Studio bijna klaar

Baseman

Turn up the low
Hoi DSF,ers
Heb in enige maanden tijd mijn zolder voorzien van dakisolatie, gips, schone stroom groep, dakraam, wandje met deur, behang, verf en laminaat.
Used gear: Snap On, Makita, De Walt... :W

Kortom dit wordt mijn nieuwe studio, nu zit ik alleen met de opstelling van de monitoren en het studio meubel. Ik had zelf het idee om met de rug naar het raam te gaan zitten en onder het raam een driezits bankstel te plaatsen.
Dit als " vulling" van de ruimte en om natuurlijk even lekker op te hangen tijdens het freaken.
De vloer is 5.5 bij 3.3 meter en het plafond in de nok zit op 2.2 meter

Er is nog budget voor akoestische aanpassingen, in de vorm van basstraps, diffusors en absorptie panelen.
Wie weet heeft hier iemand nog wat goede tips?

(zie dat de 2 staande foto's gedraaid zijn) sorry..

Attachments

• P1010083.jpg
    P1010083.jpg
    57,8 KB · Bekeken: 174
  • P1010084.jpg
    P1010084.jpg
    63,4 KB · Bekeken: 152
  • P1010087.jpg
    P1010087.jpg
    97,4 KB · Bekeken: 161
  • P1010085.jpg
    P1010085.jpg
    60,9 KB · Bekeken: 170
  • P1010086.jpg
    P1010086.jpg
    67,5 KB · Bekeken: 156
Volgens mij heb ik deze thread in de verkeerde categorie geplaatst.
Kan een mod deze in de goede zetten? Volgens mij moet die in:
- Tips & Tricks
- De studio en andere zaken

Alvast bedankt !

Van forumlid Boelie035 kreeg ik een PM met wat vragen over mijn zolderkamer. Het antwoord geef ik in deze thread zodat een ander er misschien ook nog wat aan heeft. Het is wel erg bouw gerelateerd dat dan weer wel.

De vragen van Boeilie035:
- Wat heb je precies uitgevoerd? (isolatie? )
- Wat had je anders willen doen en waar ben je erg blij mee?
- Wat waren de totale kosten materialen ex plaatsen dakraam (zit er al bij mij)
- Welke materialen heb je waar toegepast?

- Wat heb je precies uitgevoerd? (isolatie? )
Het gehele dak is geïsoleerd met Isover Rollisol Plus. Daarna is het regelwerk gemonteerd, en daar tegen aan de gipsplaten. Alle naden heb ik aangesmeerd met Knauf Fix en Finish. Daarna glasvlies behang er op, wat ik heb geverfd met vuurwerf.
Voor de wanden geld het zelfde, deze zijn ook geïsoleerd en van gipsplaten gemonteerd op regelwerk.

Wat had je anders willen doen en waar ben je erg blij mee?
Achteraf had ik een minder grove structuur van het behang moeten doen, ondanks genoeg lijm en aanrollen toch nog dat er kleine gaatjes in de structuur zitten die te zien zijn afhankelijk van de lichtval. Opgelost door aflees 3 keer in de muurverf te zetten.
En ik had liever het hoge knieschot aan de raam kant willen hebben zodat ik mijn radiator onder het raam heb.

Het eerste idee was om een kamer in een kamer te maken met schuine wanden voor de akoestiek. Uiteindelijk toch niet gedaan, qua kosten, uiteindelijke ruimte en ventilatie toch niet zo aantrekkelijk. Nu is het een nette zolderkamer dat met eventuele verkoop nog een stukje meerwaarde zal geven. Of te gebruiken voor andere doeleinden.
Met het muziek volume zal ik wat rekening moeten houden met de buren maar tijden de eerste testen lijkt het mee te vallen. Mede omdat de kamer grenst aan de buitenmuur (hoekwoning)

Totale kosten voor de hele zolder dus ook de overloop.

- Hout, isolatie, gipsplaten, deur, kozijn, montagemateriaal, plinten en lijsten 1500 euro
- Lamitaat, ondervloer 600 euro
- Verf, kit, plamuur behang en lijm 500 euro
- Leidingwerk cv, radiator 225 euro
- WCD’s, UTP, VD draad, inbouwdozen 100 euro

Met de akoestiek en de goede opstelling van de monitoren ben ik nog zoekende, wie weet heeft iemand tips en of ideeën?

Daarna glasvlies behang er op, wat ik heb geverfd met vuurwerf.

Is dat tegen brand of zo ??? ;)

Mooi gedaan :okdan:

Nee is niet tegen brand, het gips wordt iets beter beschermt tegen beschadigen, en je kunt het makkelijk schilderen. Een andere opties is spacken

Maar zie ik het nu verkeerd of heb je gewoon een keurige zolderkamer gemaakt, waar je je muziekspullen inzet.....

ik zou veel meer en strategischer noppenschuim plaatsen. Ik geloof dat je minsten 40% van de kamer moet bedekken wil je het effect echt merken. Ik weet niet of je bass afgevoerd wordt via de achterkant van de speakers? In dat geval zou ik achter de speakers ook platen plaatsen. Met geisoleerde muren bereik je dat de buren minder of geen last hebben maar is de akoestiek nou niet echt verbeterd.
Ik zou me niet al te druk maken over dat raam, zo groot is dat niet.
Ik heb basstraps gemaakt in de hoeken van de kamer, werkt perfect

Maar zie ik het nu verkeerd of heb je gewoon een keurige zolderkamer gemaakt, waar je je muziekspullen inzet.....

De basis is nu een gewone kamer inderdaad, waar ik doormiddel van akoestich foam, basstraps e.d de akoestiek wil verbeteren.

ik zou veel meer en strategischer noppenschuim plaatsen. Ik geloof dat je minsten 40% van de kamer moet bedekken wil je het effect echt merken. Ik weet niet of je bass afgevoerd wordt via de achterkant van de speakers? In dat geval zou ik achter de speakers ook platen plaatsen. Met geisoleerde muren bereik je dat de buren minder of geen last hebben maar is de akoestiek nou niet echt verbeterd.
Ik zou me niet al te druk maken over dat raam, zo groot is dat niet.
Ik heb basstraps gemaakt in de hoeken van de kamer, werkt perfect

Ok 40% aanhouden, de bassport zit aan de voorkant van de KRK. De isolatie van de wanden en plafonds is als eerste ter warmte isolatie van de woning. Als tweede is het ook mooi dat het nog geluid wat verzwakt richting buren.

Ik had bij auralex van die room kits gezien, zaten ook basstraps bij. Primacoustic had grote panelen, wat er ook wel weer goed uit zag,

auralex is zeker goed spul maar er zijn goedkopere alternatieven. ik zal eens kijken of ik die link nog kan vinden van die duitse fabrikant van soortgelijk spul, die je er nu hebt hangen lijken er aardig veel op.
ik zal gewoon even goed googlen en fora lezen. ik heb verschillende dingen geprobeerd ook in mijn studio. ik heb het wat goedkoper gehouden met noppenschuim van de gamma waar ik dan wel de hele kamer mee beplakt heb. ik ben zeer tevreden met het resultaat en vooral goedkoper. mijn eerste opzet en berekening met duurder spul incl. basstraps zouden mij zo 1000 euro gekost hebben, incl plafond.
40% aanhouden heeft overigens ook te maken met de dikte van het materiaal. noppenplaten (als je die wil gaan gebruiken) zijn er in verschillende varianten en diktes.
ik ben meer zo van, dood met die bende alles dicht, anders ga je later toch weer stukken beplakken.

valt inderdaad wel mee nu ik dit zo zie. nou moet je nog wel de zelfplakversie hebben en ik wou de hele kamer incl. plafond en basstraps. dan kwam ik rond de 400 euro. ik moest ook nog mijn kamer aanpassen wat me toen ook wat geld heeft gekost. ik had dat allemaal net niet dus heb ik het goedkoper gedaan dus die uitspraak duur van mij is niet geheel op zijn plaats.

misschien wel een goed advies voor baseman om toch voor dit spul te gaan, lijkt me wel kwaliteitsspul

Hoi DSF,ers
Er is nog budget voor akoestische aanpassingen, in de vorm van basstraps, diffusors en absorptie panelen.

heb je dat nodig?......zet het eens neer zoals je zou willen en maak wat muziek....als je studio goed klinkt niks meer aan doen.
Wel rekening houden met de golven dus als jet zo bouwt dat je een sweetspot hebt kunnen enkele gordijntjes of stukjes tapijt het ook al goed doen tegen eventuele terugslaande golven ;)

ik denk dat het altijd wel verstandig is om wat aanpassingen te doen.
dit is in elk geval al wel een beter uitgangspunt dan een betonnen hok waar niks aan is gedaan, dat kun je het beste helemaal dichtgooien.
de wand achter je zou ik i.v.m het terugkaatsen wel dichtmaken.
ik denk dat het je ook niet al teveel gaat kosten als je de boel echt dichtmaakt en bovendien is dat altijd beter. in een dood hok zijn als je muziek maakt vind ik echt het beste, zou niet meer anders willen.

Ja die Axifoam ziet er goed uit ook qua prijs.
Ik ga het spul eerst neerzetten en dan verder tunen. Had voor de test al snel even wat neergezet en toen bleek dat er toch nog wel wat reflectie was.
Dus zal wel wat moeten gebeuren.

Back