Oberheim Matrix 12 after touch retrofit

RenePeters

Fletcher-Munson
Vraagje....

ik heb een Oberheim Matrix 12 staan met een gedemonteerde aftertouch strip (retrofit).
Nu heb ik de strip weer teruggeplaatst maar weet niet waar die ergens moet worden aangesloten..... :?

Het zijn maar twee draadjes...niets te vinden in de service-manual...

Iemand een idee?

Bij voorbaat dank, René Peters

Retrofit ?? Had de matrix 12 origineel geen AT dan

Dacht dat het originele keyboard velocety en AT sensetive was.

Als idd de matrix 12 origineel een AT strip had moet je de aansluiting zoeken op het processor board, daar zitten vaak ook nog 2 afstelpotjes in de buurt.

Kan ook ergens aagesloten worden in de buurt van de joystick en dan alle draadjes samen naar het processor bordje, dan zul je de afstelpotjes ergens vinden in de buurt van de jotstick.

Stuur die service manual even door anders. is het pdf ?

Hier een foto met de aansluiting van de aftertouch.
De groene draad wordt niet gebruikt. Enkel de rode en de witte.
Laat maar weten of het gelukt is.

In het schema van de Matrix12 heb ik ook wel interesse.
Zou je hier een copy van kunnen maken ?

Attachments

• Matrix12 Aftertouch.jpg
    Matrix12 Aftertouch.jpg
    165,5 KB · Bekeken: 61
Kijk, dat zijn nog eens berichten.... dank je.
Ga morgen even de schedel lichten en kijken of het voor elkaar krijg....

Even wat antwoorden op de gestelde vragen.
VIC, Synthfraek, de eerste versies van de M12 hadden alleen een velocity sensitive, maar geen after-touch. Deze kon al snel door de dealer als modificatie worden ingebouwd en volgens mij nog gratis ook.

De service-manual die gaat komen... maar dat is het originel boek wat bestaat uit de service manual van de Xpander en een extra bijlage voor de verschillen van de M12.
Meer is er volgens mij ook niet dat ik weet...
Ik moet deze blad voor blad gaan inscannen... pfff productiewerk.
Ik zal zo snel mogelijk even iemand op m'n werk flink onder de kont schoppen en vriendelijk vragen dit te doen voor me...... dus even geduld...

Thx.. René

www.fletcher-munson.com

Ik kon het niet laten om de zes schroefjes los te draaien en de motorkap te openen....
Bingo, zoals op de foto's.
Blijkt ook weer dat ik schema-dyslexie heb...staat gewoon in de manual.. ;-)

Mooi dat het nu duidelijk is.
Hopelijk werkt hij daddelijk ook gewoon.

Het schema van de Xpander is gewoon online te vinden.
Dat scheelt weer copy werk.
Enkel de extra bijlage heb ik nooit gevonden.
Deze is dus zeer welkom zodat ik ook de documentatie voor mijn Matrix12 compleet heb 8)

Heb zo een vermoeden dat T1 en T2 op de foto de trimpots zijn voor de AT, zeg maar 1 voor de trigger gevoeligheid en de andere voor de range.

Dat zal wel in de service manual staan, vermoedelijk niet in de expander manual. :biertje:

Oh voor mij hoef je geen manuals te scannen hoor, vindt je vragen leuk, heb zelf geen oby spullen

it's working !! bedankt!

Synthfraek, ik stuur je deze week nog een pdf'je van de service manual M12....

Matrix 12 Service manual

Matrix 12 Service manual

Zoals beloofd..... de service manual van de M12.
Het gedeelte voor de M12 wat ik heb liggen is een kopie, het Xpander deel is origineel.
Sommige delen zijn wat slechter van kwaliteit...al met al nog goed te lezen.

Gr, René Peters

Attachments

• Oberheim Matrix 12 Service-Manual.PDF
    3,2 MB · Bekeken: 366
T1 en T2 op het prossesor board zijn idd om de Aftertouch af te regelen

Zie tekening op blz 10 bovenaan;)

Klopt Vic, deze heb ik ook een tikkie bijgeregeld.... voor het geval dat al m'n toetsen afbreken als ik er met m'n volle gewicht op moet hangen.....
Synthfraek, even een klein streepje op de pot's voor zijn originele stand en draaien maar...
Ik heb het gevoel dat de ATstrip over de jaren heen wat ongevoeliger wordt. Mijn ervaring is dat dit zelfde principe wordt toegepast bij de benders van Teisco 60f en 110f. Die heb ik kunnen hestellen omdat de koolstoffolie eenvoudig verwijderd kan worden en met een licht bevochtigde doek ..ZEER.. ZEER.. voorzichtig schoon te wrijven, maar dit heb ik nog niet bekeken bij de Matrix.
Voor degene die denkt dit te gaan doen... PAS OP!... als je de koolstoflaag aantast... GAME OVER!

AT strips trek ik wel vaker uit elkaar maar gebruik geen water maar zuivere alcohol met een oorstokje, verbeterd altijd drastisch, als je het kan vermijden door bij te regelen is dat OK natuurlijk.

Een pc met midi monitoring tijdens afregelen visualiseert en vergemakkelijkt het met een factor 2 :geslaagd:
Midiox is daar prima voor

Een pc met midi monitoring tijdens afregelen visualiseert en vergemakkelijkt het met een factor 2 :geslaagd:
Midiox is daar prima voor

Zo wilde ik de aftertouch idd. ook gaan callibreren.
Zolang het met callibreren werkt ga ik niet aan de aftertouch strip zelf werken.

Back