Welke nieuwe aankoop?

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Hallo iedereen,

Ik overweeg binnenkort een nieuwe module aan te kopen (nieuw of 2de hands). De vereiste zijn 128-stemmig, uitgebreide effectsectie en diepgaande synthese. Er zijn een aantal modules die ik op het oog heb, maar ik weet niet wat te kiezen. Types die me interesseren: Yamaha EX5R, Yamaha A5000, Roland XV5080 of XV3080.

Ik heb de manuals van al deze synths/samplers afgedrukt en doorgenomen en ze hebben allemaal hun voor en nadelen. Daarom wil ik hier een oproep doen tot mensen die ervaring hebben met de bovenvernoemde modellen.

Zelf heb ik volgende voor en nadelen uitgeknobbeld:

EX5R:
positief: Uitgebreide synthesevormen (AWM, AN, VL, Eenvoudige sampling), goede LFO, filters en EG, sequencer, arpeggiator
negatief: 16 parts multitimbraal, effecten zijn niet midi-synced; geheugen tot 64 Mb

A5000:
positief: Full sampler, uitgebreide effecten, 32 parts multitimbraal, tot 128 Mb geheugen
negatief: scratchpad sequencer

XV5080:
Uitgebreide synthese, veel golfvormen, veel MIDI-synced effecten, 32 parts multitimbraal, sampleplayer, tot 128 Mb geheugen
negatief: ???

XV3080:
Zie XV5080, maar negatief: geen sampleplayer, slechts 16 part multitimbraal, minder uitgebreide effecten.

Wie doet mij ervaringen aan de hand, zowel positieve als negatieve.

Ter info: Deze aankoop zou een uitbreiding zijn voor de volgende installatie: Yamaha SY99 en DX7, Roland W30 en D20, Crumar Trilogy, Roland system 101+TR808+CSQ600.

Met dank bij voorbaat

Tja, ik de 5080 vaak bespeelt bij een vriend van me, en wat mij betreft kan je er als nadeel het geluid bij zetten. Ik vind het dus echt niks he, dat Roland rompler geluid. Ik weet dat dit puur een kwestie van smaak is, maar toch.

Die EX vind ik persoonlijk veel interessanter. Heeft naast het rompler gedeelte leuke synthesemogelijkheden en ook de klank vind ik veel fijner.

Nu weet ik het niet zeker, maar heeft die EX ook niet zo'n synthesevorm puur gebaseerd op FX?

Heb je ze allemaal al gehoord? We kunnen je wel aanbevelingen (of juist het tegenover gestelde) doen, maar jij moet toch beslissen wat je het lekkerst vindt klinken...

Polyfonie wordt uitgedrukt in stemmen. Een polyfonie van 64 houdt in dat je 64 stemmen tegelijkertijd kunt triggeren. Mulitimbraliteit houdt het aantal verschillende geluiden, dat je over meerdere midikanalen kunt spelen in.

128 stemmen = 128 stemmig polyfoon
schat ik zo
tis gewoon een kwestie van een andere woordkeus

Als je bijv. de CS2x of de Triton neemt. Als je 4 of meer voices per patch gebruilt, gebruik je voor een akkord van 6 toetsen(in normale taal) al 24 stemmen. Dan gaat het hard. Zeker als je nog dingen als unison, of arpeggiators gebruikt. Het kan dus hard gaan. ik red me ook wel met 64 stemmen hoor, want een produktie moet je niet uit maar 1 synth trekken. Ik wil echt het alles uit 1 doosjes geluids vermijden.Maar veel stemmen zijn soms nodig.Uit mijnmicro q trek ik vaak het maximale,vaak door sounds te layeren. Ook dan gaat het erg hard met de polyfonie, zeker in combinatie met arpeggiators.

Tsja ik heb de EX5 en XV5080. Het zijn beide sampling romplers maar ze verschillen qua klank best wel. Ik vind ze beide fantastisch klinken en in het gebruik. Je moet gewoon zelf eens proberen welke voor jouw fijner is.

En de A5000 is gewoon een sampler die je nog wel goedkoop zou moeten kunnen scoren.

En die 128 stemmig moet je met een korreltje zout nemen, maar je hebt al zat synths dus deze kunnen er allemaal prima bij. Het is maar net wat je fijner vind klinken/werken.

Enne voor allemaal geldt. Uitbreidingen zijn duur. Als je een 2e hands koopt probeer er zoveel mogelijk extra's bij te kopen. Dat scheel relatief heel veel want als je dat nieuw moet gaan kopen ohlalala.

Hallo,

Wat een reakties, zeg ... en zo vlug. Bedankt in ieder geval. Om op een paar vragen te antwoorden:

Waarom ik zoveel polyfonie of stemmen wil? Ten dele is dit al beantwoord, bestaat een klank uit twee oscillators, dan moet je je 128 stemmen delen door 2 en wordt het beschikbaar aantal stemmen herleidt tot 64 per ingedrukte toets. Nu, daarnaast kan je die hoge polyfonie ook geod gebruiken voor snel achter elkaar gespeelde noten (bv. pauk- of cymbalenrol of zo). Als je klank een lange release heeft, kan die rol afgebroken worden (afhankelijk van de assignmode, maar da's een heel ander verhaal). De meeste synths die ik nu heb zijn 32- of 16 stemmig en dat werkt nu niet echt zo goed.
Daarbij komt ook dat mijn muzikale stijl meer naar het genre van Vangelis gaat ... d.w.z. een massa akkoorden en layers. Dus eigenlijk zou ik gebaat zijn met een module die zowel koren, strijkers, dwarsfluiten en ander akoutisch materiaal aankan, alsook de analoge geluiden van de vroegere synths.

Zo, dat is dat. De EX-serie heeft inderdaad een FDSP-sectie. Dit zou een soort effectsectie buiten de gewone effecten zijn die rechtstreeks inwerkt op de AWM/AN en VL oscillators. Wat ik me daar exact bij moet voorstellen, is niet duidelijk.

Ik heb de toestellen geen één van allen zelf kunnen uitproberen. Ik heb wel naar demo's geluisterd via het internet, doch daar basseer ik me niet al te erg op. Ik weet wat bv. de SY99-demo's laten horen en wat ik er allemaal uit kan halen ... en da's een groot verschil. Ook de fabriekspresets van een Yamaha zijn meestal ondermaats geprogrammeerd en laat dikwijls het potentieel van het model niet echt tot z'n recht komen. Dus komt een Yamaha meestal slecht uit een oppervlakkige vergelijking met een Roland, alhoewel het dikwijls een krachtigere synthesizer is (bekijk maar eens de filters van een Yamaha ... topklasse).

Ik wil jullie in ieder geval al allemaal danken voor jullie spontane reakties (en die misschien nog gaan komen).

Muzikale groeten,

Danny

Back