Juno60 - DC-50 - RE-301 chorus shootout

MonoTron

Initiating Sequence..
Aangezien er erg weinig info op het net staat over de obscure Roland DC-50 Digital Chorus leek het me leuk om deze eens te vergelijken met de andere bekende chorussen van Roland uit ongeveer dezelfde tijd.
Ook is bekend dat er een aantal trimpots in zitten maar wat die doen heb ik nergens kunnen vinden. Na een grondige schoonmaakbeurt maar eens bekeken wat ze nou doen.

Mijn vergelijkingsmateriaal zijn de Juno60 en RE-301, waarbij hier en daar staat beschreven dat de chorus van de DC-50 en Re-301 wellicht hetzelfde zijn, alsook de chorus in de welbekende Jazz Chorus cabinet de JC-120.

Om te vergelijken heb ik opnames gemaakt van settings op 0, 50 en 100% intensity op de RE en DC en op de juno chorus 1, 2 en 1+2 en bypass via alle drie.
De opnames zijn van een kale monofone SAW melodie uit de Juno60, opgenomen in Renoise en allemaal normalised naar 100%.

Wat sowieso opvalt is de DC offset via de DC-50. Dit heb ik getracht te minimaliseren door een HPF te gebruiken voor de opname, maar dit hielp niet en heb deze opnames dus niet gemaakt.

De resultaten zijn zeer verschillend. Uiteraard de tand des tijds, maar toch heb ik niet het idee dat het dezelfde circuits zijn. Bepaal voor jezelf.

Verder heb ik de DC-50 schoongemaakt en even gekeken wat de interne trimpots doen. Er zijn er 5, waarvan 2 gelabeld (Echo intensity en clock frequency), de andere drie hebben geen duidelijke labeling (VR6, VR7 en VR8 ).
  1. De echo intensity doet uiteraard niets voor de chorus maar bepaalt op de mate van zelf oscillatie van de singel delay die ook in de DC-50 zit.
  2. De clock frequency doet vreemd genoeg ook niets met de Chorus, behalve dat de chorus bij volledig clockwise de chorus uitvalt. Verder bepaalt het de afstand van de echo. helemaal clockwise is de echo zeer snel, counterclockwise wat langzamer. Ik heb geen middelen om het verschil in MS te meten, maar het verschil is niet groot.

De overige drie hadden wel wat invloed op de echo, op de chorus niet of nauwelijks hoorbaar (of zelfs placebo effect ;) )
  3. VR6 is het beste te horen. Deze staat fabriek af ongeveer in het midden en beide zijdes op lijkt het de intensity van de feedback te verhogen.
  4. VR 7 + 8 kan ik nauwelijks beschrijven. Ze lijken wat met de bias van de echo te doen, een kleine verandering in hoog en/of laag, maar te slecht te horen om goed te kunnen beschrijven.

ps: De foto's en opnames post ik over enkele minuten. Internet in de studio is crap traag ;)

en de sound files 1:

Attachments

• juno60 chorus bypass.wav
    2,6 MB · Bekeken: 201
  • juno60 DC50 bypass.wav
    2,6 MB · Bekeken: 179
  • juno60 RE301 bypass.wav
    2,6 MB · Bekeken: 207
  • juno60 DC50 0 intensity.wav
    2,6 MB · Bekeken: 222
  • juno60 RE301 0 intensity.wav
    2,6 MB · Bekeken: 184
pica's

Attachments

• Roland DC50 (1).jpg
    Roland DC50 (1).jpg
    96,8 KB · Bekeken: 165
  • Roland DC50 (2).jpg
    Roland DC50 (2).jpg
    66,1 KB · Bekeken: 158
  • Roland DC50 (3).jpg
    Roland DC50 (3).jpg
    90,2 KB · Bekeken: 167
  • Roland DC50 (4).jpg
    Roland DC50 (4).jpg
    69,2 KB · Bekeken: 166
  • Roland DC50 (5).jpg
    Roland DC50 (5).jpg
    75,4 KB · Bekeken: 158
mp3s 1

Attachments

• juno60 chorus bypass.mp3
    603,2 KB · Bekeken: 179
  • juno60 DC50 bypass.mp3
    603,2 KB · Bekeken: 158
  • juno60 RE301 bypass.mp3
    603,2 KB · Bekeken: 164
  • juno60 DC50 0 intensity.mp3
    603,2 KB · Bekeken: 181
  • juno60 RE301 0 intensity.mp3
    603,2 KB · Bekeken: 172
Leuk! :)

Veel verschil vind ik. Vooral bij de hoogste % Intensity.

Ik vind trouwens de RE301 op Intensity 0% erg fijn klinken. :D

De DC gooit er ook nog een soort hi-pass overheen zo lijkt het? Hmm.. Niet zo heel lekker. Ook beetje "harsh", kille sound.

Juno zelv vind ik lekkersten, daarna de re. Die andere klinkt bijna vals

De re op 0 en 50 heeft een soort phaser effect best vet

Ergens in de DC zit het niet lekker. Als je de opnames bekijkt zie je ook dat bijna het hele signaal aan de pluzijde zit, dus vandaar ook het slecht geluid. Zal wslk een recapje nodig hebben.

Ik vraag me echt af in hoeverre de chorus van de DC nu digitaal is, of dat het alleen marketing truc van Roland was in 76. Aangezien de trimpot geen echt effect hebben op de chorus, zou het zo maar eens echt digitaal kunnen zijn.
Alhoewel, de clock freq had wel impact op de chorus.

Mocht iemand een keer een service manual tegenkomen van de DC50 dan houdt ik me aanbevolen :D

@Mono

Nou toen vonden ze alles wat maar in de verste verte digitaal was al meteen "digitaal!".. hype toen..
Al is 76 wel wat vroeg voor de "digi" hype van de 80's

Misschien is enkel het clock circuitje digitaal.. :)

Back