tape head demagnitiser

Status
Please reply by conversation.

sonate

Ouwe rot
Ik zoek...????

is er dan verschil tussen de demagnetiseurs voor bandrecorder (reel to reel) en cassettedeck koppen?

A ya.....Voor de Space echo's..:)

is er dan verschil tussen de demagnetiseurs voor bandrecorder (reel to reel) en cassettedeck koppen?

Nee, eigenlijk niet nee. Sommigen hebben een langere 'tuit', waardoor je er bij cassettedecks niet bij komt. Maar die van Thoman moet voor allebei werken. En ik dacht dat de topicstarter heel misschien op zoek was naar zo'n demagnetiseer cassette, want die had je ook nog (maar schijnen niet goed te zijn voor je koppen).

ik heb zo'n cassette ding.......nog niet gebruikt.

is dat echt zo slecht voor je koppen? ik geloof dat je ook verkeerd kan demagnetiseren...dat het juist erger wordt ofzoiets.

is dat het geval met die demagnetiseer-cassettes?

ik geloof dat je ook verkeerd kan demagnetiseren...dat het juist erger wordt ofzoiets.

Demagnetiseren met een demagnetiseer pen (zoals die Bernstein) kan zeker mis gaan ja. Je moet de demagnetiseerder niet uit zetten voordat deze op 1 meter van de koppen verwijderd is. Zou je hem eerder uitzetten, dan magnetiseer je juist de kop. Wat je doet is:

1) Haal de stroom van de recorder
2) Houd de demagnetiseerder op minstens 1 meter afstand en zet hem dan aan.
3) Beweeg de demagnetiseerder richting de koppen (dit hoeft, in tegenstelling tot het wegtrekken, niet langzaam). De punt moet zo dicht mogelijk bij de koppen komen. Als de punt van de demagnetiseerder een rubber hoesje heeft, mag deze de koppen raken. Heeft 'ie geen rubberen punt, dan mag je de koppen niet raken omdat je dan de koppen kunt krassen.*
4) Beweeg de pen heel langzaam en constant over de koppen (en andere metalen delen, zoals de capstan, tape guides en metalen aandrukrollen). Als het per ongeluk even iets te snel gaat, doe je dat stukje over.
5) Als je klaar bent met alle metalen delen, trek je de pen heel langzaam van de machine weg, zeg maar zo'n 10 cm. per seconde, totdat je op minimaal 1 meter van de recorder verwijderd bent.
6) Pas als de demgnetiseerder op 1 meter is verwijderd, zet je hem uit.

Je moet alle metalen onderdelen demagnetiseren, niet alleen de koppen maar ook de capstan as, metalen aandrukrollen, etc. Dus zo'n beetje alles wat normaal door de tape word aangeraakt.

* Ik geloof dat die Bernstein geen rubberen punt heeft. De Han-d-Mag van RB Annis heeft die wel, maar ik heb daar nog Europese leverancier voor gezien. Er zijn wel 220 volt uitvoeringen te krijgen bij RB Annis zelf. Maar volgens mij moet je zelf ook wel wat kunnen knutselen op die Bernstein.

is dat het geval met die demagnetiseer-cassettes?

Wat er precies zo slecht zou zijn aan die cassettes weet ik eerlijk gezegd ook niet. Ik kan me alleen herinneren dat ze vroeger nog wel 'ns werden afgeraden. Misschien omdat je bij sommige cassette recorders de koppen niet dicht genoeg bij de cassette krijgt als de recorder uit staat, terwijl je normaal juist de recorder uit moet zetten. Ik weet het niet, het zal allemaal wel meevallen.

demagnetiseer cassettes kan je beter niet gebruiken, grote kans dat de koppen juist meer gemagnetiseerd raken.

die cassettes wefrken met een ronddraaiend maggineetje, voor het wisselend magnetisch veld.
maar aan alle randvoorwaarde, voor demagnetiseren wordt door deze casettes niets gedaan.
:koffie:

ja, ik zie in mijn demagnetizeer-cassette twee onafhankelijke spoeltjes...
dus dat is goed mogelijk dat de electronica erin, ervoor zorgt dat de magnetische velden steeds omgedraaid worden.

mag i de net zeer ?

Status
Please reply by conversation.
Back