Joystick potentiometer vraagje

demian

Ojee
Stel, ik zou deze Joystick willen gebruiken in een DIY project..

42256192.jpg

Waarvan de specificaties zijn :

• * JOYSTICK, ABSOLUTE
  • * Track Resistance:10kohm
  • * Power Rating:10mW
  • * Terminal Type:Pins
  • * Behind Panel Depth:20mm
  • * External Depth:34mm
  • * External Length / Height:33mm
  • * External Width:34mm
  • * No. of Gangs:1
  • * No. of Mechanical Operations:300000
  • * Panel Cut-out Width:26mm
  • * Resistance:10kohm
  • * Resistance Tolerance:± 20%
  • * Series:STD
  • * Adjustment Type:Knob
  • * End Resistance:10kohm
  • * Mounting Type:Through Hole
  • * No. of Turns:1
  • * Operating Temperature Range:-10°C to +70°C
  • * Resistor Element Type:Variable Rotary Joystick
  • * Rotation Electrical Angle:30°
  • * Track Taper:Linear

En ik zou deze joystick willen inzetten daar waar ik normaliter 2 potmeters gebruik met zeg een waarde van 500kOhm en 250kOhm

Kan ik dan gezien de potmeters op de joystick een weerstand hebben van 10kOhm daar gewoon een weerstand van 9,5Kohm en 9,75Kohm voor plaatsen om zodoende potmeters met eerder genoemde waarden te simuleren?

Want volgens mij ga ik last krijgen met die tolerantie van 20%, maar ik weet 't niet zeker..

De tolerantie is het minste van je problemen, gezien je bij een tolerantie van 20% in het regelbare bereik dus 1/5 minder (of meer) je parameter kan uitsturen. Dat is op zich niet onoverkomenlijk zou ik zo zeggen.

... maar als ik het goed lees, wil je een bestaande potmeter van 500Kohm over gaan nemen met één van beide uit de joystick, die slechts een bereik van 10 Kohm heeft ... hoe ga je dat doen ?

Als dus nu 100% van je bereik 500 Kohm is, zal je met de joystickpotmeter slechts 2% van je verwachte bereik kunnen gaan inregelen in je werkgebied !
(want 10 Kohm is één vijftigste van 500 Kohm)
... m.a.w. van 0 naar volledig opendraaien van de joystickpot ga je de parameter die je ermee aanstuurt slecht 2% in waarde kunnen aanpassen.
Dat werkt dus niet, ongeacht je intentie om er bijkomende weerstanden aan te hangen,... het regelbare bereik van je potmeter in Ohm is een vaste waarde die je niet kan veranderen.

Je dient eerst een potmeter-joystick op te sporen waarin het bereik min of meer overeenkomt met het bereik van de potmeters die je nu gebruikt.

Gezien dit twijfelachtig is, zou ik eender zoeken naar een joystick waar de potmeters onafhankelijk van kunnen vervangen worden door de gewenste.

Joo thnx! :)

Ik had over het hoofd gezien dat ik idd een 500 kOhm potmeter heb en niet een 500 Ohm, idem voor de 250 kOhm.

Dat is minder, mijn andere gedachte was inderdaad om er een te vinden waarbij er andere potmeters op kunnen, eens even zoeken dan, wel jammer, want dit leek me een fijne joystick..

Dat is inderdaad een oplossing..

Dat ga ik 'effe' uitrekenen.. thnx! :)

had toevallig aantal weken geleden op de chat al een discussie over dit soort toepassingen. Ik heb zelf een 2x20k ALPS joystick besteld voor mijn SH1000 project die ik als alternatieve spanningsdeler voor mijn cutoff en resonance wil gebruiken. De oorspronkelijke weerstandswaarden liggen echter ook een stuk hoger. Een constructie met een weerstand voor, na of over de potmeter heeft geen zin. Bij een seriele oplossing introduceer je een offset waarmee je spanningsbereik geen 0 tot Vmax meer is. Bij een toepassing van een weerstand over twee van de drie pootjes van de pot verandert je pot in een logaritmische ipv een lineaire weerstand. En een weerstand parallel over de hele constructie doet alleen maar de weerstand in je pot verder verlagen. Lastige kwestie dus, maar zolang je voeding geen "kortsluiting" ziet en je het maximale wattage van je pots niet overschrijdt zou t mee moeten vallen. denk ik. :)

maar zolang je voeding geen "kortsluiting" ziet en je het maximale wattage van je pots niet overschrijdt zou t mee moeten vallen. denk ik. :)

En je moet de voeding niet teveel belasten. Een 100k pot die over de voeding staat vervangen door 1k trekt wel 100 keer zoveel stroom. Als je dat op meerder plaatsen doet trekt je voeding het misschien niet meer.

Dat bedoelde ik dus. Als ik zelf modules ontwerp, ga ik steeds voor hoge weerstandswaarden. Je module trekt dan véél minder stroom. Enkel de kortsluitbeveiliging op outputs is 470 ohm of 1k, de rest ligt bij mijn ontwerpjes in de regel veel hoger. Ik vind het wel zo leuk als je niet ergens in je schema tientallen milliamperes bereikt. Het is uiteraard een andere kwestie als je bv een head amp voor een veertank maakt.

Back