Roland Alpha Juno velocity reparatie handleiding

Vortigern

Stamgast
Omdat ik nergens op internet een fatsoenlijke handleiding kon vinden om de Alpha Juno van zijn welbekende velocity-probleem af te helpen, heb ik mijn eigen klus maar even gefotografeerd en beschreven. Doe er je voordeel mee:

Edit: omdat mijn hosting prut is, heb ik het verhaal even hieronder geplakt in drie afleveringen.

Laatst gewijzigd:
Wat fantastisch! Bedankt!

Met de jaren zijn er steeds meer toetsen uitgevallen met als resultaat enkel nog als bron te gebruiken.
Had hem zelf ook wel open kunnen schroeven maar als iemand het voorwerk heeft gedaan.. altijd top!
Echter zou ik de transparante strip niet verlijmen dat maakt het voor de toekomst lastiger om te repareren.
Ben alleen bang dat na een paar jaar de externe link niet meer werkt (zoals vele) kunnen de fotos niet gewoon op SF?... of ben ik nou aan het zeiken :P

Top man!

Laatst gewijzigd:
Ik ben net bezig fatsoenlijke hostingruimte te kopen, die Lycos frustreert me echt. Zodra het actief is, zet ik de handleiding daarop en plaats ik hier een nieuwe link. Jij succes vast met de klus. Je kunt je niet voorstellen hoe bevredigend het is als je Juno het na jaren stuk ineens weer als vanouds doet :)

Hieronder zie je stap voor stap beschreven hoe je zelf de aanslaggevoeligheid (touch velocity) van je Roland Alpha Juno 1 of 2 kunt repareren. Dit is de achilleshiel van de verder oerdegelijke vintage synthesizers van Roland.
Even kort de werking van de aanslaggevoeligheid, dat maakt het werken eraan wat begrijpelijk: onder elke toets zitten twee rubberen nopjes, die bij indrukken contact maken met de printplaat eronder. Omdat ze verschillend van hoogte zijn maakt eerst de hoogste, daarna de laagste contact. Uit het tijdsverschil tussen de contactmomenten berekent de Juno hoe hard je de toets hebt aangeslagen.

In de loop der jaren kan er vuil tussen de noppen en de printplaat komen, waardoor ze niet goed contact meer maken en de toets bij indrukken ofwel niets, ofwel volle velocity geeft. Let hier sowieso op wanneer je een gebruikte Roland koopt.
Als je een klein beetje handig bent, is het prima zelf te repareren. Het volgende heb je nodig:

Middelgrote kruiskopschroevendraaier
Kleine platte schroevendraaier
Scherp mesje
(Seconde)lijm
Geconcentreerde alcohol
Wattenstaafjes
Puntbektangetje
Spuitbus druklucht
Fijn (0,5 mm) vulpotlood

roland_alpha_juno-2_repair_01.jpg

Markeer eerst de toets(en) die problemen veroorzaakt/veroorzaken. Leg de synthesizer op zijn kop, op een kussen, zodat de bender niet in het gedrang komt. Maak alle schroeven los aan de onderkant (behalve die van de vier rubberen voetjes) en ook de schoeven op de onderste helft van de achterkant. Dus niet die op de bovenste helft, waar de aansluitingen zitten. Ook de twee schroeven rond de voeding moeten blijven zitten. Noteer/onthoud goed welke waar horen, want er zijn verschillende maten. De tien op de foto met witte pijltjes aangeduide schroeven houden het toetsenbord vast. Deze moet je straks als eerste weer vastzetten.
Als alles los is, draai je de bak om en maak je de bovenkant voorzichtig los. Kiep hem naar boven om, zodat er geen trek aan de kabelbomen komt:

roland_alpha_juno-2_repair_02.jpg

Het toetsenbord ligt los, maar zit nog wel lichtjes ingeklemd tussen de behuizing:

roland_alpha_juno-2_repair_03.jpg

En aan de bovenkant rond het moederbord:

roland_alpha_juno-2_repair_04.jpg

Nu is het zaak het toetsenbord voorzichtig rond het moederbord naar voren te schuiven, totdat het frame van het toetsenbord aan de onderkant vrij komt te liggen. Dan til je het op en schuif je het geheel voorzichtig naar je toe, van het moederbord af:

roland_alpha_juno-2_repair_05.jpg

Nu ligt het toetsenbord los, alleen nog met de synth verbonden door drie kabelbomen. Onthoud goed welke waar hoort, want ze moeten los:

roland_alpha_juno-2_repair_06.jpg

Met een kleine schroevendraaier wip je de lipjes voorzichtig los, ondersteun daarbij het moederbord:

roland_alpha_juno-2_repair_07.jpg

Trek de connectoren dan voorzichtig los:

roland_alpha_juno-2_repair_08.jpg

Nu kun je toetsenbord en synth volledig scheiden:

roland_alpha_juno-2_repair_09.jpg

Leg de synth terzijde en het toetenbord los op het kussen, ondersteboven:

roland_alpha_juno-2_repair_10.jpg

[wordt vervolgd]

De toetsen worden in het frame gehouden door een transparante strip, die je rond de kapotte toets zult moeten verwijderen:

roland_alpha_juno-2_repair_11.jpg

Eerst maak je de strip voorzichtig los met een scherp mesje. Probeer de strip wel heel te houden:

roland_alpha_juno-2_repair_12.jpg

Als je een beetje ruimte open hebt, ga dan verder met de schroevendraaier:

roland_alpha_juno-2_repair_13.jpg

Draai nu het toetsenbord om en maak met het tangetje de veertjes van de kapotte toets en enkele daar omheen los. Hou de juiste veertjes en de juiste toetsen goed bij elkaar, zodat je straks alles weer precies hetzelfde kunt terugzetten:

roland_alpha_juno-2_repair_14.jpg

Nu kun je de toetsen eruit wippen. Let op dat een zwarte er pas uit kan zodra beide witte eromheen al weg zijn:

roland_alpha_juno-2_repair_17.jpg

Hier heeft zich in een kwart eeuw heel wat vuil verzameld. Buig de witte lapjes weg en je ziet de nopjes waar het om gaat zitten:

roland_alpha_juno-2_repair_18.jpg

Maak ze eerst aan de bovenkant goed schoon met in alcohol gedrenkte wattenstaafjes. Trek ze daarna voorzichtig los van de printplaat:

roland_alpha_juno-2_repair_19.jpg

De zwarte contacten op de printplaat en de eveneens zwarte contactpunten aan de binnenkant van de noppen zijn hetgeen je zorgvuldig moet schoonmaken met alcohol:

roland_alpha_juno-2_repair_20.jpg

Als dat klaar is, maak je ook nog de omgeving nog even schoon met druklucht:

roland_alpha_juno-2_repair_21.jpg

Als alles goed schoon is, laat je de alcohol een paar minuten vervliegen. Daarna kunnen de noppen weer op hun plek. Druk ze met het vulpotlood zorgvuldig in hun gaten. Controleer goed of alle puntjes er weer helemaal in zitten en de grijze strip overal perfect aansluit, anders heb je uiteindelijk meer kwaad dan goed gedaan:

roland_alpha_juno-2_repair_22.jpg

[wordt vervolgd]

Draai het toetsenbord weer op zijn kop en breng nu de transparante strip(s) terug aan, lijm ze weer vast met een goede lijm, bijvoorbeeld secondelijm:

roland_alpha_juno-2_repair_24.jpg

Nu kunnen synthesizer en toetsenbord weer worden herenigd. Ga te werk in omgekeerde volgorde. Let op: nu moet je wel zorgen dat het toetsenbord eerst met de tien schroeven goed aan de bodemplaat vast zit voordat je de bovenkant weer op de synth zet. Vergeet uiteraard niet de drie connectoren van het toetsenbord weer aan het moederbord vast te klikken.

roland_alpha_juno-2_repair_25.jpg

Als je alles goed hebt gedaan, is je Roland Alpha Juno-2 nu weer helemaal aanslaggevoelig. Succes ermee en geniet daarna weer van die top-bak!

Geweldige topic zo dit!!!
Heb je dan niet dat je wel velocity krijgt wanneer je via een ander keyboard de juno2 bespeelt?

Mooie uitleg.
Maar hou er rekening mee dat secondelijm vaak verkeerd verdampt [zie je aan de witte aanslag rond de lijm punten] .
En dit kan weer de rubber/koolstof contacten aantasten.

Geweldige topic zo dit!!!
Heb je dan niet dat je wel velocity krijgt wanneer je via een ander keyboard de juno2 bespeelt?
Jazeker, zo heb ik het ook al die jaren gedaan. Doe ik nog steeds met mijn D-50 die hetzelfde probleem heeft (maar binnenkort ook onder het mes gaat).Maar ik vind het 't prettigst als ik de partijen op de synth zelf inspeel. En het is gewoon leuk dat-ie weer tiptop is.

Mooie uitleg.
Maar hou er rekening mee dat secondelijm vaak verkeerd verdampt [zie je aan de witte aanslag rond de lijm punten] .
En dit kan weer de rubber/koolstof contacten aantasten.
Komt-ie nou mee ;)
Nou ja, ik hoop maar dat het in dit geval meevalt. Ik ben er zuinig mee geweest.

Tip,

Als je zover bent kan je de Aftertouch strip ook aanpakken

Alle toetsen eruit zoals hierboven beschreven. (veertjes niet mixen, 2 lengtes)

De vilt van de AT strip kan je van de koolstrip trekken (is dubbel klevend tape) en op dezelfde manier schoonmaken

De tape kleeft meestal nog voldoende om gewoon weer netjes samen te voegen.

Zelden anno 2010 doet de after-touch strip het nog, toch leuk als ie het weer doet ;)

Juno's JX en d50, bijna allemaal dezelfde bouw

Mooie foto's ;) :biertje:

Tip,

Als je zover bent kan je de Aftertouch strip ook aanpakken

Alle toetsen eruit zoals hierboven beschreven. (veertjes niet mixen, 2 lengtes)

De vilt van de AT strip kan je van de koolstrip trekken (is dubbel klevend tape) en op dezelfde manier schoonmaken

De tape kleeft meestal nog voldoende om gewoon weer netjes samen te voegen.

Zelden anno 2010 doet de after-touch strip het nog, toch leuk als ie het weer doet ;)

Juno's JX en d50, bijna allemaal dezelfde bouw

Mooie foto's ;) :biertje:
Dank voor de waardevolle toevoeging! Maar, geloof het of niet, mijn aftertouch is na een kwart eeuw nog vlekkeloos. Maar die van mijn JX-8P (gekocht van Twentyfour-Seven, jawel!) niet, dus daar ga ik mee aan de slag.

Gaarne wil ik me aansluiten bij voorgaand commentaar.
Vandaag m'n alpha schoon gemaakt, ze velociteert weer als een dolle!

Thanks voor de uitleg en foto's :okdan:

Mooie handleiding. Ik heb wel geen Alpha Juno, maar topics zoals deze zijn wel een bijzonder goed idee.

Laatst gewijzigd:
Dankzij deze handleiding ben ik hier op het forum terecht gekomen. Ook de verrichtingen van Vic heb ik gelezen en ben daardoor wat makkelijker aan het uit elkaar halen van mijn Nord Lead 1 begonnen.

Ik stoorde me al geruime tijd aan één toets, die, hoe zachtjes hem ook aanraakte, aldoor volle por gaf en dat is geen gehoor wanneer je aan het spelen bent en het niet verwacht. De toets zat vrij centraal in het klavier.

Vandaag is de hele handel uit elkaar gegaan. Na het plaatsen van een update EPROM, die ik al een poosje had liggen (2.7) heb ik me door haren en stof geworsteld. Alle toetsen schoongemaakt en voor zover als mogelijk de boel met alcohol schoongemaakt.
De binnenkant is nu piekfijn in orde en na reconstructie doet alles het perfect. Het apparaat is weer als nieuw !

Dus dank voor de heldere uitleg. Binnenkort is mijn Korg Wavestation aan de beurt. Die toetsen zijn vrij traag. Een bekend euvel bij deze synths.

Back