Juno 106/MS100/Microkorg

Status
Please reply by conversation.
Weet je zeker dat je zo'n - opzich beperkte - MS10 aan wilt schaffen als een van je eerste synths (als ik dat goed heb)?

Volgens mij zijn er betere alternatieven om mee te beginnen :p Begin maar eens met een juno of microkorg..

Verder zijn er op het gebied van VA's ook allerlei leuke, makkelijk te bedienen synths. Oud analoog als eerste synth.. tja, het is maar wat je er voor over hebt.

Goede start VA's: Novation KS-4/5/rack , Roland JP80x0, Alesis Ion etc.

Weet je zeker dat je zo'n - opzich beperkte - MS10 aan wilt schaffen als een van je eerste synths (als ik dat goed heb)?

Volgens mij zijn er betere alternatieven om mee te beginnen :p Begin maar eens met een juno of microkorg..

Zeker als je MS100 in je gedachten hebt, een tikfout maak je niet 2x achter elkaar. Sorry, ik hoop dat jij je niet aangevallen voelt door mij, maar ik denk niet dat het slim is om in jouw geval een MS10 te kopen. Niet dat de MS10 zo slecht/beperkt is, maar omdat ik denk dat je het wilt uit en opwelling. Heb je weleens met een MS10 gespeelt? of koop je een 1osc.mono synth voor 450euro terwijl je het niet eens kent?

Ik heb geen synth op het moment, daarom wil ik iets kopen om mee te beginnen, ik had veel gelezen over microkorg ook omdat er een vocoder opzit is het wel nice, maar blijkbaar is het niet fijn dat er niet veel sounds op zitten.

Ik voel me niet aangevallen hoor ;) Maar waarom zou ik geen mono synth met 1 osc kopen?

Of ga voor een Roland SH-201 2e hands. Heb er zelf 1 voor 250 euro op de kop getikt en dat is echt een leuke leerzame bak voor een beginner!

Ja kan ook, het maakt me eigenlijk niet zo veel uit ik wil een beginner synth met het liefst zo veel mogelijk knobs (ik hou van knobs) en onder de 500 euro.

DCO's hebben niets met VA's te maken. Niet om je aan te vallen hoor, maar, juist omdat deze termen je nog niet zoveel zeggen lijkt het me niet verstandig om nu al een MS10 te kopen..

Koop gewoon een VA, dat is veelzijdig, en kan je al die geluiden mee maken waar jij de laatste tijd een topic over opent "hoe maak ik dit". Met een MS-10, wat verder opzich een prima synth is voor wat ie kan, is slechts een gedeelte daarvan mogelijk.

Ik neem aan dat je dus weet dat akkoorden etc. niet mogelijk zijn met een MS-10?

Virtuel analoge synt = toch niet met voltage maar met digitaal signaal dus DCO? Dat dacht ik dat het verschil was maar goed, ik nsap je punt.

Akkoorden ja dat snap ik, micromorg wordt ook wel aantrekkelijk met die vocoder

Een virtueel analoge synth (VA) werkt geheel digitaal. Alle oscillators/filters/envelopes/lfo's worden allemaal digitaal berekent, dus het zijn geen samples, het gaat met wiskundige formules. Echter komt er geen stukje analoog in voor.

Een analoge synth met DCO's heeft gewone analoge oscillators, maar de aansturing, dus het commando waardoor de oscillator weet op wélke toonhoogte er een toon moet komen, gebeurt hier digitaal. De oscillator zelf is analoog. Dit werd toegepast om de oscillators stabieler in tune te houden. Bij de -veelal- vetter klinkende VCO's (waarbij de aansturing dus met een simpel voltage gaat) is het hele circuit veel gevoeliger, en deze zal dus meer subtiele toonhoogtewisselingen hebben. (En zolang dit niet té wordt, klinkt dit meestal goed)

ik had veel gelezen over microkorg ook omdat er een vocoder opzit is het wel nice, maar blijkbaar is het niet fijn dat er niet veel sounds op zitten.

Hierna trek ik mij terug, maar als je doet geloven dat er een bepaald aantal "sounds" op een synthesizer zit moet je waarschijnelijk niet eens een synthesizer hebben, een synthesizer heeft inprincipe namelijk altijd maar 1 "sound" die je kan bewerken tot het oneindigen waaruit dus ook oneindig veel sounds ontstaan.

Ik ben weg hier...

Oja, VA's hebben vaak ook opties om VCO's na te bootsen.

Mijn mening daarover houd ik maar voor me, ik heb geen zin in een analoog vs digitaal discussie te houden ;)

Sounds omfg, was niet met mijn gedachte bij ik bedoelde knobs dat er niet veel knobs op zitten en dat je die patches dus niet goed knan programmeren, maar idd geen disucssie hier het is verkoop forum.

Oke, tja, minder knoppen is inderdaad minder snel-werkend, maar het gaat nog wel redelijk op een Microkorg.

Ook mijn laatste post hier, en dat is, kijk dus ook nog eens naar wat VA's, veel daarvan hebben voor bijna elke parameter een knop :)

106 is wel leuk om mee te beginnen. Er van uit gaande dat je wel iets hebt met midi etc. computertje ofzoooo ;)

Betaal er alleen niet die belachelijke prijs voor die er soms voor wordt gevraagd.
Zo is er hier een koekebakker op het forum die 490 euro vraagt voor een 106.

Die 106 met reversed keys is trouwens wel leuk en een redelijke prijs...
Doe je die, heb je meteen iets unieks ;)

Status
Please reply by conversation.
Back