stereo potmeters in modulaire synth

Audiomoebe

Zocht u 'Audiomeubel'?
Ik sloop nogal eens spullen en kom daar vaak best wel goede potmeters tegen, maar die zijn vaak dubbel uitgevoerd.

Mijn vraag is of er ook een nut is voor stereo potmeters in synth modules.
Of blijft de helft ongebruikt, wat best wel zonde is?

(Los van simpelweg alles dubbel uit te voeren, natuurlijk).

Ik zie het ook nergens in schema's, maar hier zit zoveel kennis dat ik het even wil checken.
Het is wel jammer natuurlijk. Maar gratisj is gratisj, dus het kost niet het dubbele. :okdan:

Soms wil je twee parameters afhankelijk van elkaar regelen. Een voorbeeld hiervan vind je op de external signal processor van de ms-20. Maar het is eerder uitzondering dan regel.

De Oakley Envelope Follower module heeft ook een "stereo" pot meter. Stereo is eigenlijk een raar woord. Het zijn in feite gewoon twee potmeters aan 1 draai knop. Met een draai aan de knop kun je dus twee parameters tegelijk regelen.

Een ander voorbeeld waarbij ik ze gebruikt heb is in de midibox sid mb-6582. Achterop die synth kun je 4 potmeters meters zetten die de feedback naar het filter regelen. Aangezien de midibox sid zelf wel stero is (er zitten 8 sids in), moet je dus met 1 potmeter dezelfde feedback regelen voor 2 sids en moeten ze voor een eerlijk stereo beeld dus ook exact evenveel feedback krijgen. In zo'n geval gebruik je dus een "stereo" pot. Je komt het dus vaker tegen dan je denkt.

Beter gratis dubbele pots dan te betalen gewone :mega:
Dan gebruik je maar de helft ;-)

Ben nog bezig met een jomox xbase09 op te knappen
Die zit vol met dubbele pots, allemaal dezelfde, de meeste zijn slechts enkel in gebruik.

je zou dus niet de eerste zijn :eureka:

en welke 2 zijn dat dan?

Ok....... ik had me wat duidelijker kunnen uitdrukken. In de esp module van de ms-20 zit bijvoorbeeld een 4pole highpass filter wat gebruikt maakt van een 4-dubbele potmeter. Evenals het lowpass filter. Al zijn daar maar drie van de vier gebruikt als ik goed zie. Het is in feite dus idd 1 parameter waar je een 4 dubbele potmeter voor nodig hebt.
Ik heb ooit in een phaseshifter ook een stereopot nodig gehad wegens hetzelfde idee.
Maar idd 1 parameter dus ok 6. Je hebt me. 8~

De Oakley Envelope Follower module heeft ook een "stereo" pot meter. Stereo is eigenlijk een raar woord. Het zijn in feite gewoon twee potmeters aan 1 draai knop. Met een draai aan de knop kun je dus twee parameters tegelijk regelen.

Een ander voorbeeld waarbij ik ze gebruikt heb is in de midibox sid mb-6582. Achterop die synth kun je 4 potmeters meters zetten die de feedback naar het filter regelen. Aangezien de midibox sid zelf wel stero is (er zitten 8 sids in), moet je dus met 1 potmeter dezelfde feedback regelen voor 2 sids en moeten ze voor een eerlijk stereo beeld dus ook exact evenveel feedback krijgen. In zo'n geval gebruik je dus een "stereo" pot. Je komt het dus vaker tegen dan je denkt.
hee.. ik heb net een sammichsid... kan je daar ook zo'n feedback potmeter op zetten? Wat doet het? Gaat de output weer de input van het filter in?

Filters zijn inderdaad wel een plaats waar je nog wel eens dubbele pots ziet. De resonance van de 303 is ook een goed voorbeeld van een dubbele pot die absoluut niet voor stereo bedoeld is.

Volgens mij zijn er ook een paar oude synths waar dubbele pots in zitten met verschillende waardes (maar ik kom er zo snel niet op welke dat waren).

Een paseshifter en filters, dat klinkt interessant.

Vaak zijn de pots die je vindt van dezelfde waarde, hoewel ik er wel een paar heb uit en oscilloscoop met gecombineerde verschillende waarden.
Ik heb zelfs een paar motor gestuurde alps liggen. Prachtige,solide en vooral grote apparaten van 100kOhm. Maar waar ga je die ooit gebruiken.

Hoe kan je zien in een schema dat het om een dubbele pot gaat? Ik heb wat schema's van 2-pole en 4-pole filters bekeken, maar ik zie geen gecombineerde pots. Heeft er dan iemand ook een link naar zo'n schema met zo'n potmeter?

Dat is meestal getekend als enkelvoudige pots (op 2 verschillende plaatsen in het circuit dus), maar dan zijn er 2 met een stippellijntje met elkaar verbonden. Dit om aan te duiden dat ze samen op 1 as bediend worden.

Tenminste, zo zie ik ze meestal afgebeeld.

Mijn vraag is of er ook een nut is voor stereo potmeters in synth modules.
Of blijft de helft ongebruikt, wat best wel zonde is?
Kijk eens hoe ze zijn gesoldeerd. Als er 3 pinnen niet worden gebruikt dan wordt de helft inderdaad niet benut.

Dat is meestal getekend als enkelvoudige pots (op 2 verschillende plaatsen in het circuit dus), maar dan zijn er 2 met een stippellijntje met elkaar verbonden. Dit om aan te duiden dat ze samen op 1 as bediend worden.

Tenminste, zo zie ik ze meestal afgebeeld.

Net als bij dubbel gepoolde schakelaars dus. Dank je wel. Ik heb dat nog nooit gezien.

Kijk eens hoe ze zijn gesoldeerd. Als er 3 pinnen niet worden gebruikt dan wordt de helft inderdaad niet benut.

Ik heb juist dubbele potmeters en vraag mij af of er schakelingen zijn die zinvol zijn om ze ook dubbel te gebruiken in een modular.

Ah zo.
Ik dacht dat je regelmatig modulaire synths aan het slopen was en dan dubbele pots tegenkwam :)

Ah zo.
Ik dacht dat je regelmatig modulaire synths aan het slopen was en dan dubbele pots tegenkwam :)

Ik denk niet dat ik dan veel hulp kreeg, denk ik. :okdan:

Back