Wat zijn goeie potmeters?

demian

Ojee
Ik heb onlangs wat potmeters besteld bij een webshop (ik moet ze nog binnenkrijgen)

Maar ik heb begrepen dat het niet de beste potmeters zijn die in de handel verkrijgbaar zijn.

Wat zijn goeie potmeters om te gebruiken in synths en effecten?

En welke as dikte kan ik het best gebruiken ivm compatibiliteit met goed verkrijgbare knoppen?

6 mm of 6.3 mm?

Graag wil ik in de toekomst met 1 soort (merk eigenlijk) potmeter verder en niet dat ik eerst allerlei types uitprobeer en dan met beetje een typische mix van onderdelen zit.

Eh, het is me niet helemaal duidelijk wat je ermee gaat doen. Als je potmeters in originele apparatuur moet vervangen ben je nogal afhankelijk van wat er origineel in zit. Als dat flutkwaliteit is kun je het vaak wel door een degelijker model vervangen maar wat betreft lengte en afmetingen is het toch het handigst om dezelfde specs aan te houden.
Ik zou sowieso voor pots met metalen shaft gaan.

Ik ga zelf dingetjes bouwen, en wil idd pots met een metalen shaft gaan kopen, maar welk merk? :)

Als ik metalen shaft nodig heb, koop ik eigenlijk altijd Alpha's.
Ik koop ook vaak genoeg met plastic shaft. Ligt er inderdaad een beetje aan wat je ermee gaat doen.

En sommige knoppen zijn 'maar' 6mm en passen daardoor niet op alpha's. Kwam ik van het weekend weer eens achter hehe

In eerste instantie ga ik wat DIY kitjes bouwen, dan maakt het me nog niet zoveel uit omdat ieder kitje op zichzelf staat, maar daarna ga ik langzaam aan mijn eigen modular bouwen, te beginnen met wat basis modules, en liefst kies ik 1x een goede potmeter en knop.

In ieder geval de wat slechtere pots (merken) mijd ik het liefst zoveel mogelijk in het begin al, want dat vind ik zonde van het geld.

Maar dat soort dingen dus.. :)

En sommige knoppen zijn 'maar' 6mm en passen daardoor niet op alpha's. Kwam ik van het weekend weer eens achter hehe

haha, precies, dat verschil was me ook opgevallen bij het vergelijken van verschillende knoppen en pot's, hopen dat 't er maar een paar zijn die niet passen.. :)

Laatst gewijzigd:
Hey, ik gebruik altijd Alpha potmeters, hebben een metalen shaft en draaien erg soepel. In mijn modular zitten ook alleen maar 16mm alpha's, je hebt ook 24mm als ik het goed heb, en dit werkt voortreffelijk.

Ik heb ook gekozen voor 1 soort knop, een soort klassiek Moog Modular achtig iets, dit past perfect op de Alpha potmeters omdat er een schroefje inzit zodat ie goed klemt om de as. Nooit problemen mee.

Dan is het nog eerst aan te raden om te kijken of die wel past, want mijn knopje heeft ook gewoon een schroefje om hem vast te zetten. Nu maar iets anders erop gezet wat ik nog had liggen. Was toch maar een dying battery simulator met 1 knop :)

yep en het is een goede zaak :)
Gewoon voor minder dan 22 euro bestellen (inclusief verzendkosten) en het komt niet langs de douane ;)

Ik vertrouwde het eerst niet met zulke prijzen, maar als jullie daar vaker hebben besteld ga ik ook eens klikken
thnx

Ok. Wat is er beter aan? Draait beter? Gaat langer mee? Minder vervorming? :)

Gewoonweg betere kwaliteit. Die Alpha willen soms nogal snel weer slecht zijn maar zijn iig beter dan bv Piher's.
Het is nogal moeilijk als je veel pots nodig hebt dan kan het nog wel s in de papieren gaan lopen qua kosten. Alpha's zijn een goed alternatief hoor en zeker bij Futurlec...kosten geen drol daar in vergelijking met bv NL of DE sites.

door het vergelijken van datasheets kan je ook al veel teweten komen van de kwaliteit.

ben zeker geen kenner maar hoor en merk toch geregeld dat dingen van alps heel goed zijn.

nu heb ik een paar panasonic pots gekocht, denk dat die ook wel ok zijn

mjah, ik heb zelf nog nooit problemen met piher. Je merkt wel verschil, dat is wel zo. En het is niet zo dat ik onwijs dure synths herstel ofzo.

Alps heeft gewoon misselijk veel verschillende pots. Probleem is vaak om een leverancier te vinden die net die ene die je zoekt ook levert. Heb net via een ander forum lid een bestelling bij Mouser gedaan. Die hebben heel veel (en goedkoop) van Alps maar ook net weer niet alles...

Hangt af van wat je zoekt. Echt goede potentiometers zijn van Bourns en Spectrol. Ook Alps zijn erg goed. Zelf gebruik ik veel Alpha pots, want degelijk en niet erg aan de prijs.
Let op met de assen, want 6mm is standaard voor de meeste knoppen. De Futurlec pots hebben een 5.5mm as, en die is 'knurled', dat wil zeggen dat de knoppen met een schroefje niet lekker zitten. Als je knoppen wilt hebben voor deze pots, zoek dan op T18. Omdat ze zo goedkoop zijn zou je ook (tipje van een vriend) krimpkous om de as kunnen doen. Past het allemaal wat beter, maar blijft een beetje beunhaas.

Back