vraag sq-10

Status
Please reply by conversation.

r2o

0906 d's een lekker synth
Hallo synthformers, wie heeft er voor mij een SQ-10 van Korg, om eens lekker te proberen een ms-10 er op aan te sluiten. prijs :?

step-1... draai draai draai finetune finetune finetune... mmm draai draai... ok
step-2... draai draai draai draai finetune... nee wacht step-1 moet anders...

succes ermee :P

He he...:D

Ja, voor loeistrakke melodieen is hij misschien minder geschikt (tenzij je een volkomen absoluut gehoor hebt of een quantizer). Maar als het gaat om (atonale) klankexperimenten dan kan je echt heel veel plezier hebben hoor, van een SQ-10. Als je een beetje om een hoekje kan denken dan zijn de gekste dingen mogelijk en dat maakt het zo leuk - vooral ook omdat het natuurlijk allemaal hands-on is.

Ik weet niet wat je er tegenwoordig voor betaalt. Kan het zijn dat ze al voor zo'n 600,- verkocht worden inmiddels?

ik snap dat hands-on voor de meeste analogofielen een must is maar bij de SQ-10 is het gewoon onhandig... en ja, ik snap dat de randomness voor sommigen een vitale rol speelt maar dat kan je ook doen door de gate van de S&H module te sluiten als een note aan gaat om zodoende een constante random aan te houden totdat de toets weer wordt losgelaten...

een sequencer behoord gewoon noten te sequencen op een makkelijke manier...

Ey,.. valse noten zijn ook noten!
tuurlijk, maar daarom zeg ik:

S&H poortje open als de note off word getriggered, ruisje komt binnen, en ineens *PATS* poortje van de S&H dicht en we hebben een steady random signaal die we kunnen los laten op de noot... done :mexico:

Dat random verhaal begrijp ik niet helemaal.... eenmaal ingesteld wijkt de SQ-10 niet meer af want hij is zeer stabiel. En het onhandige valt ook wel mee want dat gaat eigenlijk alleen maar op als je exacte nootwaarden wil genereren - dat is lastig ja. Maar daar hebben we allemaal echt wel andere spullen voor. Ook al heb ik wel eens een track gemaakt met alleen een SQ-10 en een sinus van een MS-50, en dat was geloof ik nog best te pruimen :D

Je moet de SQ-10 eigenlijk gewoon zien als een CV-sequencer waarmee je kunt aansturen wat je wilt en zo kunt experimenteren. Als je hem synct kan je bijvoorbeeld de pitch van je MS-20 met een digitale sequencer aansturen, terwijl je dan drie rijen hebt om andere aspecten van je sound te beinvloeden. In combinatie met (om maar wat te noemen) een Sherman Filterbank kan je dan echt de gekste dingen doen.

Maar goed, ik begrijp ook wel dat het niet everybody's cup of thea is :biertje:

Bedankt voor jullie vrijblijvende adviezen. Nu nog een kopen :D

6 track ben jij dat op die avatar. Denk gelijk aan iceT.

Dat random verhaal begrijp ik niet helemaal....
je kan dit ook doen met bijv. het toetsensbord:

Noise --> S&H In
KYBD trigger --> Inverter --> S&H Gate
S&H out --> VCA --> VCO Pitch

telkens als er geen toets ingedrukt is blijft de S&H gate open
zodra er een toets word aangeslagen gaat de S&H gate dicht
het S&H Out signaal gaat door een VCA (depth) en dan naar de OSC

je kan dit ook doen met bijv. het toetsensbord:

Noise --> S&H In
KYBD trigger --> Inverter --> S&H Gate
S&H out --> VCA --> VCO Pitch

telkens als er geen toets ingedrukt is blijft de S&H gate open
zodra er een toets word aangeslagen gaat de S&H gate dicht
het S&H Out signaal gaat door een VCA (depth) en dan naar de OSC

Ja, die ken ik wel. Maar ik bedoelde eigenlijk: er is niets randoms aan de bediening of de werking van de SQ-10, zolang je dat niet wilt. Of je moet gewoon in het wilde weg wat aan de knoppen gaan zitten draaien.... maar in dat geval heeft elk apparaat natuurlijk wel iets "randoms" :D

Waarom zijn je eigen berichten eigenlijk niet meer te editten? Of ligt dat aan mij?

Status
Please reply by conversation.
Back