Cheape knopjes vervanging

Hanz

Anonieme Analogist
Eigenlijk heb ik al een tijdje last van mentale jeuk, iedere keer als ik kijk naar de knopjes op m'n Analog Systems modular. Volgens mij zijn het ontzettend standaard dingen, vroeger zaten (geloof ik) precies dezelfde op m'n Blacets.
Ik vind het er eerlijk gezegd een beetje 'cheap' uitzien...

ASRS100_l.jpg

Nou vroeg ik me af, heeft iemand ervaring met vervanging van dergelijke knopjes, waar moet je op letten bij het uitzoeken, misschien een mooi fotootje met andere exemplaren, wie weet?

Liefst niet zoiets als wat Doepfer gebruikt, da's zo mogelijk nog erger, en ook es een keer wat anders dan die lichtelijk afgezaagde Moog-look. Misschien iets ARP 2500 achtigs?
Ik laat me graag inspireren!
Alvast dank voor jullie tips en tricks!

1399418251_d3f1a2177a_o.jpg

Ik denk dat er 3 dingen zijn waar je op letten moet, de assoort (met of zonder platte kant) asdoorsnede in mm en de knopdoorsnede in mm.

Het zijn Rean P670 'Soft Touch' knoppen.

P670 are “soft-touch” material two colour moulded knobs, smoothed profile black body with integral coloured raised profile line.

Type Diameter Height Shaft grip
P670 16.0mm 14.4mm 6mm splined only

Datasheet: http://mouser.com/catalog/specsheets/REAN_Page3.pdf

Maar waar ik naar op zoek ben zijn concrete voorbeelden / ervaringen van alternatieven voor specifiek deze knopjes.

Laatst gewijzigd:
Cool, daar zitten een heleboel goeie bij, ook voor de gezochte 6mm push-on!

pas een beetje op met knoppen die je met schroefjes vastzet.

ik heb hier een complete batch erg mooie, maar totaal onbruikbare knopjes ( zwart pointer 10mm doorsnee 6.3mm as) liggen.
de schroefjes zijn met een verkeerde draad, en net iets te lang.
je kan ze niet vastdraaien, dan is de schroefdraad meteen lam.
en de enkele die er wel bijzit die ¨pakt¨, daarbij steekt het schroefje 2mm uit, geen fraai gezicht.
ze nemen het in china niet zo nauw met de maarvoering.....:D

:mega:

Die davies zien en strak uit op die AS modules zeg.
Dat lijk (is zelfde?) als op malekko wiard.

Bij Doepfer staan deze niet zo mooi vin'k, vanwege de ring bij de nummering, waardoor de knopjes te klein lijken.

Bij Banzai hebben ze die 2500 achtige knoppen, en welke ik zelf mooi vind beetje KORG / Polivoks model.
http://www.banzaimusic.com/Eagle-Ribbed-black.html (in mijn beleving een hoog lab gehalte = goood)

Laatst gewijzigd:
pas een beetje op met knoppen die je met schroefjes vastzet.

In die Muffwiggler thread zie je ook de tip om eerst even een stukje krimpkous om de asjes te leggen, voor de knop eromheen gaat (met het schroefje).
Schijnt een beter (centrischer) resultaat te geven.

Het gaat in ieder geval om de Davies 1900 klonen, volgens mij dezelfde die je ook bij Banzai kan krijgen, zag ik.
http://www.banzaimusic.com/Mini-Fluted-knob-black.html

De volgende vraag is: phenolic of ABS, kan iemand me het *praktische* verschil uitleggen? Puur gevoel, en waar moet ik dan aan denken?

Oh, en deze is zo goed en tegelijkertijd zo fout, die MOET ik even posten;

545_P1100543s_1.jpg

(image van Muff Wiggler forum natuurlijk)

Heb de Davies clones binnen (de zwarte phenolics genomen), besteld bij Banzai.
Bestelling en levering ging prima.

Qua maatvoering eigenlijk nog beter dan ik had gedacht, met marginaal stelwerk zitten ze erop en het staat perfect. Lastigste werk is nog het eraf krijgen van de oude knoppen, die krengen zitten soms best vast.
Ben tevreden, i.i.g.! :)

Oh ja, voor de finishing touch ook nog van die switch caps genomen. Ziet er ook leuk uit, zitten alleen een heel klein beetje los.
Moet je die soms vastmaken (erom heen 'krimpen') met een hete fohn, ofzo?

hehe, ik vind het geen verbetering, die bakelieten knoppen vs dat rubber...
AS heeft toch ook een bepaalde filosofie met die knopkleurtjes dacht ik...

Achja smaken verschillen gelukkig

In die Muffwiggler thread zie je ook de tip om eerst even een stukje krimpkous om de asjes te leggen, voor de knop eromheen gaat (met het schroefje).
Schijnt een beter (centrischer) resultaat te geven.

De volgende vraag is: phenolic of ABS, kan iemand me het *praktische* verschil uitleggen? Puur gevoel, en waar moet ik dan aan denken?

Zuigpijltjes van Mc Donalds of Quick zou ook werken..goekoper als krimpkous

Phenolic = Bakeliet feel (materiaal is ook hard)

ABS = 'PVC' feel (materiaal is ook zacht)

Back