Snoeren en kabels opbergen ophangen

Je moet doen waar jij je zelf goed bij voelt tenzij je als een pro wilt overkomen, er zijn best veel manieren en ook in pro situaties. Als een een audio studio hebt worden ze meestal aan een haak op gehangen in rondjes opgehangen en aan het uiteinde klittenband. Op een podium is het meestal zo als dr.rip kabels door de helft en dan een knoop in zijn algemeen. En derde manier is in en tevens de beste voor de kabels in een vorm van "liggende 8" op de vloer van 80 cm doorsnee klittenband aan de uiteinde en op hangen aan een haak dit is een tijd rovende manier niet veel gebruikt dan alleen met super dure meer dan 20 meter kabel. het is aan jouw waar jij je het beste bij voelt. wat de prijs is van een kabel?. een eurokabel is minder bijzonder dan een 16/37 pollige socapex kabel of digital kabel met exotische connectors die alleen in jouw apparaat past.

Een echte pro heeft geen tijd om berichtjes te typen over hoe je het beste kabels kan opruimen.
Uiteraard ben ík hier de uitzondering, want ik ben een echte pro en heb wél tijd om berichtjes te typen in deze thread.
Omdat ik een echte pro ben is mijn advies het juiste advies.
Het hoort zoals op dit plaatje en niet anders:

Attachments

• kluwen%20draden.jpg
    kluwen%20draden.jpg
    199,3 KB · Bekeken: 368
heb "jij" een Hawaïi shirt aan "nee" dan ben je geen "echte"

attachment.php

Zo zag mijn zoldervloer tot 'n week terug er uit. Nu hangt alles weer over de trapleuning.

wat moet een audiophile met computersnoertjes.

Misschien werkt MLB niet in the box?

Bij mijn studioverbouwing had ik haast om de boel leeg te krijgen. Alles ontkoppeld, synths en racks weggehaald en de spaghetti in een keer in een grote doos gepropt. Die gelijk ook niet meer te tillen was. Ik durf er nog steeds niet aan te beginnen om alles te ontwarren en over het traphek te hangen.....

haast en spoed zelden goed

laatste keer dat ik het zo "vlug vlug" afgebroken had ben ik 2 dagen bezig geweest om het te ontwarren..

bij mij hangen ze gewoon aan de muur.. beetje alternatief ophangsysteem met buizenhouders dat ik in de kelder vond, met tang geplooid zodat ik er meer kan aanhangen.

zoiets (niet helemaal, maar komt aardig in de buurt)
T12.jpg

En hier mijn oplossing voor grote jack patchkabels.
maar ook te gebruiken voor andere soorten kabels:

deze CD-rekjes (IKEA?) vind je zo voor 0,50 tot 1,50 euro in kringloopwinkels.

met een beetje kunst & buigwerk buig je bovenin een verbreding. net breed genoeg voor een jackplug. de kabel zakt naar beneden en blijft achter de plug hangen.

Dit werkt zonder enig gepruts. snel en heel gemakkelijk. :mexico:

jammer.......mijn bijdrage hierboven is volledig ondergescneeuwt en door allerlei blablabla in de vergetelheid geraakt. terwijl het volgens mij best een aardigge oplossing is.

Zie post 17 en 19!

heb "jij" een Hawaïi shirt aan "nee" dan ben je geen "echte"

shiiit,
You've got me!
Ik heb inderdaad geen hawai shirt aan dus ik ben idd geen echte pro.
Naja..een mens is nooit te oud om te leren denk ik dan maar.

Zal ik dan ook maar meteen iets serieus toevoegen aan deze thread?

Ik werk met zes dozen:
1 doos met allemaal 220v draad
1 doos met patchkabels
1 doos met gebalanceerde kabels (XLR & Jack)
1 doos met lange ongebelanceerde kabels.
1 restdoos (rare pluggen enzo)
1 "wasmand"

Kabels rol ik altijd op en ik doe er dan een klitteband omheen.
Bij de sleutelmaker/schoenmaker heb ik ooit een rol dubbelzijdig klitteband van 50 meter gekocht.
Dus daar heb ik voorlopig genoeg van.

Ik bind vaak meerdere kabels bij elkaar.
Bijvoorbeeld: 4 XLR - Jack kabels in 1 bundel voor apparaten met 2 in en 2 outputs. Want het komt vaker voor dat ik vier van die dingen nodig heb en minder vaak dat ik er drie nodig heb. Hetzelfde doe ik met patchkabeltjes, alle 1 meter kabels bij elkaar, alle 0,5 meter bij elkaar enz enz en dat gooi ik in de doos. Dan gaat het niet door elkaar zitten.

Als ik dingen gebruikt heb en niet meer nodig heb gooi ik het ongezien in de "wasmand". Eens in de zoveel tijd neem ik ff om deze weer helemaal op te ruimen, net zoals je in het huishouden de was doet :D.

Toen ik de titel zag moest ik gelijk aan dit denken:

Ikea Asker Magneetlijst € 12.95 / st. Is wellicht wel wat klein (38cm lang). Maar mogelijk inspiratie?

{EDIT}

Ze hebben ook de Gruntal van 53 cm, voor 9 euro
En nog een zwarte van 38 cm voor 7 euro

Is er iets op tegen om kabels aan een magneet te hangen?... of plakt het niet genoeg? :P

jammer.......mijn bijdrage hierboven is volledig ondergescneeuwt en door allerlei blablabla in de vergetelheid geraakt. terwijl het volgens mij best een aardigge oplossing is.

Zie post 17 en 19!

Inderdaad een handige oplossing :okdan:

attachment.php

ps. je krijgt de afbeelding groot als je de koppelingslokatie van het plaatje/bijlage kopieert en dan tussen de IMG -tags zet :geslaagd:

ik heb ooit eens een plastic kabelhangdingetje gekocht bij de blokker of zo, daar hangen alle lange kabels in die ik weinig gebruik in de meterkast (tja, weinig ruimte..)
de rest opgerold of geknoopt in zo'n plastic rolkastje onder de mixer. maar vrijwel alles zit hier op patchbays, dus ik heb alleen losse kabels nodig voor externe nieuwe apparaten of een gitaar of zo.

dat kabels niet tegen opvouwen kunnen is flauwekul, ik heb kabels die al 20 jaar zo zijn gebruikt en die doen het nog prima. in kabels zit sowieso weinig logica. ik heb dikke professionele gitaarkabels met neutriks gehad die binnen een half jaar kapot waren, en noodkabels van een stuk superdun electriciteitsdraad met twee derderangs grafjacks eraan die het al 20 jaar in mijn livesetup volhouden. wel een ramp: kabels met aangegoten jacks, die gaan supersnel kapot als de jacks niet rechthangen en zijn dan bijna niet te repareren.

VOUW NOOIT UW KABELS OP EN LEG ER NOOIT EEN PLATTE KNOOP IN!

Het dubbelvouwen is absoluut niet goed omdat telkens op de zelfde plek in de kabel een knik komt en die knik komt iedere 'helft' van de helft weer voor. Bij het opnieuw 'vouwen' van de kabels komen die knikken op de zelfde plekken wat kabelbreuk veroorzaakt.

happy rolling!
De grap bij het oprollen is, met de natuurlijke draaiing van je kabel, dat je vooruit en achteruit kunt draaien zodat het bij elke 2e draai weer 'goed' zit zonder stress.

wat maakt het nou uit of je kabels van 3 euro voud, bij vouwen word er niet met een bout gestreken hoor maak je maar geen zorgen. nog nooit last van draad breuk gehad. waar ik wel vaak last van heb is dat de connector niet goed meer aan het draad vast zit. dit is meer een probleem dat de connector waar hij uit komt te strak zit en hem helemaal naar zijn grootje trekt. ik zou zelf ook nooit draden die niet te vervangen zijn vouwen dat is een hele ander issue

Back