midi footcontroller

tessitok

Ingeburgerd
Hi guys,

Tijdens het live spelen wil ik graag via een pedaal mijn voices/performances kunnen veranderen op mijn motif ES rack.
Ik bespeel mijn rack met mijn CP300 van yamaha.
Door het ontbreken van een song mode op de rack als op mijn CP300, ben ik op zoek naar een manier om op een eenvoudige wijze toch mijn voices/performances te kunnen ordenen in een song en deze in een playlist. Via een simpele pedaal wil ik dan steeds naar de volgende sound willen gaan. En met een tweede pedaal naar de volgende song.
Zo moet ik niet steeds alles herprogrammeren wanneer de setlist veranderd op het laatste moment.
Dus wat ik nodig heb is een applicatie of een midicontroller die midicommands kan opslaan in een songmode/playlist database en waaraan ik 2 pedalen kan aansluiten.

Ik had gedacht aan een footcontroller als behringer, maar ik heb reeds 2 pedalen (sustain/soft) aan mijn stagepiano en wil dus die hele winkel aan footswitches onder mijn klavier vermijden. Ook het risico om op de verkeerde switch te trappen wil ik vermijden.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben zodat mijn probleem verstaanbaar is.

Ik vermoed dat er nog mensen zijn die hetzelfde probleem hebben.

Weet er iemand een oplossing?

Thanks.

Kristof

Hoi,

Als je het niet erg vindt om een Netbook in je setup op te nemen kijk dan eens op www.livecommander.com Of wacht, misschien kan ik hier wel een screenshot invoegen:

LiveCommander%200.7.5.%20screenshot.png

Ik heb deze software voornamelijke geschreven voor gebruik met een Fantom X in combinatie met andere modules en synths (JP-8080, Korg CX-3 en een XV-5080) waarbij de Fantom als masterkeyboard dient. Maar eigenlijk is er geen reden waarom dat per se een Fantom moet zijn (behalve dan dat de huidige versie van de software daar wel van uit gaat). Ik kan hier live dingen mee doen die anders gewoon niet mogelijk zouden zijn.

Ik heb er een voetcontroller interface bij gemaakt met de elektronica van een USB muis te gebruiken door aan de midden en rechter knop een jack-aansluiting te maken. Hiermee kan ik binnen een song heen en weer tussen de verschillende geluiden (kolommen), maar het zou triviaal zijn om een van beide functie te veranderen zodat ie naar de volgende song springt.

Voor gebruik met modules anders dan de Fantom kun je per 'stage' (kolom) per midi kanaal (rij) een program change opgeven. Normaal gesproken zouden de namen van de 'patches' van de Fantom ook worden weergegeven maar die was niet aangesloten toen ik deze screenshot maakte.

Of de software in de huidige vorm direct bruikbaar is voor je weet ik niet maar misschien is daar wel wat aan te doen. Heb toch al plannen om hier een meer algemeen werkende oplossing van te maken. Dat is ook de reden dat ik naar een meer-poorts USB midi interface op zoek ben zodat ik bi-directioneel kan communiceren met alle aangesloten modules en niet alleen met de Fantom.

En anders heb ik evt nog een Roland FC-300 pedaal in de aanbieding :D

Laatst gewijzigd:
Hi Arjan,

Dit lijkt mij op het eerste zicht juist wat ik nodig heb.
Ik probeer het zo snel mogelijk uit.
Die usb-muis, zou die te vervangen kunnen worden door een usbpedaal? Zou dit ook werken?
Dus als ik het goed begrijp kan jij hiermee songs op voorhand gaan instellen en deze in volgorde gaan opslaan?
Bedankt voor de FC-300 aanbiedeing, maar zoals ik al zei, teveel switches zie ik niet zitten.

Ik test de applicatie uit en laat je snel iets weten.

Groetjes,

Kristof

Ik probeer het zo snel mogelijk uit.

Bedenk daarbij wel dat het primair is gemaakt voor gebruik in combinatie met een Fantom X. Ondanks dat kan het best wel eens werken, alleen krijg je in de statusbalk continu de vraag in beeld om je Fantom X aan te sluiten. :)

Als je helemaal linksboven een bank (bijv. User) en een Patch (program number) kiest dan zou je vervolgens de matrix eronder kunnen gebruiken voor het aan- en uitzetten van modules, als je teminste de dropdowns verandert van int naar ext. Deze bank/program is als het ware de primaire selectie van je master keyboard. Bij de Fantom is dat een bepaalde (multi-timbrale) 'Performance'.

Je moet ook in het MIDI menu zelf de MIDI IN, OUT en THRU poort selecteren. Op IN/UIT zet je dan je masterkeyboard en op de THRU poort de externe modules. In principe hoef je denk ik de MIDI OUT niet te kiezen (wordt gebruikt voor direct aansturen van den Fantom via SysEx) maar alleen de IN (master keyboard) en THRU (modules). Eventueel kun je de MIDI local loop in je master keyboard uitzetten en die ook via dit programma aansturen. Bij de Fantom doe ik dat door het sturen van SysEx berichten waarmee ik 'parts' aan of uit kan zetten. Voor de externe modules doe ik dat door de midi data te filteren en daarmee kan ik ook meteen de extra functies als transpose, key range, hold/bend enabled/disable en octaver implementeren.

Vanwege het gebruik met de Fantom wordt midi-data weer uitgestuurd op het kanaal waar het op binnen kwam, dus wat op kanaal 3 binnenkomt wordt ook weer op kanaal 3 doorgestuurd naar de externe module. Je zou dus eventueel je master zo moeten instellen dat die op alle 16 midi kanalen uitstuurt.

Ik denk er dus over om dit een meer generiek programma te maken, een aantal van bovenstaande eigenschappen en beperkingen zullen dan wellicht veranderen. Zo kan ik me voorstellen dat ik gewoon alle data vanuit het masterkeyboard op midi kanaal 1 ontvang en dan per regel in dit scherm kan aangeven op welke midi output port en kanaal er moet worden doorgezonden.

Die usb-muis, zou die te vervangen kunnen worden door een usbpedaal? Zou dit ook werken?

Als dat pedaal een standaard keyboard of muis emuleert wel. Als het een virtuele MIDI poort toevoegt en daarover bijv midi control messages stuurt zou ik daar nog een aanpassing voor moeten maken (wat ik best wil doen als ik weet hoe dat ding werkt). Je kunt helemaal rechtsboven nu ook al naar de volgende 'stage' van een song gaan door een specifieke noot te 'spelen'.

Dus als ik het goed begrijp kan jij hiermee songs op voorhand gaan instellen en deze in volgorde gaan opslaan?

Exact. Helemaal rechts kun je een 'favorites' lijst (van songs/nummers) definieren waarbij je de bank/program linksboven kunt opslaan en daarna in de gewenste volgorde kunt zetten. De pedalen zijn in deze versie gekoppeld aan het heen en weer gaan tussen kolommen ofwel stages van het nummer. In de praktijk loop ik die kolommen gewoon sequentieel af van links naar rechts dus een goede functie voor het tweede pedaal zou inderdaad kunnen zijn om de volgende favorite te selecteren. Nu kan dat met de F12 toets.

Ik test de applicatie uit en laat je snel iets weten.

Laat maar horen of het enigszins werkt met jouw setup. Zo niet dan ben ik best bereid om een en ander wat aan te passen zolang dat een verbetering in algemene zin is waar ook anderen van kunnen profiteren.

Groetjes,
Arjan

Laatst gewijzigd:
Oh ja, je kunt per nummer en dan weer per kolom een tekst ingeven (blauw) als geheugensteuntje voor welk gedeeltje van het nummer je in zit. De tekst voor de volgende kolom wordt alvast in oranje daaronder weergegeven.

Je kunt ook kolommen en rijen kopieren en plakken, invoegen en verwijderen en dat allemaal met undo. Onder Options kun je een paar dingen customizen zoals welke muisknop of welke toets op het toetsenbord je wilt gebruiken om naar de volgende of vorige stage te gaan.

De onderste reeks functies (Transpose, Program Change, Key range, Hold, Pitch bend, Octaver) werkt alleen voor 'externe' modules (niet voor de Fantom dus prima voor jou) en deze zijn voor ieder 'vakje' apart in te stellen. Op dit moment stelt iedere rij exact een MIDI kanaal voor maar in een volgende versie kun je denk ik per rij instellen op welke midi poort en kanaal die rij slaat.

Back