je die post van Rubbah duidelijk?? ;)

Snap er geen ruk van! 8>

Alle verhalen bij elkaar genomen en daar mijn eigen middenweg in genomen. ;)

Maar als ik de post van Rubbah lees dan snap ik die ook ja. haha

Ik heb hier een Dual Processor G5, een 2 ghz en die doet het nog voor wat ik wil doen goed genoeg.
Er zal echt een punt komen dat ik de G5 niet meer kan gebruiken voor muziek productie, maar wanneer dat zal zijn weet ik niet.

Logic 9, niet de laatste versie, kan zoveel en ik weet bijlange nog niet wat er met al die softsynths mogelijk zijn. Zelfs met Garageband kan ik eigenlijk alles doen wat ik wil.

Als Firefox niet meer op mijn machine draait of er geen upgrades meer uitkomen voor deze machine, dan zal ik overgaan op een Intel.

Back