Ableton Push 3 ontdekkingsreis

Montfrooij

Gepokt en gemazeld
In een poging om de overige draadjes niet teveel te vervuilen met mijn ontdekkingsreis met de Push 3 (controller versie), zal ik mijn vragen en ervaringen hier bundelen.
Deels zijn het natuurlijk ook Ableton Live vragen en ervaringen, maar dat lijkt me inherent.

Waarom de Push 3?
Ik liep een beetje vast qua ontwikkeling in m'n DAWLess setup. De fysieke ruimte is vol, de interface is vol en het doel van m'n setup is vooral lekker jammen, dus ik had niet zoveel meer op m'n lijstje staan (alleen een sampler, maar die is onderweg)
Maar ik wilde weer wat nieuws proberen en dat werd Ableton Live. Na 20 jaar Reason is het nog altijd wennen, maar ik weet van Reason dat een goed geïntegreerde controller een heel deel van mijn irritaties oplost.
Eerst de Launchkey mk4 en de Keylab mk3 geprobeerd, beide zijn volgens mij prima, maar missen de echt diepe intergratie zodat je alles op de controller kan doen en tonen onvoldoende parameters op het display om je ogen van de monitor af te houden. Goed voor live en in de oefenruimte, maar niet voor thuis als ik veel wil prutsen.
De volgende halte in deze zoektocht is de Push 3 voor mij.

WhatsApp Image 2025-12-06 at 19.48.35.jpeg

De jongste was iig erg enthousiast.

Eerste indruk:
Minder positief
  • Het preset browsen met filters is buggy (kom op Ableton, zo moeilijk is het toch niet :P ). Als je een filter hebt gebruikt en je gaat naar 'hot swap', dan staan de filters er wel, maar lijken niks te doen. Ik wil dit nog bij Ableton melden, maar dat kost tijd (ik verwacht dat ze dit al lang weten, maar nog geen prio hebben gegeven).
  • De knoppen (alles behalve de pads) moet je hard indrukken. Had ik niet verwacht en ik mis nog wel eens een 'moment' doordat ik te zacht druk. Alles went, dus dit vast ook.
  • Ableton Live is nog altijd niet 'second nature' voor mij, wat waarschijnlijk niet meehelpt om de Push 3 als een 'warm bad' te ervaren.
  • Weer een ding op het bureau wat plek inneemt (en in dit geval haal ik hem dus weg als ik klaar ben)
  • Duur
Positief
  • In de paar dagen dat ik de Push 3 heb, heb ik al meer lol met Ableton Live gehad dan in het jaar ervoor, wat resulteert in motivatie om terug te komen, waardoor je weer beter wordt etc. etc. .
  • Op een enkele Live crash na (verwijderen track, hot swappen van instrument racks, maar dat was in Live ook gebeurd) en de genoemde bug (die lijkt wel Push gerelateerd) werkt het als een zonnetje
  • Niet teveel in één keer zichtbaar qua informatie, waardoor ik beter snap wat er gebeurt en onthoudt waar ik moet zijn.
  • Pads zijn erg fijn en het ding zelf is volgens mij gebouwd als een tank.

Voorlopige conclusie:
  • Ik zit nog in de witte broodsweken (folie nog op het schermpje), maar dit lijkt een blijvertje
  • Voelt meer als een tool voor in de studio dan voor live. (je bent steeds met één track bezig qua parameters en heb niet meerdere instrumenten tegelijk onder controle)
  • Geen arranger tool, dus vooral voor mensen die het meest in de session view werken (ik zei de gek)
Grappig om te ervaren hoe een stuk hardware mijn brein afremt en ik mijzelf de tijd gun om even rustig te klikken (bijv. met presets zoeken) ipv dat ik gefrustreerd raak en de motivatie weg ebt.
Momenteel heb ik nog geen vragen, maar die zullen vast komen.
Ik ga de komende tijd wat tutorials bekijken (die landen beter als ik een idee heb wat alles doet) en vooral lekker jammen.

M'n eerste jams zal ik hier ook plaatsen zodra ze opgenomen zijn, maar ook dat kost tijd :)

Tof. Hopelijk krijg de 3 geen plakkerige zijkanten zoals de 2.

Tof. Hopelijk krijg de 3 geen plakkerige zijkanten zoals de 2.
De oppervlaktes lijken me niet gecoat met dat lelijke rubber. Die zijn 'gewoon' geverfd en voelen glad.
De draaiknoppen kan ik nog niet zo goed beoordelen, die lijken wel zachter, maar welk materiaal ze gebruikt hebben, geen idee.

Ok, eerste vraag.
Op de MC-707 kan ik midi muten van een kanaal. (ik bedoel dus niet de audio, alleen midi noten, zodat bijv. de reverb tail nog wel door blijft klinken)
Zodra ik de clip dan weer unmute, start hij ofwel direct (waar hij was, alsof hij was blijven doorspelen) of hij wacht tot de ingestelde 'globale cliplengte' voorbij is (zodat hij netjes in sync loopt met de rest en start bij de 1e tel), afhankelijk van welke mute versie ik heb gebruikt.

Bestaat dit ook in Live / op de Push?
Ik kan een track muten (audio, geen reverb tail) of een clip muten (dat lijkt er op, alleen is unmuten dan niet 'starten', je moet de clip dan nog weer selecteren )
En kan hij dan ook gewoon doorgaan waar hij was (stel je wilt halverwege even geen drums, dus je mute de clip en 2 tellen later wil je die er weer in laten komen, maar gewoon verder laten gaan waar hij was)

Ik heb al even zitten zoeken, maar kom niet veel verder dan een niet meer bestaand Max 4 Live device (pad mute, geen clips)

Ok, eerste vraag.
Op de MC-707 kan ik midi muten van een kanaal. (ik bedoel dus niet de audio, alleen midi noten, zodat bijv. de reverb tail nog wel door blijft klinken)
Zodra ik de clip dan weer unmute, start hij ofwel direct (waar hij was, alsof hij was blijven doorspelen) of hij wacht tot de ingestelde 'globale cliplengte' voorbij is (zodat hij netjes in sync loopt met de rest en start bij de 1e tel), afhankelijk van welke mute versie ik heb gebruikt.

Bestaat dit ook in Live / op de Push?
Een track muten kan sowieso (de grote gele knop), maar je mute dan alles, dus ook de track effecten, bv een reverb. In dit geval je hebt dus geen reverb trail. De oplossing is een reverb return track, en dan gebruik je de send vanaf de originele track om de hoeveelheid reverb te bepalen. Return tracks kun je trouwens pre of post fader gebruiken. Ik zet ze vaak pre fader, en dan stuurt je track altijd je track signaal naar je return track, ook als je track fader uit staat en het droge signaal niet hoorbaar is.

Clips gebruik ik niet heel veel, maar clips muten bestaat volgens mij niet in Ableton, alleen start of stop.

Een track muten kan sowieso (de grote gele knop), maar je mute dan alles, dus ook de track effecten, bv een reverb. In dit geval je hebt dus geen reverb trail. De oplossing is een reverb return track, en dan gebruik je de send vanaf de originele track om de hoeveelheid reverb te bepalen. Return tracks kun je trouwens pre of post fader gebruiken. Ik zet ze vaak pre fader, en dan stuurt je track altijd je track signaal naar je return track, ook als je track fader uit staat en het droge signaal niet hoorbaar is.
Ja, niet echt ideaal voor wat ik ermee wil doen (gewoon even de midi muten van een clip tijdens het opnemen in de arranger, zodat je het 'live gevoel' vastlegt)
Clips gebruik ik niet heel veel, maar clips muten bestaat volgens mij niet in Ableton, alleen start of stop.
Met de push is het M + clip en dan stopt hij (maar nu ik er over nadenk, misschien is dat wel gewoon omdat ik dan de clip uitzet......)

Wat ik mij afvroeg: kunnen andere DAW’s dit wel? Wat wellicht een oplossing zou kunnen zijn, is 2 tracks gebruiken met dezelfde synth.
Geen idee, Reason iig niet, maar die is zeker niet voor Live geschikt (voor mij iig).
De MC-707 kan het wel en het is verrekte handig voor het 'performen' en aangezien het Ableton 'Live' is, was ik benieuwd :)
Ik verwacht dat er wel een M4L device is, maar heb hem zo nog niet kunnen vinden.

Reason wel, zowel op track als op lane niveau
Correct, alleen het doel hier is live jammen met 'loopende clips' en het midi muten is onderdeel van zo'n performance op de MC-707.

Die workflow kent Reason (nog) niet. (wel midi muten, maar geen clip based workflow, alleen lineair)

Mochten ze die ooit implementeren, ga ik een overstap 'terug' overwegen :)

Ondertussen dik 2 maanden verder. Even een update van mijn kant.

De bug
(Gemeld bij Ableton support, ze weten er van, geen garantie of en wanneer hij geplet wordt)

Ik werk er omheen. Voor 'grote zoekopdrachten' zoals 'sound > bass' is het echt wel irritant. Als je binnen een FX oid zit en hot swap gebruikt, gaat het prima.

Indruk na 2 maanden

Positief:
  1. Voelt eigenlijk heel erg als de 707 on steroids.
  2. Tijdens jammen totaal geen muis en keyboard nodig, precies wat ik voor ogen had.
  3. Pads spelen beter dan ik had verwacht.
  4. Dat hij een USB audio / midi interface is, gebruik ik vaker dan ik had verwacht. Dan kan de grote interface aan de Windhoos laptop blijven hangen en heb ik genoeg aan Macbook + Push en koptelefoon. Voor bijv. een jamsessies met de toetsenist is dat genoeg.
Hoewel het soms inderdaad langzamer gaat dan via muis en toetsenbord is het gevoel van 'spelen met een instrument' overheersend en voor mij was het daar om te doen.

Iets minder positief :
  1. Op dit moment niks nieuws negatiefs ontdekt.

Conclusie na 2 maanden :

De meerwaarde zit hem voor mij vooral tijdens de fase van 'lekker jammen' en bij het tweaken van sounds.
Dat laatste heb ik nu 2 avonden gedaan, wel in combinatie met muis en keyboard ernaast (sommige dingen zijn gewoon niet handig via de Push), maar met 'maar' 8 parameters per groep is het allemaal heel logisch en overzichtelijk gegroepeerd, dat bevalt me goed.
Het is echt een 'tomtom door Live' voor mij. Niet teveel in 1x en daardoor beter te onthouden.
Menu heavy?
Misschien, maar de 707 is dat ook EN daarnaast (wat mij betreft) erg brak qua UI. De Push heeft dat gewoon veel beter voor elkaar, dus het voelt voor mij niet menu heavy.

In de arranger view is de meerwaarde voor mij (iig in de huidige FW) iets minder aanwezig. Daar ben je van nature al meer met muis en keyboard in de weer.
Voor VST's is hij ook iets minder 'geschikt'. Althans, dan gedraagt hij zich als 'normale controller' omdat je dan alles zelf moet mappen.
Ik hoop dat de industrie daar ooit nog een keer iets voor verzint (zo moeilijk is dat toch niet jongens).

Ik ga er de komende tijd lekker me knooien. Elke keer een beetje verder.

Ruim 3 maanden later:
Meer jammen en ook meer 'eindresultaat' in de vorm van backing tracks voor m'n videos.
Het gaat ten koste van de DAWLess tijd, maar verder geen klagen.
De Push 3 heeft me iig dichter bij Ableton Live gebracht zover. Elke keer een beetje dieper en nog altijd veel te leren.
Ik heb er iig lol in en dat is waar de Push 3 aanschaf voor moest zorgen.

Oh ja, de folie is van het display af, dus ik heb haar ten huwelijk gevraagd :)

Of het 'alleen' door de Push 3 komt, geen idee, maar het is meer en meer 'aan' tussen Live en mij sinds de Push 3 op het bureau mag staan.
Goede combi van de beperkingen van de Push 3 als ik lekker jam en de opties van Live als ik m'n handen een paar dm naar rechts op muis en toetsenbord leg.

Binnenkort weer wat nieuw resultaat showen op het forum :)

Ik heb sinds vorige week de standalone versie. En man wat wil ik de folie er al graag van af trekken, maar ik wacht nog even ook al weet ik allang dat ik deze super MPC met software die wel logisch is (als je ableton al (een beetje) kent) ga houden. Ik snap het wel wat je schrijft.

En na wat uitstapjes naar de Bitwigs en Reapers weet ik eigenlijk ook al 15 jaar dat het gewoon Ableton is wat ik wil :D

Ik heb sinds vorige week de standalone versie. En man wat wil ik de folie er al graag van af trekken, maar ik wacht nog even ook al weet ik allang dat ik deze super MPC met software die wel logisch is (als je ableton al (een beetje) kent) ga houden. Ik snap het wel wat je schrijft.

En na wat uitstapjes naar de Bitwigs en Reapers weet ik eigenlijk ook al 15 jaar dat het gewoon Ableton is wat ik wil :D
Uiteindelijk is het brein achter de knoppen wat de muziek maakt.
Ik mis Reason nog altijd wel (15 jaar ervaring mee), maar 'een keer wat anders willen' en een DAW met clips ipv enkel lineair vond ik genoeg reden om een uitstapje te wagen.
Reason vind ik zelf makkelijker werken, vooral het 'device' gedeelte (rack), maar uiteindelijk maak ik net zo makkelijk muziek met Live als met Reason en zijn het vooral de muscle memory die Reason makkelijker maakt voor mij.
Na een tijdje merk je de folie niet meer op :)
Hahahahahahaha. Het is voor mij een 'commitment'. Als die er af gaat, is het echt aan.

Back