2e DAW met Cubase: Wat is handig

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Ik heb een Win7 x64 laptop (Dell E6400) waarop ik Cubase 4.52 AI heb geinstalleerd, via ASIO4ALL gebruik ik de IDT onboard card en dat valt niet tegen, alleen is de ASIO belasting met een paar plugs al wel snel tegen de 50/60%

Nu zat ik te denken aan de ECHO DJx (expresscard) maar ben benieuwd of m'n ASIO besting hiermee ook naar beneden gaat?

Tevens of een OCZ Vertex SSD nog veel gaat uitmaken qua performance in Cubase met VSTI's

hd's maken niet uit voor vsti's (behalve als het libraryplayende hd streamers zijn).

cpu maakt des te meer uit, maar die is niet up te graden op je laptop.

Een fatsoenlijke asiokaart wel, met eigen drivers, dus geen asio4all

huh? wat moet ik daar nou mee?!? ik heb gewoon een ASIO kaart nodig en misschien een SSD....

Nou ja... er zijn zat mensen die een 2e computer gebruiken samen met de eerste om vsts op te draaien.. via ethernet gaat dat een stuk soepeler dan "buitenom" 2 computers aan elkaar hangen.

Uit jouw beschrijving dacht ik dat je dat ook wilde...

Nee hoor, wil gewoon als ik in hotel zit 's avonds lekker kunnen componeren met wat VSTi's en evt wat mix schetsen maken.
zoek dus iets compacts, geen USB sticks (vandaar ook Ai)
Vsti's heb ik voldoende, wil puur even de performance van de laptop opkrikken (p8400 2.26Mhz) + 4GB op Win7 x64)

ik denk dat het enige is wat je kan doen je latency omhoog zetten... ik denk dat een nieuwe geluidskaart niet een heel groot verschil zal maken. Een sdd ook niet, tenzij je veel samples gebruikt.

volgens mij heeft een fatsoenlijke sdoundcard ook al invloed op de performance
vaak geeft die onboard meuk een veel hogere cpu utilazation dan een fatsoenlijke "pro" kaart met goede ASIO drivers

Ik heb geluidskaarten gezien waar asio4all beter werkte dan de drivers van de kaart zelf *ugh m-audio ugh*... Ik denk dus dat als je de interne kaart vervangt door 1 of ander ander budget kaartje je echt weinig verschil zult merken.. misschien iets.. maar sowieso heeft de geluidskaart veel minder met latencies/cpu load te maken dan de rest van de computer.

volgens mij heeft een fatsoenlijke sdoundcard ook al invloed op de performance
vaak geeft die onboard meuk een veel hogere cpu utilazation dan een fatsoenlijke "pro" kaart met goede ASIO drivers

anders bestel je zo'n echo Indigo oid gewoon via internet. Bedrijven MOETEN internet bestellingen binnen een week (geloof ik) terug nemen, dus als het niet werkt zend je hem gewoon terug :)

een andere geluidskaart zal nauwelijks iets uit gaan maken. Vroeger maakte dat misschien nog wel een verschil, maar tegenwoordig is de impact daarvan minimaal.

De asio belasting in cubase is voornamelijk te beinvloeden via 2 factoren. Cpu snelheid en Buffersize van je asio driver.

Je laptop is niet zo heel snel voor de tegenwoordige vsti's. Wat ik zelf altijd deed op mijn laptop als ik op reis was, was de tracks maken met 'low cpu' vsti's. Daarmee kun je prima je tracks maken, en thuis in de studio werkte ik dan de tracks uit met de alle toeters en bellen en andere vsti's / hardware.

dus wat een goede set van vsti's is om op jouw laptop goed je ding te kunnen doen zijn de volgende :
- Battery
- Kontakt
- Fm7 (of FM8)
- Pro 53

Met name kontakt kost nauwelijks cpu en kun je heel veel mee doen. Wat je ook absoluut niet moet doen is gaan proberen te afmixen op je laptop, dus geen zware Compressors gebruiken of zo (zoals t-racks).

Dus het kan zeker, maar je moet even je mindset aanpassen hoe je 'on the road' je tracks in basis gaat maken.

ja, het moet i.d.d wel leuk blijven
P8400 upgraden naar T9600 gaat ook niet echt veel uitmaken
ik gebruik nu Gladiator en Drumazon/Nepheton + TAU2
hiermee kan ik prima uit de voeten
voor de soundcard is vooral de geluidskwaliteit wel belangrijk
de DAC van een onboard ITD codec AC97 is nou niet echt om over naar huis te schrijven, zal eens kijken wat spdif uit > TCelectronic BMC2 doet, heb ik gelijk een betere headphone amp.

Ik werkte vroeger op mijn laptop gewoon met reason, wat erg goed ging op een 1.7Ghz p4. Dan stuurde ik alles vervolgens gewoon over rewire naar Cubase als ik het uit wilde werken. Vooral veel samples gebruiken idd.

Laatst gewijzigd:
hij heeft cubase ai dus geen rewire. http://www.crestonhall.com/CubaseAIcomparison.htm
Verder is reason wel aan te raden als het om lage cpu en stabiliteit gaat.

Wat betreft die bmc2 ontgaat mij een beetje het nut daarvan, aangezien dat geen geluidskaart is (geen usb, geen firewire) dan zou ik eerder denken aan een konnekt 6 die je vaak al voor 120 euro 2e hands kan vinden of voor 190 nieuw.
Daar zitten ook echt wel goeie dac's in en een degelijke headphone pre-amp die studio koptelefoons kan voeden (ik heb een akg k701 + konnekt 6 aan de laptop)

Niel, ik heb al een BMC-2 en een MR816 en een Mackie D.4 Pro en een Benchmark DAC1 USB (en nog wat andere interfaces) wat ik met de BMC-2 kan doen is digitaal uit vanauit de laptop (mini spdif) naar de BMC-2 in
De BMC-2 heeft betere DACs en betere monitoring, daardoor kan ik beter monitoren dan door headphones direct in m'n laptop te steken

en qua performance: Drumazon met Gladiator draait prima
V-Station en TAU2 ernaast en ben van alle geluiden voorzien

Ik heb express gekozen voor de dongleloze plugs die ik heb omdat ik niet met met Steinberg key of Ilok op pad wil. en gehackte versies zijn principieel geen optie. Wil zowel m'n workstation DAW als laptop DAW volledig legaal houden

aha, ik wist niet dat je bmc al had :D

ik draai wel met dongle (essential 5), heb er geen last van.
usb stekker van mijn geluidskaart (en propellerheid dongle) steekt net zoveel uit.
Zo kan ik wel rewiren, anders had ik net als jij ook een dongleloze cubase gedraait.

Wat ik nu niet meer zo goed snap na het lezen van: http://www.benchmarkmedia.com/system1/digital-analog-converter/dac1-usb

Je hebt dus een dure dac met een hi quality headphones uit en dan wil je die bmc er nog extra bij gebruiken om je headphoes te draaien. Beetje dubbel en niet echt handzaam toch ?

Als ik alles bij elkaar optel zou ik persoonlijk het hele zwikje wegdoen en een alles in één geluidskaart kopen met goeie dac's, degelijke asio drivers en als het even kan een eigen dsp om de laptop te ontlasten.
Misschien iets van RME, tc electronics ? ik zeg maar wat.

de Bechmark USB HDR speelt op m'n mastering setup (andere ruimte met Benchmark B&W Nautilus combi ) die zit op 1.800 euro daar ga ik echt niet mee slepen :)
Daar hang ik af en toe de laptop aan via USB

ik begrijp de keuze voor een goede externe geluidskaart niet zo goed.
Wil je met name on the road gaan afmixen?

voor componeren is een onboard geluidskaartje echt voldoende. Voor afmixen niet natuurlijk, maar dan kun je beter ook een laptop kopen die aan de eisen voor afmixen gaat voldoen ipv een budget laptop.

zoiezo wordt het wel een heel gesleep op die manier :D, laptop, grote koptelefoon (ipv simpel in ear dingetje), externe geluidskaart, waarschijnlijk ook een extern keyboard (28 keys of zo) om parts in te spelen.

Dat is bepaald geen portable oplossing meer :D, dus ik begrijp er nog maar vrij weinig van wat je nu echt wilt.

Misschien handig om idd meer info te geven wat je hebt en wat je wilt.
Uit je eerste post maken we alleen maar op dat je een laptop hebt en misschien een asio kaart zoekt.

Laat anders die dure spullen lekker waar ze staan bij de dure setup en hang aan je laptop een line 6 kb 37 asio audiokaart/midi controller. Portabler kan bijna niet.
Je kan er zelfs een gitaar aanhangen.

Ik weet niet wat voor controller je nu gebruikt voor bij je laptop voor de vsti's

Back