Het geluid van subatomaire God deeltjes

Alias

Stamgast
In Cern hebben wetenschappers en soundengeneers gewerkt om data van de deeltjesversneller om te zetten in geluid. Meer info en enkele geluidsvoorbeelden vind je onder deze link:http://news.bbc.co.uk/2/hi/science_and_environment/10385675.stm
Ik kreeg er een beetje een Arpanet/Der Zyklus gevoel bij, soundwise en qua thematiek. Zet er een gruizige beat onder en de man heeft een nieuw album.

They worked with sound engineers to convert data expected from collisions at the LHC into sounds.

Ze simuleren met geluidsbronnen hoe mogelijk het onbekende partikel auditief kan klinken ????

... wel als ze niets anders te doen hebben, kunnen ze het ook alvast in geuren gaan omzetten, of in kleuren.

Op zich volg ik alles van de LHC op de voet, en sta ik versteld van het hele project, maar dit is volgens mij een hoop wetenschappers die in afwachting van iets te vinden waarvan ze niet weten dat het er wel is, ... toch met iets willen uitpakken.

in afwachting van de 'The Abolition of Man'

totaal niet interessant nutuulk... de bron had net zo goed iets anders kunnen zijn...
het geluid van een god particle of ruimte noise heeft daarom ook absoluut geen meerwaarde...
in afwachting van de 'The Abolition of Man'
"now I am become Death, the destroyer of worlds..."

Bullshit.............je stuurt gewoon iets aan met die golven absoluut geen klank opwekking.

higgs geeft deeltjes massa geen geluid.....heeft al helemaal niks te doen met god deeltjes :r

Bof, is toch wel een interessante artikel en idee. De meeste ruimte-"foto's" zijn ook maar modellen over hoe het eruit zou zien, op basis van de data, en zijn ook niet echt zichtbaar voor de mens. Dit is dus een model of een instrument om die deeltjes te detecteren, en een simulatie van hoe zo'n deeltje zou te horen zijn met dit model. Dus geen bullshit of hemelse muziek, maar een wetenschappelijk instrument. Ik kan me voorstellen dat het de basis kan zijn van een menselijke, conceptuele muziekcompositie. Of conceptuele kunst nu al dan niet interessant is, is natuurlijk een persoonlijke appreciatie. Joris

Het is kunst idd, ik vind het prima allemaal.

En het verkooppraatje er omheen vind ik ook leuk altijd, vooral leuk om te zien dat sommige mensen daar serieus over na gaan denken, maar hier op sf zijn we wat nuchterder in dat opzicht, maar ik weet zeker dat er mensen zijn die helemaal uit hun plaat gaan door dit soort dingen. Lachen toch.. :D

Ik denk dat musea en documentaires dit soort dingen met beide handen aangrijpen in ieder geval.. :okdan:

Natuurlijk, subatomaire/theoretische fysica is in werkelijkheid zo saai dat ze het interessant moeten maken door vreemde naampjes te vinden voor alles, te doen alsof het sprituele implicaties heeft, of leuke muziek en prentjes geeft. Daarnaast is er in de academische wereld steeds meer niet alleen een grote druk om te publiceren maar ook om in de reguliere pers te verschijnen, vandaar dus ook zoiets.

Back