Breda: Mezz

olafmol

[EXPANSIONS]
via een vriend van me die er gisterenavond moest draaien belande ik ineens ongeplanned in Breda, in een nieuwe tent genaamd "Mezz" ... Das Pop trad er op, en ik heb nog NOOIT zo'n goed geluids-systeem gehoord! ongelovelijk....ik stond ergens achteraan tegen de muur geplakt en nog steeds klonk het alsof ik thuis op de bank op volume 100 over een geweldige hifi installatie de muziek zat te genieten.. ze hebben daar als enige zaal in Nederland een of ander supergeavanceerd frans PA systeem geinstalleerd....als ik me niet vergis is dat ook wel eens op Sonar gebruikt...echt ongelovelijk goed, strak, diep, helder, gedefinieerd..... en dan heb ik het nog niet eens over het gebouw zelf gehad..een stuk architectuur van de bovenste plank, alles gebogen en rond en organisch, als een soort slak.... dus: allen daarheen!

www.mezz.nl

Olaf

als je het doet ..

als je het doet ..

TECHSPECS

PA-installatie in de zaal van Mezz

De zaal van Mezz is uitgerust met het innovatieve geluidssysteem dV-Dosc van L-Acoustics. Dit systeem is een technisch hoogstandje dat de filosofie van Mezz ondersteunt. De beleving van live muziek staat centraal. De definitie van het systeem moet daarom groot zijn; geluidsdruk is niet het enige aspect. Zeker niet in een zaal zoals die van Mezz.

Mezz is de eerste zaal in Nederland waar dit systeem in een vaste opstelling is geïnstalleerd. Leverancier is Stage-Pro uit Etten-Leur. Het systeem is ontwikkeld door een nucleair natuurkundige uit Frankrijk en is revolutionair ten opzichte van de conventionele geluidsinstallaties. De keuze voor dit systeem heeft zich duidelijk laten leiden door de liefde voor live muziek.

Technische specificaties

Luidsprekers
16 x L-Acoustics dV-DOSC WST
4 x L-Acoustics dV-SUB
4 x L-Acoustics SB218 SUB
4 x L-Acoustics MTD115a

Versterkers
6 x L-Acoustics LA48 2ch
3 x L-Acoustics LA24 2ch
2 x L-Acoustics LA17 2ch

Controle
2 x BSS Soundweb 9088iiMM

Volledige bandbreedte systeem
25 Hz – 18kHz (± 3dB)
Totale versterkervermogen
2 x 18.300 W (4 Ω)

Achtergrondinformatie

L-Acoustics werd in 1984 opgericht door Dr. Christian Heil, een nucleair natuurkundige uit Frankrijk. Hij ontdekte in 1987 hoe je de juiste koppeling bereikt tussen individuele geluidsbronnen in relatie tot de grootte, vorm en correcte tussenruimte tussen die individuele bronnen.

In 1988 werd het eerste systeem die dit fenomeen demonstreerde, gepresenteerd op een conventie voor franse audio-engineers. In dit systeem was het probleem van het koppelen van hoog frequente geluidsbronnen opgelost door het verticaal plaatsen van individuele bronnen welke zorgen voor een vlakke isophase golffront. De voor de hoge frequenties gebruikte compressie-drivers werden gemonteerd op een gepatenteerde ‘waveguide’, die de output van een klassieke compressiekamer omvormt tot een virtuele cilindrische bron. Het hele systeem creëert een voorspelbaar golffront in de vorm van een wig.

Van 1989 tot 1991 hebben Dr. Christian Heil en Prof. Marcel Urban het natuurkundig gedrag van cilindrische geluidsgolven onderzocht. Zij ontwikkelden zo hun eigen theorie: Wavefront Sculpture Technology (WST). Op basis van deze technologie waren in 1992 de eerste prototypes van het V-Dosc systeem klaar.

In 1999 is het dV-Dosc systeem op de markt gebracht. Het dV-Dosc systeem is de kleinere afgeleide van het V-Dosc systeem. Het dV-Dosc systeem biedt dezelfde geweldige eigenschappen.

----

doe het dan goed ... :D
maar wie moest er dan draaien ?

Re: als je het doet ..

Re: als je het doet ..

Origineel geplaatst door MadR

doe het dan goed ... :D
maar wie moest er dan draaien ?

nou goed hebben ze het zeker voor mekaar daar! teringharrie, zoiets heb ik in NL (en daarbuiten) nog niet eerder meegemaakt....

vriend van me, Rodger, (Rodg de man van de progression track vocals btw), maar dat was helaas deze keer niet in de grote zaal maar in het "cafe" waar het geluidssysteem overigens ook niet te versmaden was...beetje jaren 80 ploaties draaien, was gezellie..

ben d'r wel eens naar de techno avond geweest .. wat me opvoel is dat de bassdrum (en ook de rest) lekker strak blijven klinken.. ik dacht omdat het gewoon een teringkleine zaal was :P

als ze nou ook nog een betere programmering zouden krijgen...

misschien nu d'r een nieuwe vent daar het heft in handen heeft genomen... zucht..
maken ze eens zoiets.. komt d'r nog een hoop crap..

ik vondt de programmering wel leuk hoor...das pop en daarna L-dopa in de grote zaal, jaren 80 stuff in het cafe..... en ik heb ook nog een poos met de programmeur gebabbeld, die heeft het hart voor (electronische) muziek op de juiste plaats..binnenkort een clone avond geloof ik..... dat komt echt wel goed

ja dat is altijd een lastig punt, hier in utrecht met de vloer was dat ook altijd tricky... vergeet niet dat zo'n zaal wel omzet moet maken en dat onbekende namen vaak geen kip trekken..al is het bij locale acts vaak weer zo dat ze hun eigen publiek meenemen...... maar je kan ze natuurlijk es mailen/bellen, of als je in een band zit een demo opsturen..... die discussie moet volgens mij wel te voeren zijn

Wat een toeval zeg! Ik woon nog geen kilometer van Metz vandaan en ben er een maand geleden geweest voor een live set van Secret Cinema. Ik moet ook inderdaad beamen dat ik nog nooit zo'n sublieme geluidsweergave heb gehoord via p.a. Oei, wat een genot was dat! Secret Cinema trapte de installatie natuurlijk keihard op z'n staart binnen een spectrum van sub-laag tot filtersweeps in upperglory! Keihard maar goed gedefinieerd geluid zodat het zelfs nog bandbreedte overbleef om een praatje te maken met andere 'luisteraars'. Voor een ieder die eens echt wil genieten van een ultieme sound is Metz een echte aanrader!! Hoewel Metz nog geen half jaar open is vermoed ik dat de zaal snel te klein zal zijn om alle liefhebbers een plek te bieden. Probeer daarom de uitverkoop voor te zijn!!
Kijk alvast even of er wat voor je bij zit de komende tijd:

Programma Metz komende tijd

De meeste PA klink niet zo als het zou kunnen klinken...

Leuk programma wel! Niet verrrrrraszszszsend genoeg om naar Breda af te reizen, dat dan weer niet.

Laatst gewijzigd:
Back