Echo Audiofire 8 probleempje...

Hans-R

Hans
Hallo allemaal,

Sinds gisteren heb ik een Echo Audiofire 8. Na het eenvoudig aansluiten blijkt echter dat als ik Cubase heb draaien op output 1&2, ik geen windows geluid tegelijk over die output kan laten lopen. Dit is best vervelend omdat ik geen mixer gebruik (en niet wens te gebruiken). Nu hebben volgens mij de AF2 & 4 de mogelijkheid om te ins en outs te routen in de console, de AF8 heeft dit echter niet (nieuwste firmware).

Op mijn vorige geluidskaart kon ik wel cubase geluid afspelen en tegelijkertijd windows audio draaien.

Heeft iemand hier een oplossing voor, ik vind dit namelijk best irritant.

Alvast bedankt!

Gr. Hans

Volgens mij moet je dan in je audio preferences "Release ASIO driver to background" oid aanvinken.

Hallo Hans,

Om te beginnen meld ik je even dat ik zelf de AudioFire12 heb (ik weet dus waar ik het over heb).
Het fenomeen bij ASIO drivers is dat ze maar door 1 apparaat tegelijk gebruikt kunnen worden. Gelukkig maar. Stel je voor, je bent net aan het opnemen (geniale take) en je krijgt er opeens een windows geluidje tussendoor van een of andere melding ofzo. Daar wordt je niet blij van. Wil je afwisselend Cubase en Windows geluid gebruiken, dan moet je de "Release Audio in background" (zoiets is het) aanvinken. Dan kun je afwisselen. Echt tegelijk heb je het dan nog niet. Met ASIO drivers (die je voor goed opnemen nodig hebt), kan dat in principe niet.

Ergens op de website van Cubase gebruikers (www.cubase.net) staat wel een multi-client ASIO driver Beta van Charlie Steinberg himself. Maar die wordt niet officieel gesupport. Die zou je eens kunnen proberen. Misschien werkt dan wel wat jij wilt....

[edit: eraser127 was me net voor....]

Wat arno al aangeeft, een output tegelijkertijd door meerdere programma's laten gebruiken gaat niet (wel om-en-om, dmv de optie 'release driver on background', waarbij alleen het actieve programma op de voorgrond de ouput kan gebruiken); m.a.w. in asio modes kan een ouput alleen exclusief gebruikt worden.

Ik heb met mijn AF12's ook even gekeken naar ouput routings, maar je kunt inderdaad niet zomaar een ouput routen naar andere outputs; inputs naar verschillende ouputs routen kan wel. Ik vraag me overigens af of het bij de AF2 en AF4 echt anders is.

Een mogelijke oplossing, maar niet echt heel erg praktisch: prik een stel kabels van een ouput (met windows geluidstoewijzing) naar een input, en route deze input via de AF console naar dezelfde output als je cubase ouputs. Nadeel: je kunt feedback loops creeeren.

Heb je niet iets van een mengpaneeltje waar je meerdere ouputs op kunt aansluiten? Dan kun je programma's en windows allemaal hun eigen ouputs geven en mixen wat jij zelf wilt horen. Je hebt tenslotten 8 ouputs, of gebruik je er echt maar 2?

Bedankt beide voor jullie reactie!
Release audio driver when application is in background heb ik aanstaan. Als je dan echter in windows afspeelt, en je schakelt weer terug naar Cubase, werken de outputs niet meer!

Mijn vorige geluidskaart deed dat wel, en gebruikte ook asio drivers, daarom vind ik dit wat vreemd.
De opmerking over het opnemen en dan een windows geluid krijgen kan ik niet helemaal plaatsen omdat ik het heb over meerdere bronnen over één output, dat moet bij opnemen in principe niets uitmaken! Maar hoe werk jij daar dan omheen? Of heb je er een mixer tussenzitten?

Maar nogmaals bedankt, ik heb inmiddels ook contact opgenomen met de tech support maar dat zal nog wel tot volgende week duren voordat ik een reactie krijg.

@Dr. Ripsaw:
Hoe kun je de inputs doorrouten naar een output? Ik had inderdaad gisteren ook zelf het idee om dan maar een output door te lussen naar een input, en inderdaad, enkel voor het windows geluid, maar ik zie niet hoe ik de input weer door kan routen naar output 1&2.

@arno:
Dat ziet er wel interessant uit, ik ben ook benieuwd of iemand hier ervaring heeft met die driver, ik denk dat ik die iig eens ga proberen in de komende dagen.

Beide wederom hartelijk bedankt!

Back