Montfrooij
Gepokt en gemazeld
In een poging om de overige draadjes niet teveel te vervuilen met mijn ontdekkingsreis met de Push 3 (controller versie), zal ik mijn vragen en ervaringen hier bundelen.
Deels zijn het natuurlijk ook Ableton Live vragen en ervaringen, maar dat lijkt me inherent.
Waarom de Push 3?
Ik liep een beetje vast qua ontwikkeling in m'n DAWLess setup. De fysieke ruimte is vol, de interface is vol en het doel van m'n setup is vooral lekker jammen, dus ik had niet zoveel meer op m'n lijstje staan (alleen een sampler, maar die is onderweg)
Maar ik wilde weer wat nieuws proberen en dat werd Ableton Live. Na 20 jaar Reason is het nog altijd wennen, maar ik weet van Reason dat een goed geïntegreerde controller een heel deel van mijn irritaties oplost.
Eerst de Launchkey mk4 en de Keylab mk3 geprobeerd, beide zijn volgens mij prima, maar missen de echt diepe intergratie zodat je alles op de controller kan doen en tonen onvoldoende parameters op het display om je ogen van de monitor af te houden. Goed voor live en in de oefenruimte, maar niet voor thuis als ik veel wil prutsen.
De volgende halte in deze zoektocht is de Push 3 voor mij.
De jongste was iig erg enthousiast.
Eerste indruk:
Minder positief
Voorlopige conclusie:
Momenteel heb ik nog geen vragen, maar die zullen vast komen.
Ik ga de komende tijd wat tutorials bekijken (die landen beter als ik een idee heb wat alles doet) en vooral lekker jammen.
M'n eerste jams zal ik hier ook plaatsen zodra ze opgenomen zijn, maar ook dat kost tijd
Deels zijn het natuurlijk ook Ableton Live vragen en ervaringen, maar dat lijkt me inherent.
Waarom de Push 3?
Ik liep een beetje vast qua ontwikkeling in m'n DAWLess setup. De fysieke ruimte is vol, de interface is vol en het doel van m'n setup is vooral lekker jammen, dus ik had niet zoveel meer op m'n lijstje staan (alleen een sampler, maar die is onderweg)
Maar ik wilde weer wat nieuws proberen en dat werd Ableton Live. Na 20 jaar Reason is het nog altijd wennen, maar ik weet van Reason dat een goed geïntegreerde controller een heel deel van mijn irritaties oplost.
Eerst de Launchkey mk4 en de Keylab mk3 geprobeerd, beide zijn volgens mij prima, maar missen de echt diepe intergratie zodat je alles op de controller kan doen en tonen onvoldoende parameters op het display om je ogen van de monitor af te houden. Goed voor live en in de oefenruimte, maar niet voor thuis als ik veel wil prutsen.
De volgende halte in deze zoektocht is de Push 3 voor mij.
De jongste was iig erg enthousiast.
Eerste indruk:
Minder positief
- Het preset browsen met filters is buggy (kom op Ableton, zo moeilijk is het toch niet
). Als je een filter hebt gebruikt en je gaat naar 'hot swap', dan staan de filters er wel, maar lijken niks te doen. Ik wil dit nog bij Ableton melden, maar dat kost tijd (ik verwacht dat ze dit al lang weten, maar nog geen prio hebben gegeven). - De knoppen (alles behalve de pads) moet je hard indrukken. Had ik niet verwacht en ik mis nog wel eens een 'moment' doordat ik te zacht druk. Alles went, dus dit vast ook.
- Ableton Live is nog altijd niet 'second nature' voor mij, wat waarschijnlijk niet meehelpt om de Push 3 als een 'warm bad' te ervaren.
- Weer een ding op het bureau wat plek inneemt (en in dit geval haal ik hem dus weg als ik klaar ben)
- Duur
- In de paar dagen dat ik de Push 3 heb, heb ik al meer lol met Ableton Live gehad dan in het jaar ervoor, wat resulteert in motivatie om terug te komen, waardoor je weer beter wordt etc. etc. .
- Op een enkele Live crash na (verwijderen track, hot swappen van instrument racks, maar dat was in Live ook gebeurd) en de genoemde bug (die lijkt wel Push gerelateerd) werkt het als een zonnetje
- Niet teveel in één keer zichtbaar qua informatie, waardoor ik beter snap wat er gebeurt en onthoudt waar ik moet zijn.
- Pads zijn erg fijn en het ding zelf is volgens mij gebouwd als een tank.
Voorlopige conclusie:
- Ik zit nog in de witte broodsweken (folie nog op het schermpje), maar dit lijkt een blijvertje
- Voelt meer als een tool voor in de studio dan voor live. (je bent steeds met één track bezig qua parameters en heb niet meerdere instrumenten tegelijk onder controle)
- Geen arranger tool, dus vooral voor mensen die het meest in de session view werken (ik zei de gek)
Momenteel heb ik nog geen vragen, maar die zullen vast komen.
Ik ga de komende tijd wat tutorials bekijken (die landen beter als ik een idee heb wat alles doet) en vooral lekker jammen.
M'n eerste jams zal ik hier ook plaatsen zodra ze opgenomen zijn, maar ook dat kost tijd