Doepfer MAQ 16/3 sync probleem met logic !?!

deeon101

Ingeburgerd
Hoi,

ik heb eigenlijk een simpele vraag. Op internet lees ik iets over een "external sync bug" waarbij MAQ 16 3 onder external sync mode (ETC of ETS) nog steeds clock out verzend waardoor ze niet op hetzelfde tempo lopen. Klopt dit?

Zo ja kan dit de reden zijn waarom mijn MAQ 16 3 wel start/stopt door Logic maar niet helemaal sync loopt qua BPM? een beetje off beat zeg maar.

...En belangrijker wat kan ik hier aan doen?

EDIT: net een mailtje van doepfer gekregen waarin ze uitleggen dat het vast met logic ofzo te maken heeft, maar in ableton doet ie precies hetzelfde...?

(sorry voor de dubbele post, dacht dat het edit kader onder zat :) )

anyway een mail van doepfer voor mensen die dit probleem ook ondervinden!

"Yes - OS 3.71 is the latest.

But I've made a ealier version 3.70 which has only a little difference:

Since we sold the MAQ more than 10 years without any sync problem we suddenly had some users who had a sync problem, which is caused that their sequencers count the midi start event as the first midi clock - and the maq does not so. So they had the problem that it seems that their sequences have lost one one midi clock.
As this term is stated not cleary enough in the midi spec I thought - o.k. - seems that most sequencers now interpret the start event as the first clock and so I also changed this in V3.70.
But after we released this we on the other now had several users who say - sync problem - seems that my sequencers has a midi count too much - seems that their machines only uses the start command a a ready to go command for the system and the first clock as the first clock - which is - by the way - the way as I also would interprete this ...
So I changed back to V3.71 the way the MAQ handles the start command as ever before - special as in V3.60 an earlier.

Maybe you're now one of the persons which have a sequencer that needs V3.70 ????

Is the logic you use the latest version or an older ?

Kind Regards"

Laatst gewijzigd:
Zit erover te denken een maq 16/3 te kopen. Is dit issue opgelost? Ik wil m ook aan logic en live hangen.

Zit erover te denken een maq 16/3 te kopen. Is dit issue opgelost? Ik wil m ook aan logic en live hangen.

als ik het goed begrijp, doet het probleem zich alleen voor bij combinaties van bepaalde (versies) software en bepaalde software versies van de maq16. er is dus altijd een mouw aan te passen door een andere software versie in je maq te zetten. ik zou me hierdoor niet van de aanschaf laten weerhouden, de maq16 is erg de moeite waard.

ok thnx voor de update. Ik werk nu met mijn SQ10 en de sequencer van mijn yamaha cs30.
De mogelijkheden van de maq zijn toch veel uitgebreider?

absoluut.

en de sq10 (ook leuk hoor) raak je zo kwijt voor een goede prijs. (ik zou 650-700 een goede prijs vinden, maar volgens mij is de sq10 voor de liefhebber al veel meer waard....)

uiteindelijk heb ik via die dude van Doepfer (Chris) een nieuwe EPROM gekregen v 3.72 en die werkt wel gewoon met live en logic. Dus mocht je MAQ krijgen die niet werkt zou ik even doepfer mailen. Ze hebben mij goed geholpen toen en gratis dat nieuwe kaartje toegestuurd. Het zelf vervangen van de EPROM is een kleine moeite.

Succes!

Back