Yamaha DS55- Display upgrade

Terracide

Superheld
Ik had een super zeldzame Yamaha DS55 gekocht maar daar moest wat aan gebeuren. Er was een melding dat de batterij leeg was en ik vond de LCD zonder backlit gewoon niet zo mooi. Beetje CASIO calculator achtig.
Zo kreeg ik hem, echt wel in super mooie staat. En wat me opviel was hoe tof ie klinkt. Echt lang niet zo clean als een DX7 bijvoorbeeld maar echt meer lofi in een goede manier. Dat was ook de reden om hem toch onder handen te nemen. Ik ben geen super techneut maar dit durfde ik wel te doen.
org_ds55.jpeg

Ik heb een display gekocht bij:

print.jpeg

Uit elkaar gehaald, dikke pcb. Er zat nog een grote shield omheen.
Zijn niet helemaal het zelfde, ik had geen schema dus ik ben er vanuit gegaan dat de DX11 het zelfde display had.
DX11_schema.jpeg

Eigenlijk is de pinlayout het zelfde maar je moet de backlit even aansluiten en een weerstand ertussen zetten. Achteraf zag ik dat er al een 100ohm tussen zat maar dat is verder prima. Ik heb een potentiometer tussen gezet (dus tussen VSS en de V0 en de Wiper op de VDD).
batterij.jpeg

Eerst de oude batterij uitgesoldeerd en die was natuurlijk niet helemaal het zelfde dan die van Ali. Dus ik heb hem wat bijgebogen en geknipt tot ie paste:
batterij_solderen.jpeg

Beetje scheef maar verder prima.
display past niet.jpeg

Display had natuurlijk weer een hele andere connector, ik had geen zin om te er rechtstreeks op te solderen dus ik heb er een nieuwe connector opgezet:
nieuwe connector.jpeg

Was wel ff uitkijken want ze waren allemaal wit, dus 1 voor 1 doorknippen en krimpen.
probleem2.jpeg

Daarna werkte ie niet omdat ik nog wat bedrading verkeerd had zitten, pin 15 en 16 zitten naast elkaar en als derde pin is pin 1. Reminder: lees de datasheet volgende keer beter.

Maar veel geknutsel en met behulp van een lijmpistool:
nieuw_DS55_2.jpeg

Attachments

• probleem2.jpeg
    probleem2.jpeg
    78,2 KB · Bekeken: 237
Dat display ziet er goed uit! Hoe lang duurde het voor je hem in huis had?
Ik hen zo'n gesoldeerde batterij laatst in een andere synth vervangen door een cr2032 houder met een losse batterij. Kwam een tangetje aan te pas om de pinnen passend te buigen, kleine moeite. Mocht de batterij van Ali die je nu hebt geplaatst snel leeg zijn dan is zo'n houder wel praktisch.

Dat display ziet er goed uit! Hoe lang duurde het voor je hem in huis had?
Ik hen zo'n gesoldeerde batterij laatst in een andere synth vervangen door een cr2032 houder met een losse batterij. Kwam een tangetje aan te pas om de pinnen passend te buigen, kleine moeite. Mocht de batterij van Ali die je nu hebt geplaatst snel leeg zijn dan is zo'n houder wel praktisch.
display iets van 2 weken denk ik ... display ziet er in het echt nog beter uit! ja ik dacht wel aan een houdertje maar ik ach ze gaan zo lang mee, denk wel 10 jaar als het mee zit

Back