Zekering in stekker (me n00b)

sms303

WHAT UR WATCHIN'?!?!
Vanuit de UK heb ik iets ontvangen. De Engelse 3 puntstekker heb ik vervangen met een 2 puntstekker. De draden heb ik op dezelfde manier aangesloten. Ik neem aan dat de middelste de aarde is?

In de Engelse 3 puntstekker ontdekte ik een zekering....
Kan ik m veilig stroom geven of .... wat.. en nu?

Middelste is aarde inderdaad. Engelse stekkers bevatten wel vaker zekeringen. In principe kun je hem veilig zonder aansluiten als het apparaat zelf ook een zekering achterin heeft zitten (wat meestal het geval is). Als het apparaat daardoor echter ongezekerd wordt is het uiteraard op eigen risico ;)

Ze zijn daar gek op extra zekeringen. Soms zie je ook op het stopcontact nog een zekering, plus dat alle stopcontacten sowieso hun eigen aan/uit-schakelaar hebben. En in hotels etc. worden al die stekkers dan ook nog eens periodiek gecontroleerd (zitten inspectie-tags op).

Is het niet zo dat ze in Engeland geen stoppenkast hebben zoals wij die hebben? Dan moet je wel een zekering in de stekker hebben, mocht je apparaat kortsluiten oid.

In Nederland hoef je geen zekering in de stekker te hebben en ook niet in het apparaat (hoewel dat wel verstandig is).

@ursamajor
de zekeringen in de zekeringkast dienen enkel om de kabels die naar het stopcontact lopen te beschermen.. niet om de aangesloten toestellen te beschermen.. Dus het is zowiezo nodig om een zekering te hebben in je apparaten.. anders krijg je mooie tr909 geluidjes.. klets boem :)

De Engelse 3 puntstekker heb ik vervangen met een 2 puntstekker.
Had je er niet beter een stekker met randaarde aan kunnen zetten? Of zaten er maar 2 aders in het snoer?

Ah dan is het goed.
Ik ben altijd jaloers op Amerikanen omdat ze zulke mooie compacte stekkers hebben maar vergeleken met de Britse stekkers mogen we niet klagen :)

Back